Witold Kepinski - 17 mei 2023

MSP: leer omgaan met AI

Neem maatregelen om binnen de organisatie toepasselijk vertrouwen in het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) te kweken. Maar bovenal bespreek serieus binnen het management waarom en hoe AI toegepast dient te worden. Twee belangrijke adviezen voor MSP’s van tech-ondernemer en oprichter van 10x, Angelique Schouten

MSP: leer omgaan met AI image

Schouten geeft op 7 juni een keynote tijdens de Modern MSP Day in InnStyle bij Maarssen. Resellers kunnen zich nu inschrijven!

Het ondernemerschap is Schouten met de paplepel ingegoten. Zij is in een ondernemersgezin in Limburg grootgebracht. “Ik woon nu in Amsterdam en voel me daar goed thuis, maar ik heb waardering voor Rotterdam. Als je daar een overhemd koopt, dan krijg je dat bij wijze van spreken al met opgerolde mouwen mee. Die mentaliteit spreekt mij bijzonder aan. Het is goed om vergezichten te ontwikkelen, maar je moet er wel wat mee doen. Je moet het bouwen. Als kind speelde ik vaak met Meccano en zo; iets maken, dat geeft me voldoening.”

Na haar opleiding is zij vrij snel de ‘financiële dienstverlening ingerold’, zoals zij het zegt. Onder andere als marketingmanager bij ING. Zij heeft veel ervaring opgedaan bij dergelijke grote bedrijven, maar haar hart gaat toch meer uit naar de kleinere bedrijven; dat zit meer in haar ‘bouwen bloed’. Zo belandde zij bij Ohpen, een Nederlands financieel technologiebedrijf dat wereld’s eerste core-banking platform in de cloud heeft gebouwd. Ohpen is een platform voor de administratie van spaar-, beleggings-, pensioen- en hypotheekproducten. Het bedrijf is opgericht in 2009; drie jaar later monsterde zij aan. “Wij hebben het bedrijf van zeventien naar driehonderdenvijftig medewerkers in vijf landen gebracht, met uiteindelijk meer dan honderd miljard euro op het platform. Een prachtige tijd. De tijd ook, toen ik Ohpen opstartte in het Verenigd Koninkrijk dat niemand iets wist van cloud computing. Amazon, zo kreeg ik te horen, dat is toch een boekwinkel – net als Ohpen oprichter Chris Zadeh al die jaren had gehoord in de begintijd?”

10x

Onlangs is zij met een aantal oud-Ohpen collega’s een startup begonnen: 10x, met het motto ‘10x jezelf; 10x je bedrijf; Hoe bereik je tien keer betere en meer resultaten?’ “Tien keer beter en tien keer sneller, dat is het idee. We bouwen een platform voor fractioneel werken. En we hebben al een database met klinkende namen die belangstelling tonen, omdat zij op die manier willen werken. In Amerika zijn er al grote platforms voor fractional work, maar die wagen de oversteek niet, omdat ze de Europese arbeidsmarkt met alle bijbehorende regels te complex vinden.”

Fractioneel werk is vergelijkbaar met freelance- of contractwerk. Het stelt een werknemer in staat om voor meerdere werkgevers te werken - in wezen het verkopen van stukjes van hun tijd of hun vaardigheden. Een fractionele werknemer werkt parttime voor verschillende werkgevers, maar door zijn tijd te verdelen over veel banen van bepaalde duur, heeft hij het potentieel om fulltime te werken. Het grote verschil tussen freelance werken en fractioneel werken is dat je als fractionele collega structureel onderdeel bent van het team en de eigenaar bent van deliverables.

En in tussentijd vindt zij ook nog tijd om drie boeken te schrijven. De jongste heet ‘Rising AI Tech Demystified: Your guide to understanding Artificial Intelligence, Machine Learning, Blockchain, and Cryptocurrencies, and how these technologies come together in Algorithmic Crypto Trading’. Een hele mond vol, maar dan weet je meteen waar het over gaat.

