Wouter Hoeffnagel - 26 december 2022

Dataiku onderzoekt in documentaire inzet van AI door slimme verzekeringen

Dataiku onderzoekt in documentaire inzet van AI door slimme verzekeringen image

Dataiku presenteert de derde aflevering van de AI & Us-serie; een verkenningstocht naar hoe industrieën veranderen door steeds toegankelijkere AI. De nieuwe webserie onderzoekt hoe AI ons dagelijks leven verandert: van hoe we ons kleden, tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen. In aflevering 3, 'Insuring the Future', wordt gekeken naar de verzekeringssector.

Meer dan 90 procent van de verzekeringsmaatschappijen investeert in AI, en gebruikt kunstmatige intelligentie voor een groot aantal processen, van productontwerp tot de verwerking van claims. De nieuwe aflevering onderzoekt hoe verzekeringsmaatschappijen omgaan met gigantische hoeveelheden data, en hoe AI ingezet wordt om verzekeringen intelligenter te maken, en beter afgestemd op de consument.

Verzekeringsprofessional Matthias Pulver, legt uit hoe hij AI in verzekeringsprocessen gebruikt om nieuwe inzichten te genereren en operationele processen, zoals claimprocessen, te verbeteren en te versnellen. Dataiku's John McCambridge, PSI Lab's Carl Norman, en Shaun McGirr bespreken ook de zwarte doos die in de auto geïnstalleerd kan worden en hoe dit verzekeringspremies kan verlagen.

Everyday AI

Volgens McGirr laat de nieuwe serie zien hoe AI een alledaags hulpmiddel aan het worden is binnen bedrijven, en niet alleen in het data science lab: "In AI & Us kijken we verder dan de voor de hand liggende use cases om te laten zien hoe de steeds lager wordende instapdrempel voor AI hele bedrijfstakken transformeert. Het was een voorrecht om te leren van mensen met compleet uiteenlopende perspectieven, of het nu doorgewinterde AI-experts waren, relatieve nieuwelingen die een buitenproportionele impact hebben, of mensen met een breder perspectief op hoe veranderingen in de samenleving de invoering van AI stimuleren. Door de reeks heen hebben we ernaar gestreefd om de hype te doorprikken, buzzwords te neutraliseren en iedereen die aan AI werkt te herinneren aan hun verplichting om verantwoordelijk te handelen met het oog op de toekomst."

Aflevering 3, Insuring the Future, is nu beschikbaar, en zal worden gevolgd door aflevering 4, The Gender Pay Gap. Je kunt je hier abonneren op de documentairereeks.

DIC Awards 5/12/2024 t/m 20/03/2025 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
DIC Awards 5/12/2024 t/m 20/03/2025 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!