De retail-sector verandert, Vertiv helpt met de juiste IT-omgeving daarvoor
Door de coronapandemie zijn veranderingen in de retail-sector die al gaande waren, in een enorme stroomversnelling geraakt. Een goede en betrouwbare IT-omgeving is daarbij cruciaal. Vertiv helpt veel klanten daarbij. Henk IJspeerd (Director Key Accounts Retail EMEA) vertelt hoe.
“Consumenten kopen op meer verschillende manieren dan ooit tevoren”, vertelt IJspeerd. “Het is niet alleen een kwestie van óf online óf in een fysieke winkel kopen. Er ontstaan combinaties. Mensen bestellen bijvoorbeeld online en halen het op in de winkel. Soms gaat dat via contactloos ophalen. Of ze kopen iets in een winkel en regelen het retourneren online.” Al die veranderingen gebeuren in een moordend tempo, merkt hij. Door de coronapandemie is dat in een stroomversnelling gekomen. “Wat er de afgelopen twaalf maanden is gebeurd zou normaal drie tot vijf jaar geduurd hebben.”
Retailers moeten grote investeringen doen om hun infrastructuur, de platformen, up and running te houden. “De veranderingen zorgen ervoor dat alles rondom IT-omgevingen complexer wordt”, geeft IJspeerd aan. “Daarnaast worden klanten steeds veeleisender als het om de leveringen gaat. Retailers willen bovendien hun processen optimaliseren omdat ze daarmee meer winst kunnen behalen. Dan moet je denken aan leveringen aan de eindklant, maar ook leveringen aan fysieke filialen. De uitdaging is om daar niet te veel en ook niet te weinig spullen te hebben liggen.”
Efficiëntie
Alles draait dus om efficiëntie. “Die efficiëntie, in de meest brede zin van het woord, gaat bepalen of je in staat bent om kosten te verminderen en de klantervaring naar een hoger niveau te brengen. Een grote klant van ons heeft een gemiddelde doorloopsnelheid in hun magazijnen van twee dagen. Supersnel dus. Als grote keten wil je geen kostbare vierkante meters bezet houden door producten die geen omzetsnelheid hebben. Met de nieuwste technologie zoeken bedrijven naar een situatie waarbij ze precies genoeg spullen in huis hebben. Daar kunnen ze de winst mee optimaliseren.”
Dat gebeurt onder meer door Artificiële Intelligentie (AI). “We zien steeds meer retailers die beginnen met het integreren van kunstmatige intelligentie in hun omni-channel-activiteiten. Dat kan zorgen voor meer flexibiliteit, doordat ze de totale supply chain beter kunnen voorspellen.”
Omgevingsfactoren
Vertiv is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en onderhouden van bedrijfskritische infrastructuren voor essentiële toepassingen in datacenters. Het houdt zich onder meer met edge computing bezig. Bij veel retailketens bevindt de IT zich in de edge, in een opslagruimte of een kast, vaak zonder technische ondersteuning in de buurt, of op een plek die niet bedoeld is om bedrijfskritische infrastructuur te huisvesten. “Er is bijvoorbeeld heel veel stof aanwezig die in de apparatuur wordt gezogen, wat negatieve gevolgen heeft op de prestaties, het energieverbruik en de levensduur. Nu de IT-omgeving alleen nog maar belangrijker wordt voor de totale bedrijfsvoering en het van cruciaal belang is dat omgevingen altijd up and running zijn, levert dat voor retailers uitdagingen op.”
Vertiv kan dat probleem aanpakken door het leveren van producten, zoals filters in racks. Maar dat is zeker niet het enige. “Medewerkers hebben mogelijk toegang tot de ruimte waar de IT draait, omdat ze daar items bijvullen. Dat mag niet zorgen voor interferentie met de apparatuur. Bovendien zijn gegevens zoals de temperatuur, de luchtstroom en luchtvochtigheid heel belangrijk voor de prestaties en de stabiliteit van je IT-omgeving. Wij zorgen voor sensoren en detectoren die in dit soort gevallen beveiligingsproblemen opsporen en omgevingsfactoren controleren.”
“Wanneer die sensoren samenwerken, krijgt een IT-verantwoordelijke een duidelijk beeld van alle locaties en wordt hij of zij gewaarschuwd voor bedreigende omstandigheden”, vervolgt hij. “Lichtsensoren en bewegingsdetectoren kunnen de activiteit in de voorraadkamer volgen en laten het realtime weten wanneer er bijvoorbeeld een lamp is blijven branden of er iemand te dicht bij de apparatuur is gekomen.”
Monitoring
“Monitoringsoplossingen zoals Vertiv Environet Alert of Vertiv Geist Watchdog stellen retailers in staat om te reageren op temperatuur-, vochtigheids- en luchtstroomgegevens om de veiligheid te garanderen, waarschuwingen te geven en problemen op te lossen zodra ze zich voordoen”, verduidelijkt IJspeerd.
Dat soort oplossingen hebben ook een voorspellend doel. “Ze zien bijvoorbeeld wanneer een batterij aan het einde van zijn levensduur zit en dus binnenkort vervangen moet worden. Je kunt dus predictive maintenance toepassen. In de monitoringsoplossingen zit daarnaast ook tooling die ervoor zorgt dat software met één druk op de knop massaal geüpdate kan worden in alle verschillende winkels. Want voor de retail is het van cruciaal belang dat alle technologiecomponenten gezamenlijk van een afstand zichtbaar en te beheren zijn. Wanneer je bijvoorbeeld nieuwe winkels opent kun je gewoon nieuwe apparatuur toevoegen en wordt die vervolgens automatisch zichtbaar in onze monitoring-oplossing. Je kunt daardoor heel snel uitrollen en hebt veel minder monteurs op locatie nodig.”
Partners
De retail is een heel belangrijke sector voor Vertiv. Het is onderdeel van de globale strategie van het bedrijf. “We luisteren naar retailers en wat ze willen doen. Na een inventarisatie van de sector zijn we met onze efficiënte en betrouwbare edge-ready producten oplossingen gaan bouwen. We hebben nu een heel mooi portfolio aan oplossingen gecreëerd met onder meer racks, UPS’en, rack PDU’s, koeling en software, specifiek voor dit soort omgevingen. Het is mogelijk om complete totaaloplossingen vooraf ingesteld te kunnen leveren. De klant hoeft dan alleen maar zijn IT-apparatuur erin te hangen en alles is meteen operationeel.”
Vertiv benadert de sector voor een groot deel via channel partners. “Sommige klanten willen een rechtstreeks contract met ons als producent, maar het merendeel van de installaties en de leveringen gaat via het channel. Partners zijn voor ons van grote toegevoegde waarde om dit marktsegment verder te ontwikkelen.”
“De retail stelt extreme eisen en alleen een grondige aanpak en sterke producten zijn goed genoeg”, sluit IJspeerd af. “Vertiv kan de sector helpen aan de juiste tools voor zichtbaarheid en monitoring, zodat retailers aan de behoeftes van hun klanten kunnen voldoen.”
Auteur: Johan van Leeuwen