Wouter Hoeffnagel - 07 juli 2023

Bedrijfsstrategen: Analytics, AI en automatisering cruciaal voor succes

Negenenzeventig procent van de bedrijfsstrategen verwacht dat technologieën als analytics, kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering cruciaal zijn voor hun succes in de komende twee jaar. Strategen stellen dat gemiddeld 50% van de strategische plannings- en uitvoeringsactiviteiten gedeeltelijk of volledig geautomatiseerd kan worden. Momenteel ligt dat percentage op 15%.

Bedrijfsstrategen: Analytics, AI en automatisering cruciaal voor succes image

Dit blijkt uit onderzoek van Gartner. Het onderzoek is van oktober 2022 tot en met april 2023 uitgevoerd onder 200 leiders van bedrijfsstrategieën in Noord-Amerika, West-Europa, Azië/Pacific en Australië/Nieuw-Zeeland. Respondenten zijn actief in verschillende sectoren, waarbij de omzet en bedrijfsgroottes van de organisaties variëren.

Grote uitdaging en kans

"Het benutten van analyses en AI voor efficiëntere, inzichtelijke strategische beslissingen is een van de grootste uitdagingen en kansen waarmee bedrijfsstrategen dit jaar worden geconfronteerd", zegt David Akers, Director, Research bij Gartner. “Jarenlang hebben strategen tegen hun bedrijven gezegd: als je concurrerend en effectief wilt blijven, moet je digitaal gaan. Nu lijken ze klaar om die richtlijnen toe te passen op hun eigen workflows.”

Terwijl de meeste bedrijfsstrategen stellen dat ze beschrijvende en diagnostische analyses gebruiken, meldt minder dan de helft dat zij meer geavanceerde tools gebruiken. Denk hierbij aan voorspellende, prescriptieve of grafische analyses (zie figuur 1). Ook meldt slechts 20% van de strategen dat ze AI-gerelateerde tools, zoals machine learning of natuurlijke taalverwerking, gebruiken voor hun functie. Een groot percentage van de strategieleiders meldt echter wel dat ze deze tools testen of gebruiksopties verkennen. Zo geeft 51% aan dat ze machine learning onderzoeken en 45% voorspellende analyses.

Afbeelding 1: gebruik van analyse door bedrijfsstrategen (percentage respondenten)

Bron: Gartner (juli 2023)

Use case-strategie

Een van de grootste obstakels voor implementatie is het vaststellen van een duidelijke use case voor nieuwe technologieën. Tweeënvijftig procent van de strategen meldt dat dit een uitdaging uit de top drie is.

"Daar zijn verschillende redenen voor", zegt Akers. "Strategen hebben te maken met een onbekende leveranciersmarkt, hebben te veel opties om uit te kiezen en hebben weinig precedent om op voort te bouwen."

Veel van de geavanceerde technologie die strategen melden te willen implementeren, wordt al elders met succes gebruikt. Voor het opbouwen van een sterke businesscase adviseert Gartner om eerst bestaande functionaliteit in kaart te brengen voor specifieke behoeften, en vervolgens na te gaan hoe prioriteit kan worden gegeven aan de verschillende use-cases die geavanceerde technologie zou kunnen bieden door vragen te stellen over het doel, de impact en de geschiktheid van de nieuwe tools.

Klanten van Gartner kunnen meer lezen in het rapport "Strategists Say New Technologies Are Critical to Function's Success." Ook presenteert de marktonderzoeker aanvullende leiderschapstrends op Gartner IT Symposium/Xpo, een conferenties voor CIO's en andere IT-executives. Gartner-analisten en aanwezigen verkennen samen de technologie, inzichten en trends verkennen die de toekomst van IT en het bedrijfsleven vormgeven, waaronder het versnellen van bedrijfstransformatie, cyberbeveiliging, AI, klantervaring, data-analyse, uitvoerend leiderschap en meer.

SentinelOne bannercampagne BW 04-09-2023 tm 31-01-2024 SLTN Vierkant
SLTN liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!