Redactie - 20 maart 2018

ESET brengt na veelbewogen jaar een ode aan partners

ESET brengt na veelbewogen jaar een ode aan partners image

“Er is afgelopen jaar heel veel gebeurd”, was één van de eerste dingen die Dave Maasland (foto), managing director van ESET Nederland, tijdens het partnerevent ESET Live zei. “Het was ook een pittig jaar”, voegde hij eraan toe. “Een jaar waarin er veel dingen goed zijn gegaan, maar er ook dingen beter konden. We hebben veel geleerd.”

Het was voor de securitybranche in het algemeen een veelbewogen jaar. In een snelle enquête gaf liefst 98 procent van de bezoekers van ESET Live aan dat de groeiende aandacht voor IT-security hen helpt om het onderwerp bij klanten bespreekbaar te maken. Voor ESET zelf gold die extra aandacht heel extreem. “In 2015 haalden we 50 keer de Nederlandse media, in 2017 gebeurde dat 590 keer”, illustreerde Maasland. Hij en zijn collega’s werden regelmatig om een mening gevraagd in de grote journaals en de landelijke dagbladen. Over de waarschuwing van ESET voor Industroyer-malware, in juli, werden zelfs Kamervragen gesteld.

Partnerkanaal
Dat is natuurlijk voordelig. “Ik sprak deze week nog een partner die heel blij constateerde dat hij het bij eindklanten veel makkelijker over ESET kan hebben”, vertelde Maasland. Maar hij gaf wel eerlijk toe dat ze af en toe iets te gretig waren geweest als de media om een reactie vroegen. Maar bovenal wilde hij tijdens ESET Live duidelijk maken dat het partnerkanaal, ondanks de groeiende bekendheid van ESET, niet minder belangrijk wordt. Integendeel.

Elke dag samen
Maasland was vervolgens bewonderenswaardig eerlijk en kritisch. “We groeien in alle opzichten heel hard. In personeel, in aantallen kantoren en klanten, financieel... Maar het was wel een moeilijk jaar en dat hoor ik soms terug in gesprekken met partners. Het was een jaar waarin we onze groei onder controle moesten zien te krijgen. Schaalbaarheid was soms een probleem en productlanceringen werden uitgesteld.”
“Ik durf te beweren dat we het securitybedrijf zijn met de slimste mensen en met de beste technologie”, vervolgde hij. “Maar het gaat niet alleen om ‘We can’, maar ook om ‘We care’. We willen ons nog meer gaan inzetten voor jullie problemen als partners. We hebben voor honderd procent een partnerstrategie. We hebben wel contact met de eindklant maar zullen er nooit rechtstreeks zaken mee doen. Vandaag wil ik duidelijk maken hoe belangrijk onze relatie met jullie is. ‘Elke dag samen’, is onze slogan voor deze dag. Het komende jaar moet voor ons het jaar van de innovatie worden. En dat willen we samen met jullie doen.”

Marketing
Fenna Veulings, de Channel Marketeer van ESET, benadrukte die boodschap in de presentatie na die van Maasland. “Jullie zijn ons verlengstuk, sterker nog voor de klanten zijn jullie ESET.” Ze introduceerde een aantal nieuwe middelen op marketinggebied, ook voor partners. Er komt een mogelijkheid om co-branded marketingmateriaal te maken. Ook start ESET binnenkort een grote algemene brand awareness campagne in Nederland.

Veulings vertelde ook over nieuwe trainingen, onder meer op salesgebied. Bovendien lanceert ESET een nieuw partnerprogramma waarin meer focus ligt op de individuele behoefte en het persoonlijke contact. Er komt daarnaast een nieuw partnerportaal, omdat het oude, dat nog vrij jong is, niet helemaal voldoet. “Dat portaal moet echt een epicentrum worden waarin je alles terug kunt vinden”, aldus Veulings. Daarnaast benoemde ze twee nieuwe producten die voor partners erg interessant kunnen zijn: ESET Cloud Administrator en ESET MSP Administrator.

SOC

Stefan Boortman, Manager Security Services, beklom daarna het podium. Boortman, die zichzelf als ‘echte nerd’ omschreef, ging op boeiende wijze in op de stap die ESET twee jaar terug zette door in Nederland een SOC (Security Operations Center, red.) te openen. Ook vertelde hij over de belevenissen van het Computer Emergency Response Team, dat 24/7 bereikbaar is bij incidenten. “We hebben heel heftige dingen gezien”, zei hij.

Met pen-testen controleren Boortman en zijn collega’s hoe het met de bescherming bij bedrijven is gesteld. Zeker in het MKB moet er nog veel terrein gewonnen worden. “Bij pen-testen in het MKB voelde het voor ons toch een beetje alsof we met tanks kwamen aanzetten om op een digitale muur te schieten bij een bedrijf dat net bezig was om de voordeur uit te zoeken.”

Next-gen
In verschillende break-outsessies werd vervolgens dieper ingegaan op onder andere producten en toepassingen. Zo vergeleek Michael van der Vaart, Chief Technology Officer, de oplossingen van ESET met die van de next-gen securityvendoren. “Ik wil hier niet aan next-gen bashing doen”, begon hij zijn verhaal. Maar zijn rode draad was duidelijk: wat zij kunnen, kan ESET ook. Plus nog een stuk meer.

Kwadrant
ESET is een ambitieus bedrijf. Door Gartner werd het onlangs als enige linksboven als challenger gezet in het kwadrant voor ‘Endpoint Protection Platforms’. Daar is het trots op, maar het wil binnenkort verhuizen naar rechtsboven: de leaders. Maasland deelt dat perfectionisme. “Al met al ben ik heel trots, maar nog niet tevreden. Dat ben ik eigenlijk nooit.”

Champion Awards
Aan het eind van het partnerevent in Spijkenisse werden ook de Champion Awards voor partners uitgedeeld. Met dit jaar twee nieuwe awards, namelijk de ‘ESET Distributor Champion’ en de ‘ESET Recognition Award’. Bij deze laatste awards wordt niet alleen naar cijfers gekeken, maar naar bijvoorbeeld bijzondere projecten die partners het afgelopen jaar hebben gehad.

De winnaars waren:

Comparex Nederland (ESET Enterprise Champion 2017)

Comparex Nederland (ESET Enpoint Security Champion 2017)

Beco Systems (ESET Renewal Champion 2017)

Vancis (ESET MSP Champion 2017)

Brisk (ESET New Technologies Champion 2017)

Visolity (ESET Growth Champion 2017)

H&R Automatisering (ESET Security Champion 2017)

Portland Europe (ESET Distributor Champion 2017)

Delta Automatisering (ESET Recognition Award)

Bekijk de video van het ESET Live event.

Door: Johan van Leeuwen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!