Witold Kepinski - 11 mei 2023

Google Cloud datacenter bij Parijs voelt impact door brand ravage

Het Google Cloud datacenter bij Parijs voelt nog de impact van de brand ravage van enkele weken geleden zo blijkt uit een update.

Google Cloud datacenter bij Parijs voelt impact door brand ravage image

Een Google datacenter bij Parijs, de europe-west9-regio, heeft brand- en waterschade opgelopen zo meldde Dutch IT Channel en Dutch IT leaders eerder. Een deel van het datacenter en gehoste clouddiensten liggen hierdoor plat.

Google meldt nu": 'Onze teams ter plaatse beoordelen de fysieke infrastructuur in het cluster. De huidige lijst met getroffen producten is bijgewerkt. De impact voor Cloud Bigtable zet zich voort in europe-west9-a. Voor de overige producten is de impact beperkt tot instanties die zich in het getroffen datacenter bevinden. Voorheen onaangetaste instanties voor deze producten blijven zonder gevolgen werken. Er is op dit moment geen ETA voor volledig herstel van getroffen instanties in europe-west9-a. We verwachten langdurige uitval voor deze resources."

Het Google datacenter in de buurt van Parijs wordt beheerd door Global Switch. De brand werd gepubliceerd door de Franse vereniging van netbeheerders.

Naar verluidt is er water binnengedrongen in de batterijruimte, mogelijk veroorzaakt door een defecte waterpomp. Hierdoor ontstond kortsluiting waardoor de batterijen in brand vlogen en een grotere brand ontstond die oversloeg naar de naastgelegen serverruimte en door de brandweer moest worden geblust. Hierdoor kon blusschuim en nog meer water in het operatiegebied terechtkomen.

Volgens de tot nu toe bekende informatie heeft de daaruit voortvloeiende storing met name gevolgen gehad voor Google-services en klanten, van wie de infrastructuur voor de 'europe-west9'-cloudregio grotendeels onder water stond.

"Het binnendringen van water in een datacenter in europe-west9 veroorzaakte een storing in meerdere clusters die resulteerde in de sluiting van verschillende zones", zo meldt Google op zijn statuspagina.

De europe-west9-c-zone van Google Cloud had onlangs een aanzienlijke schommeling gedurende bijna vijf uur. Volgens het statusrapport van Google betekende het incident dat "Google Cloud-producten in europe-west9-c mogelijk niet beschikbaar zijn voor klanten'.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!