Martijn Kregting - 24 oktober 2025

Eric Mink, Pax8: ‘Reis van MSP naar MIP is nu echt begonnen’

Cloud market place Pax8 verduidelijkte begin oktober tijdens het Pax8 Beyond EMEA-event zijn visie en strategie over AI en ondersteuning van kanaalpartners. Zo moet het Pax8 Agent Store-platform managed service providers (MSP’s) helpen bij het aanbieden van AI-gestuurde oplossingen aan mkb-bedrijven. De gids 'The Managed Intelligence Provider Playbook' ondersteunt MSP’s om mkb’ers te begeleiden bij het toepassen van AI-gestuurde oplossingen en om MSP’s te laten evolueren naar MIP's (Managed Intelligence Providers): van het beheer van infrastructuur naar het beheren van intelligentie; van technologieleveranciers naar transformatiearchitecten. Dutch IT Channel ging met Eric Mink, Vice President of AI Adoption (EMEA) bij Pax8, dieper in op alle AI-plannen van de cloud marketplace.

Eric Mink, Pax8: ‘Reis van MSP naar MIP is nu echt begonnen’ image

AI zit inmiddels in de haarvaten van Pax8: in de oplossingen die de cloud marketplace zijn kanaalpartners aanbiedt, in de partner-facing-diensten en in de back-office. Mink is in EMEA verantwoordelijk voor een flink deel van de partner-facing activiteiten. Denk aan de content in het Guided Growth-programma, dat MSP’s helpt om in hun groeireis te navigeren met advies en praktische ondersteuning. Een goed voorbeeld is het Academy systeem, dat zo’n 120 cursussen aan partners biedt.

“Daarnaast heb ik een Spark-team voor EMEA, met een product owner er bovenop. Dat is een scrum-team met AI automation engineers, met als doel om zelf eerst te leren wat je met AI kunt bereiken voordat je het aan partners aanbiedt. Eat your own dog food dus. Zo kunnen we partners het beste helpen om van MSP door te groeien naar een MIP: door als Pax8 eerst zelf te weten wat je hiervoor in huis moet hebben. Op basis hiervan heb ik een MIP-blueprint gemaakt, onze Northstar: wat zijn de mijlpalen die we moeten bouwen om onze partners te begeleiden in hun reis naar het MIP-schap.”

Transformatie door AI

In juni 2025 heeft Pax8-CEO Scott Chasin voor het eerst deze visie uitgedragen, het Agentic Agent Inflection Point.

Deze visie schetst de toekomst van mkb-bedrijfsvoering in een economie waar AI-agenten menselijk werk aanvullen en toegang tot geavanceerde technologie democratiseren.

“Het is een visie op hoe AI het kanaal gaat transformeren, maar ook ons als bedrijf”, stelt Mink. “Wat moeten wij doen als bedrijf met AI om ons door te ontwikkelen. Het transformeren van MSP’s naar MIP’s valt of staat met onze content: het trainen van onze partners om heel dicht te gaan staan bij de processen van de eindklant.”

Deep dive

Het Agentic Agent Inflection Point-rapport uit juni wilde vooral bepalen waar de IT-sector momenteel met agentic AI staan in de markt. Het in oktober geïntroduceerde MIP Playbook focust veel meer op hoe kanaalpartners hun business moeten transformeren met agentic AI, wat voor skills ze nodig hebben – een deep dive dus.

Mink hierover: “Dat onderbouwen we onder meer met follow up content in ons Academy-systeem en followups van het rapport en het playbook. We gaan hiermee echt honderd procent op AI inzetten om MSP’s de reis naar MIP te laten maken in een economie die door AI getransformeerd zal worden.”

Verdere uitrol

De komende maanden zal zich dit vertalen in de verdere uitrol van de Guided Growth journey, die is opgebouwd rondom een aantal archetypes. Bijvoorbeeld een MSP die gespecialiseerd is in data-integratie/dataware housing, of in line of business applicaties zoals Dynamics van Microsoft.

“Onze content is ontwikkeld met deze archetypes in gedachten. Elk soort MSP moet op een bepaald punt in de journey kunnen instappen om richting MIP te groeien; voor elk archetype hebben we daarbij de diensten al bedacht die we ze op dat punt moeten aanbieden: van instappen via upscaling tot transformation consultancy thinking.”

