Martijn Kregting - 11 april 2023

ACM: bellen via vaste lijn en SMS-en in vier jaar bijna gehalveerd

Het aantal SMS’jes is in Nederland de afgelopen vier jaar sterk gedaald: van 3,3 miljard in 2019 naar 1,8 miljard in 2022. In dezelfde periode is het aantal belminuten via een vaste lijn gehalveerd tot 4,8 miljard. Dat staat in het interactieve dashboard van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder publiceert elk kwartaal de meest recente inzichten uit de monitor.

ACM: bellen via vaste lijn en SMS-en in vier jaar bijna gehalveerd image

De Telecommonitor onderschrijft de jarenlange trend van de verschuiving van vast naar mobiel bellen en van telefoontikken naar dataverbruik. De opkomst van Internet of Things (IoT) leidt inmiddels tot een sterke vraag naar telefoonnummers voor apparaten met verbindingsmogelijkheden. Bijna de helft van de daarvoor beschikbare nummers is inmiddels uitgegeven. In de Telecommonitor staan nu ook gegevens over de nummeruitgifte.

Op afstand uitwisselen

Er komen steeds meer apparaten die op afstand gegevens kunnen uitwisselen, zoals slimme rookmelders of alarmsystemen. Door de groei in het gebruik van dergelijke apparaten is er ook veel vraag naar telefoonnummers voor deze toepassingen. In 2022 heeft de ACM 37 procent meer nummers uitgegeven: de snelst groeiende categorie van alle uitgegeven nummers. Van de 100 miljoen beschikbare nummers in deze categorie is inmiddels bijna de helft uitgegeven (47,5 miljoen).

Van de 06-nummers is 89 procent uitgegeven: een lichte stijging (1%) vergeleken met een jaar eerder. Omdat de vraag blijft stijgen, adviseert de ACM de wetgever om 06760-nummers beschikbaar te maken voor mobiele telefonie. Die nummers zijn bestemd voor toegang tot internet voor bepaalde diensten maar worden niet meer gebruikt.

Meer investeringen in vaste netwerken

Vorig jaar hebben operators meer geïnvesteerd in vaste dan mobiele netwerken. Er is 550 miljoen euro besteed aan mobiele netwerken en 2,5 miljard aan vaste netwerken, vooral de aanleg van glasvezel. Het aantal glasvezelaansluitingen is met 1,2 miljoen gestegen naar 5,7 miljoen. Er zijn nu net zoveel huishoudens met een koperaansluiting als een glasvezelaansluiting. Het aantal koperaansluitingen daalde vorig jaar met 200.000. Er zijn nog altijd veel meer kabelaansluitingen: bijna 8 miljoen.

Minder doorschakeldiensten

Het aantal toegekende telefoonnummers voor informatie- en abonnee-informatiediensten (zoals 0800-nummers en 0906-nummers) daalt al jaren geleidelijk. De ACM heeft zich de afgelopen jaren gericht op het voorkomen en aanpakken van misleiding bij doorschakeldiensten. Op advies van de ACM zijn daarom in 2022 de regels voor deze diensten aangepast. De ACM is strenger geworden bij zowel het toekennen van informatienummers als bij de handhaving op overtredingen.

Over de monitor

Elk kwartaal publiceert de ACM de Telecommonitor, die trends in de telecomsector weergeeft. Voor de Telecommonitor verstrekken de grootste partijen in de sector periodiek gegevens over hun activiteiten. De ACM controleert deze gegevens en houdt zo een vinger aan de pols bij de ontwikkelingen op de diverse markten.

De cijfers vormen een belangrijke basis voor de marktanalyses van de ACM. De trends worden weergegeven in een interactief dashboard. In dit dashboard kunnen gebruikers een periode selecteren vanaf 2013 om de marktcijfers van de telecommarkt te bekijken. Daarnaast kunnen gebruikers meer informatie krijgen over de gepresenteerde cijfers door de muis op de interactieve elementen te houden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!