Het evoluerende ecosysteem van AI
Het bijwonen van de Dreamforce- en Ray Summit-conferenties leverde waardevolle inzichten op in het evoluerende AI-ecosysteem. Het belang van partnerschappen en de ontwikkelaarsgemeenschap voor het stimuleren van klantwaarde, innovatie en adoptie is de sleutel tot het succes van de branche. Dit schrijft Canalys analist Lisa Lawson in deze blog.

Ik heb dit najaar twee AI-conferenties bijgewoond. De eerste was Salesforce’s Dreamforce, omschreven als ‘de AI-conferentie van het jaar’, gehouden tussen 12 en 14 september. De tweede was Anyscale’s Ray Summit – “de LLM en generatieve AI-conferentie voor ontwikkelaars” – gehouden van 18 tot 20 september.
Hoewel deze conferenties qua omvang en sfeer verschilden, liep ik weg met een duidelijker begrip van waar het AI-ecosysteem naartoe gaat.
Aan de ene kant had Dreamforce 40.000 klanten en partners en benadrukte het het belang van data en partners voor het aandrijven van de AI-strategie. Deelnemers raakten beter vertrouwd met Einstein, het nieuwe AI-platform van Salesforce, en het bedrijf kondigde big data-partnerschappen aan met Snowflake< /span> en< /span>, om AI-transformatie en -diensten tot elkaar te brengen klanten.McKinsey enCapgemini,OSF Digital,IBM Consulting. Het kondigde ook nauwere partnerschappen aan met GSI's, zoals AWSDatabricks, Google,
De conferentie van Anyscale was daarentegen grassroots en gericht op ontwikkelaars en bouwen. Anyscale biedt een LLM- en AI-infrastructuur die veel uitdagingen oplost waarmee bedrijven en ontwikkelaars tegenwoordig worden geconfronteerd bij het implementeren en beheren van gen-AI. Anyscale en Ray hebben een indrukwekkende lijst van klanten, waaronder Uber en AWS, en een even indrukwekkende en enthousiaste ontwikkelaarsgemeenschap. Tijdens Ray Summit kondigde Anyscale een partnerschap aan met Nvidia om fundamentele hardware- en softwaremogelijkheden samen te brengen, zodat ontwikkelaars AI-modellen efficiënter kunnen inzetten.
Hoewel Salesforce en Anyscale fundamenteel verschillende AI-aanbiedingen hebben en zich in zeer verschillende bedrijfsfasen bevinden, zijn beide afhankelijk van een AI-ecosysteem van ontwikkelaars, ISV's, experts en partners om eindklantwaarde en op maat gemaakte AI-oplossingen op schaal te leveren.
Het persoonlijk bijwonen van deze twee conferenties gaf mij een nieuw perspectief op het evoluerende partner- en ontwikkelaarsecosysteem van AI. Dit zijn mijn belangrijkste afhaalrestaurants:
1) Het ecosysteem van AI-partners is essentieel voor het stimuleren van klantwaarde en innovatie
Geen enkele technologieleverancier kan AI alleen maken; in plaats daarvan zijn AI-leveranciers afhankelijk van partnerschappen en het AI-ecosysteem van ontwikkelaars, ISV's en experts om klantwaarde op schaal te leveren. Dit leidt tot een dynamisch partner-ecosysteem waarin softwarebedrijven, hardwareleveranciers, dataproviders, applicatieontwikkelaars, domeinexperts, systeemintegrators, academici en AI- en bedrijfstransformatie-experts samenwerken om end-to-end-oplossingen voor klanten te bouwen. Deze onderlinge afhankelijkheid heeft ook geresulteerd in een golf van grootschalige, strategische allianties binnen de AI-stack. Opmerkelijke samenwerkingen, zoals de samenwerking van Nvidia met Anyscale en de datapartnerschappen van Salesforce met Databricks, AWS en Google, worden niet alleen de norm, maar zijn ook noodzakelijk om de marktgroei te benutten en waarde te genereren.
2) De complexiteit van AI biedt kansen voor het ecosysteem
AI brengt inherente complexiteiten met zich mee die tot verschillende adoptie-uitdagingen leiden. Deze adoptie-uitdagingen bieden nieuwe inkomstenmogelijkheden voor het bredere AI-ecosysteem. Van implementatiehindernissen, zoals die door Anyscale worden aangepakt, tot implementatie, adoptie en datagerelateerde obstakels, tot ethische, regelgevende, privacy- en modelkwesties: het landschap is rijp voor op maat gemaakte AI-producten en -diensten die zijn afgestemd op specifieke vereisten. Canalys voorspelt dat GSI's, ISV's en softwareontwikkelaars de komende 18 maanden de grootste kans hebben (binnen het partnerecosysteem) om te profiteren van AI.
3) De AI-gemeenschap is een groeiende kracht die betrokken en versterkt moet worden
De AI-gemeenschap is energiek, gepassioneerd, betrokken en beweegt snel – heel snel, daarbij geholpen door het open karakter van de ontwikkelaarsgemeenschap. Deze gemeenschap innoveert niet alleen dagelijks, maar denkt ook diep en academisch na over kwesties op het gebied van regelgeving, privacy en auteursrecht om ervoor te zorgen dat sociale verantwoordelijkheid voorop blijft staan bij wat zij leveren. Bovendien levert het AI-ecosysteem van partners en ontwikkelaars niet alleen een bijdrage, maar is het ook enorm belangrijk voor de toekomst van AI en de inzet van gepersonaliseerde, disruptieve oplossingen voor industrieën, markten en bedrijven. Winnen op het gebied van AI betekent het erkennen, luisteren naar, betrekken en versterken van deze dynamische gemeenschap met hulpmiddelen, training, kenniscentra en permanente educatie.
De inzichten uit de Dreamforce- en Ray Summit-conferenties belichten het belang van het opkomende AI-ecosysteem voor het stimuleren van echte, transformatieve klantwaarde met AI. Of het nu gaat om het uitgebreide partnernetwerk van Salesforce of de op ontwikkelaars gerichte aanpak van Anyscale, het is duidelijk dat samenwerking absoluut noodzakelijk is in de AI-revolutie. AI vereist een aanpak op maat, waarbij diepgaande domeinexpertise wordt gecombineerd met innovatieve technologische oplossingen. Dit vereist partnerschappen, integraties en AI-specialisten en ontwikkelaars om de technologie te begeleiden en te innoveren. Het omarmen van dit collaboratieve en open ethos en het bewapenen en mogelijk maken van dit ecosysteem zal van cruciaal belang zijn voor elke technologieleverancier of ecosysteempartner die wil winnen op het gebied van AI.
Klik hier om het volledige rapport over de AI-mogelijkheden voor het partnerecosysteem te lezen.