Goede inzet AI

Daarnaast bouwt Mink aan een agentic data layer: een ‘team’ van agents die partners begeleidt in het doorlichten van de AI-kansen bij hun klanten. “Zo kunnen we partners helpen bij het aanspreken van de juiste personen in een bedrijf, bij het begrijpen hoe applicaties voor deze organisatie werken, waar ze tegenaan lopen, of ze hun data sources op orde hebben – de basis voor een goede inzet van AI.”

Meteen groots inzetten is daarbij niet de bedoeling, benadrukt Mink. “Je pakt eerst iets kleins en laat daarbij de waarde zien die AI kan toevoegen, voordat je verder gaat bouwen. Voor een MSP met een focus op data kan de kans liggen in het bouwen aan het juiste datafundament, voor een applicatiegerichte MSP op het koppelen van AI-tools aan de juiste data. Zo kun je steeds meer kansen vinden én zo je klant verder te helpen in diens AI-reis.”

Juiste vragen stellen

Niet alles dat Pax8 doet, is al AI-gebaseerd, benadrukt Mink. Zo heeft de onderneming ook een team van mensen die samen met partners calls doen met eindklanten. “Gewoon om de juiste vragen te stellen; vragen die we van tevoren ook al toegesneden op die klant aanleveren. Op een gegeven moment kunnen die partners dat zelf oppakken.”

Ook belangrijk bij het beginnen van een AI-reis: niet zelf het wiel uitvinden. Je ziet vaak dat een MSP een vraag op AI-gebied krijgt van een klant en dan aan de slag gaat om hier een infrastructuur voor op te bouwen in bijvoorbeeld Azure, en hier dan AI op loslaat, schetst Mink. “Vaak blijkt achteraf dan dat het slechts geldverspilling is, omdat de MSP eerst probeerde te sprinten in plaats van te lopen.”

Dat staat nog los van de vraag wat er met bedrijfsdata gebeurt wanneer je die in een publieke AI-oplossing zoals ChatGPT gooit. “Ben je een bedrijf uit bijvoorbeeld de juridische sector, dan is dat echt een doodzonde. Maar je ziet het wel gebeuren. Ook daar willen we MSP’s helpen om op een goede manier met AI om te leren gaan.”

Klein beginnen

Kortom: ga als MSP eerst klein aan de slag, pak een paar data snippets en gebruik die als basis om te experimenteren. Zet een conversational AI aan bij je klant en ga daar samen mee aan de slag om te kijken wat het voor bepaalde processen kan betekenen, zoals de transcriptie van gespreksopnames.

Mink geeft een concreet voorbeeld: “We hadden tijdens ons Pax8 EMEA-event in de RAI een hands on lab-sessie waarbij we een installatiebedrijf als use case gebruikten. We hebben een aantal fictieve data sources in Azure opgetuigd, gekeken naar het soort applicaties dat zo’n bedrijf gebruikt. De partners bij de sessie bouwden vervolgens zelf een agentic workflow automation die over die data sources heen gaat en ze bij elkaar brengt, om te kijken wat we van die data kunnen leren, wat we er met AI uit kunnen halen.”

“Stel, je hebt als installatiebedrijf een onderhoudscontract voor een cv-ketel of warmtepomp, en het huis in kwestie staat ineens op Funda. Dan ben je die klant kwijt als je niks doet. Nu is die informatie er ook al, maar een installatiebedrijf denkt niet aan de AI-mogelijkheden om daar iets mee te doen. Door je MSP te begeleiden op de reis naar MIP, kun je hem de mindset geven om dat soort kansen te zien en te benutten. En dat was de boodschap van ons hands on lab.”

Reis pas begonnen

Mink benadrukt dat de reis richting MIP en richting meer AI-inzet voor Pax8, kanaalpartners en hun klanten veelal pas begonnen is. De sector, het bedrijfsleven, de hele maatschappij is nog lang niet klaar met de ontwikkeling op dit gebied. “Bovendien is AI niet de enige nieuwe technologie. Over een jaar of vijf denk ik dat we kwantum kunnen toevoegen. Daar moeten we nu al naar kijken, want de ontwikkelingen gaan heel snel.”

EY BW + BN AvePoint BW + BN
EY BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!