Waarde toevoegen

AI heeft haar volle belangstelling. “Het leuke is dat ik, onder meer bij Ohpen en CLEVR, klant ben geweest van een Managed Service Provider. Dus ik ken de beleving van die kant. Als een organisatie processen outsourcet, dan moet je als aanbieder in staat zijn om waarde toe te voegen aan jouw klant. Dat betekent dat een MSP goed op de hoogte moet zijn van de trends die spelen. Je moet voorkomen dat jouw klanten meer weten dan jij zelf.”

De technologie ontwikkelingen en trends die zij ziet en waar ze als bedrijf veel aandacht aan zou besteden zijn: kunstmatige intelligentie, low code / no code, machine Learning. “Wat doen die technologieën voor jouw klanten? Dit zijn toepassingen die de complete bedrijfscultuur en bedrijfsvoering van organisaties raken. Ze hebben enorme impact. Een MSP moet trouwens niet alleen weten wat hij op dat vlak aan zijn klanten heeft te bieden, maar moet vaststellen wat hij ermee kan doen voor zijn eigen organisatie. Ik durf te wedden als ik voor een zaal MSP’s sta en vraag hun een hand op te steken als zij een doordachte AI-strategie hebben, dat ik maar weinig handen zien. Natuurlijk zullen ze het onderwerp wel eens hebben besproken, maar ik bedoel: ga er eens met het management een hele dag voor zitten en bepaal wat je met AI wil doen, waarom je dat wil en hoe je dat gaat inbedden in de organisatie.”

Slurper

Kunstmatige intelligentie is een enorme data- en processing slurper. Dan heb je het niet meer over CPU’s, maar GPU’s. Dat zijn dure processoren. “Hoe ga je daarmee om; klanten zullen die rekenkracht willen hebben. Hoe past dit binnen jouw businessmodel?”

MSP’s dienen een data mindset te hebben. Want iedereen wil data verzamelen. MSP’s beschikken over heel veel data van hun klanten, maar daar mogen ze niet aan komen. “Welke data willen ze wel verzamelen om waarde te bieden aan hun klanten? Genoeg stof om over te praten, om doelen te stellen en te halen.”

Vertrouwen

De moderne technologieën als AI en low code / no code raken alles in het bedrijfsleven, de overheid, de complete samenleving. “We zitten in een tijd die vergelijkbaar is met de periode dat mensen de beschikking kregen over elektriciteit. Daar hebben we jaren over gedaan om aan te wennen. En in het begin was niet eens bekend wat elektriciteit voor ‘het gewone leven’ betekende. De impact van stroom was fundamenteel. Dat is die van AI ook. Wij weten nu al wel dat de wereld er over tien jaar heel anders uit ziet.”

Het betekent dat MSP’s toepasselijk vertrouwen (Schouten spreekt van ‘appropriate trust’) in AI moeten kweken bij hun medewerkers en hun klanten. “Iedereen is uitgekeken op een chatbot als hij een site bezoekt, maar een bot die met bijvoorbeeld ChatGPT is gebouwd heeft wél veel te bieden. Dat moet je zien over te brengen. Tegelijkertijd weten we dat ChatGPT ook klinkklare nonsens als voldongen feiten presenteert – en dat mensen de fout maken om het als zoek-machine te gebruiken en deze feiten overnemen als waarheid. En dat zelfrijdende auto’s als hun bestuurder niet goed oplet, veel brokken maken. Je moet in elk geval niet weglopen van AI, het is namelijk een strategisch schaakstuk. Je moet leren er goed mee om te gaan.”

Spreker op Modern Day event

Angelique Schouten is een van de sprekers op het Modern Day MSP event dat Dutch IT Media houdt op 7 juni 2023 in de InnStyle te Maarssen. Zij gaat vooral in op AI en mogelijke waardecreatie die MSP’s hun klanten daarmee kunnen bieden. Resellers kunnen zich nu inschrijven!

Door: Witold Kepinski en Teus Molenaar

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!