8 tips voor een succesvolle digitale transformatie
Equinix organiseerde onlangs een inspiratiesessie over de digitale transformatie in startup-hub B.Amsterdam. Thema’s als disruptie, cyberveiligheid, cloud,mobile security en het versnellen van innovatie kwamen aan bod. Ontdek welke acht zaken corporates, overheden en disruptieve startups van elkaar kunnen leren.
B.Amsterdam is niet zomaar een werkplek voor startups. Als iets al de waarde van de startup-hub als plek voor innovatie en verbinding illustreert, dan is het wel de beslissing van IBM om ruimte te huren in het voormalige eigen kantoorpand. En dat met twee IBM-panden op steenworp afstand. Reden temeer om geïnspireerd te raken door de experts die er onlangs spraken tijdens The Equinix Inspiration Hub.
1: Groei draait om delen
“Bij B.Amsterdam is verbinding een belangrijke kernwaarde. Wij geloven dat er een wereld te winnen is, als je anderen maar genoeg kansen geeft om met je mee te groeien. Daarom organiseren we ook veel workshops en evenementen, waarbij we corporates, startups, instituties en ook de overheid verbinden. Hoe meer je deelt, hoe meer je groeit.”
- Ricardo van Loenen, co-founder van B.Amsterdam
2: Connectiviteit maakt het ecosystemen
“Een ecosysteem is een plek waar partijen samenkomen om meer mogelijk te maken dan ze alleen kunnen. Het succes van digitale ecosystemen wordt mede bepaald door connectiviteit. Zie het als aderen in het lichaam, die alle beweging mogelijk maken. Met veel connectiviteit in datacenters kunnen digitale ecosystemen ongelimiteerd groeien; de grenzen van de groei liggen daardoor bij de innovatiekracht van die ecosystemen.”
- Michiel Eielts, directeur Benelux van Equinix
3: Niet om klantwens, maar om de klantbehoefte
“Twee dingen zijn belangrijk bij innovaties. Ontwikkelaars moeten ook een experience design willen creëren; het ontwerp is méér dan hoe iets eruitziet. Daarnaast moet je je niet afvragen wat mensen verlangen, maar wat ze nodig (gaan) hebben. Een voorbeeld: door AI en IoT waarschuwt je telefoon straks dat je wasmachine het bijna begeeft – en vertelt je vervolgens meteen waar je voordelig een nieuwe aanschaft. Niemand die er nu naar vraagt, maar wel reuze handig.”
- Patrick van Hoof, expert op het gebied van design thinking en transformatie
4: De digitale transformatie draait niet alleen om omzet
“Wij leveren mobile security-software en daarbij speelt design thinking een heel erg belangrijke rol. Zo stelt onze software klanten in staat om, volgens het principe van 'ready-fire-aim', snel, eenvoudig en uiterst veilig nieuwe functionaliteit en services uit te rollen om te zien of zij een markt kunnen disrupten. Maar de digitale transformatie is meer dan dat: samen met Samsung en het Indiase Infosys helpen we 500 miljoen Indiërs aan een bankrekening, want die ontberen ze vaak. De digitale transformatie zorgt niet alleen voor kostenbesparingen en meer omzet, maar kan mensen ook een beter leven geven.”
- Vincent Philipsen, Director Sales bij Onegini
5: Geef data de kans om je verder te helpen
“Slechts 5 procent van de bedrijven kent de waarde van hun data en dat is zorgelijk. Goede data is belangrijk: je kan de slimste AI ter wereld hebben, als je het niet koppelt aan goede data, dan heb je een Artificial Idiot. Bedrijven ondernemen ook nog te weinig acties op basis van data. En er zit een uitdaging in de organisatiestructuur en -cultuur: staan die het wel toe om snel te veranderen? De formule is dan ook: data x inzicht x executie = de digitale bestendigheid van een organisatie – en daar draait het uiteindelijk om.”
- Robert van Espelo, Digital Director EMEA van Oracle
6: Maak een startup om verder te komen
“Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren moeite gehad een online business model te ontwikkelen. De banken worstelen ermee en bij verzekeraars zien we hetzelfde gebeuren. Als je bedrijf niet snel vernieuwd, is het zaak om een andere strategie te kiezen. Steve Jobs wist dat je soms buiten je organisatie moet stappen met een aantal briljante mensen, om de nodige vernieuwingen te ontwikkelen. Zo blijf je innovatief en relevant voor je klanten.”
- Chris de Jongh, ceo van Proserve
7: Hybride cloudoplossing floreert bij snelle verbinding
De beweging richting cloud is een feit .“We adviseren onze klanten dan ook om goed na te denken over de cloud en kansen te benutten wanneer deze zich aandoen. Ik verwacht dat er een lange periode van hybride architecturen gaat ontstaan. Delen van het applicatielandschap draaien in de Public Cloud, delen draaien in een dedicated datacenter (private cloud) en delen zullen on-premise blijven bestaan. Faciliteer wel een ‘snelweg’ tussen die systemen, om vertraging te voorkomen.”
- Laurus de Jonge, Business Development Manager van Transfer Solutions
8: Wees je bewust van de risico’s van datalekken
“Bij het gebruik van de cloud zijn er vrijwel altijd persoonsgegevens betrokken. Daardoor hebben bedrijven te maken met de Wet bescherming persoonsgegevens en de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Bedrijven hebben ook de plicht om een datalek te melden – en het is eerder een kwestie van wanneer dat lek er is, dan of dat lek er komt. Wees je als organisatie dus bewust van die risico’s.”
- Ady van Nieuwenhuizen, advocaat bij van Kneppelhout & Korthals