Wouter Hoeffnagel - 29 juni 2023

Bijna driekwart van de consumenten vertrouwt op content van generatieve AI

De meerderheid (51%) van de consumenten is op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van generatieve AI en heeft de bijbehorende tools onderzocht. De adoptie van de eerste generatie generatieve AI-tools is opvallend consistent in alle leeftijdsgroepen en regio's, waarbij meer dan de helft van alle generaties, inclusief babyboomers, de technologie heeft gebruikt.

Bijna driekwart van de consumenten vertrouwt op content van generatieve AI image

Dit blijkt uit het nieuwste rapport van Capgemini Research Institute, ‘Why consumers love generative AI’, waarin onderzoek is gedaan naar het gebruik van generatieve AI en naar de mate waarin het de maatschappelijke digitalisering kan versnellen. Voor dit rapport voerde het Capgemini Research Institute een kwantitatief onderzoek uit onder 10.000 consumenten ouder dan 18 jaar in 13 landen in de VS, Europa en Azië-Pacific: VK, VS, Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje en Zweden.

Breed scala aan use cases

Consumenten die generatieve AI vaak gebruiken zijn het meest tevreden over chatbots, gaming en de zoekfunctie. Maar generatieve AI-platforms worden ook gebruikt voor persoonlijke, dagelijkse activiteiten. Meer dan de helft van de respondenten (53%) vertrouwt op generatieve AI voor hulp bij financiële planning.

Wereldwijd geeft 67% van de consumenten aan dat ze baat zouden kunnen hebben bij het ontvangen van medische diagnoses en advies van generatieve AI. Zo’n 63% van de ondervraagde consumenten zegt enthousiast te zijn over het vooruitzicht dat generatieve AI kan helpen bij het nauwkeuriger en efficiënter ontdekken van medicijnen. Daarnaast zou twee derde (66%) van de consumenten bereid zijn om advies in te winnen van generatieve AI voor persoonlijke relaties of levens- en carrièreplannen, waarbij babyboomers de meest waarschijnlijke (70%) leeftijdsgroep is om het voor dit doel te gebruiken.

Snelle adoptie in Nederland

In Nederland is 83% van de consumenten op de hoogte van de mogelijkheden van generatieve AI. Bijna de helft (49%) onderzocht zelf het gebruik van generatieve AI-tools. De helft van de consumenten zegt generatieve AI-tools te gebruiken voor het genereren van content en 63% is enthousiast over het vooruitzicht om generatieve AI te kunnen gebruiken voor het opstellen, afstemmen, samenvatten en bewerken van content op basis van prompts.

Ondanks het potentieel voor cyberaanvallen en ‘deep fakes’, is de consument zich weinig bewust van de risico's van generatieve AI. Bijna de helft (49%) van de consumenten maakt zich geen zorgen over de mogelijkheid dat generatieve AI kan worden gebruikt om nepnieuws te creëren en slechts 34% van de respondenten maakt zich zorgen over phishing. Consumenten zijn zich ook niet erg bewust van de ethische bezwaren van generatieve AI: slechts 33% maakt zich zorgen over auteursrechtenkwesties en 27% over het gebruik van generatieve AI-algoritmen om productontwerpen of -formules van concurrenten te kopiëren.

Begrip van werking en risico's blijft achter

"Het bewustzijn van generatieve AI onder consumenten wereldwijd is opmerkelijk en de adoptiesnelheid is enorm, maar het begrip van hoe deze technologie werkt en de bijbehorende risico's is nog steeds erg laag", zegt Niraj Parihar, CEO van Capgemini's Insights & Data Global Business Line en lid van het Group Executive Committee. "Hoewel regelgeving van cruciaal belang is, is er ook een belangrijke rol weggelegd voor zakelijke en technologische partners bij het geven van voorlichting en het afdwingen van waarborgen die de zorgen rond ethiek en misbruik van generatieve AI wegnemen. Onze rol bij Capgemini is bijvoorbeeld om klanten te helpen door de hype heen te prikken en de meest relevante use cases voor hun specifieke bedrijfsbehoeften te benutten, binnen een ethisch kader. Generatieve AI is op zichzelf niet "intelligent"; de intelligentie komt voort uit de menselijke experts die met tools werken. De sleutel tot succes is daarom, zoals bij elke AI, de waarborgen die mensen eromheen bouwen om de kwaliteit van de output te garanderen."

Bijna de helft van de consumenten (43%) zou graag zien dat organisaties generatieve AI implementeren in klantinteracties. De helft van de ondervraagde consumenten wereldwijd is enthousiast over de immersieve en interactieve ervaringen die deze technologie mogelijk kan maken. Er liggen goede kansen voor bedrijven, aangezien generatieve AI-tools al een go-to zijn voor 70% van de consumenten wanneer ze op zoek zijn naar aanbevelingen voor nieuwe producten en diensten: de meerderheid (64%) van de consumenten is bereid om aankopen te doen op basis van deze aanbevelingen. Er is geen significante variatie tussen leeftijdsgroepen en 67% van de consumenten is positief over de mogelijkheid van generatieve AI om met name op maat gemaakte aanbevelingen te doen op het gebied van mode en woninginrichting.

Zakelijke impact in kaart brengen

Capgemini werkt samen met klanten aan AI en generatieve AI, met name op het gebied van Life Sciences, Consumer Products & Retail en Financial Services. Via het AI Futures Lab richt Capgemini zich op het ontwikkelen van oplossingen op maat voor klanten. Het AI Futures Lab bestaat uit experts op het gebied van kunstmatige intelligentie uit verschillende Capgemini-teams over de hele wereld.

CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
BN en BW Anderswerken 15-05-2024 tm 31-05-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!