Redactie - 10 augustus 2023

Vijf stappen waarmee MKB-bedrijven een stortvloed aan data in de cloud voorkomen

Data is essentieel geworden voor het verbeteren van werkzaamheden en het stimuleren van groei. Bedrijven van iedere omvang hebben echter een strategie en tools nodig om die data optimaal te kunnen benutten en analyseren. In een wereld die steeds meer vertrouwt op data-driven besluitvorming, is het gemakkelijk voor bedrijven om achter te blijven zonder die belangrijke inzichten. Hoewel 85% van de bedrijven data-driven wil zijn, is slechts 37% daarin geslaagd. Ben Schreiner, Head of Business Innovation bij Amazon Web Services (AWS) omschrijft vijf stappen voor managers en ondernemers van midden- en kleinbedrijf (MKB) die een betere datastrategie willen ontwikkelen en het meeste uit hun data willen halen.

Vijf stappen waarmee MKB-bedrijven een stortvloed aan data in de cloud voorkomen image

Dit blijkt uit onderzoek dat NewVantage Partners afgelopen jaar heeft uitgevoerd. Grote ondernemingen hebben speciale teams om gegevens te structureren en te analyseren; MKB-bedrijven hebben daarentegen vaker hulp nodig bij het vinden van waarde in data. Zonder goed beheer kunnen gegevens onoverzichtelijk en overweldigend worden. Er moet een kloof worden overbrugd, en dat is beter mogelijk dan veel MKB-bedrijven denken. Het resultaat? Eenvoudig toegankelijke data, wat iedereen in de organisatie helpt om kosten te verlagen, wendbaarheid te verbeteren en innovatie te versnellen.

Schreiner deelt vijf stappen die managers en ondernemers van het mkb helpt bij het ontwikkelen van een betere datastrategie:

1. Kickstart databeheer

Je data is zo goed als het inzicht dat je eruit kunt halen. En je kunt dat inzicht niet verkrijgen als je die informatie niet gemakkelijk kunt openen of begrijpen. Als je denkt dat dit klinkt als een enorme hindernis, dan ben je niet de enige. MKB’s in verschillende sectoren noemen dit de op één na grootste IT-uitdaging waar ze mee te maken hebben.

Zie je data als puzzelstukjes die je in elkaar moet passen om je visie te verwezenlijken - alleen zitten die puzzelstukjes niet netjes in de puzzeldoos te wachten om met elkaar verbonden te worden. Veel bedrijven hebben data in verschillende delen van hun organisatie, vaak in verschillende formaten of op slecht toegankelijke plaatsen. Het zijn net puzzelstukjes die uit hun oorspronkelijke doos zijn gehaald, sommige liggen in een boterhamzakje in de spelletjeskast, andere tussen de kussens van de bank en weer andere worden gekauwd en verspreid door je puppy.

Je kunt je visie niet voltooien als je niet eerst alle puzzelstukjes op één plek verzamelt, zodat ze gemakkelijk toegankelijk zijn voor iedereen die aan je visie werkt.

Bedrijven kunnen al hun data migreren van verouderde silo's naar volledig beheerde geautomatiseerde databases in de cloud. Naast het terugdringen van de kosten die gepaard gaan met legacy-apparatuur, vooral wanneer je je aanpast en uitbreidt, geven deze databases iedereen in jouw organisatie toegang tot dezelfde data, waardoor slimmere, eenduidigere besluitvorming mogelijk wordt die jouw bedrijf vooruit helpt.

Ik heb met veel bedrijven gewerkt die veel meer uit een migratie haalden dan ze voor mogelijk hielden. Een bedrijf in de transportsector wilde cloudoplossingen gebruiken om de infrastructuurkosten te verlagen. Ze hadden geen idee dat een betrouwbare cloudprovider niet alleen toezicht houdt op een migratie, maar een samenwerkingspartner wordt. Met deskundige begeleiding en een beter begrip van de kracht van de cloud kon het bedrijf de efficiëntie van de infrastructuur verbeteren en ook nieuwe manieren vinden om waarde toe te voegen voor hun klanten.

2. Vind duidelijkheid in jouw visie

Zodra je je data hebt samengevoegd en gestroomlijnd, is het tijd om te beslissen welke visie je precies nastreeft met je data. Zie het als het maken van de afbeelding op de voorkant van de puzzeldoos. Zonder die leidende visie is het een stuk moeilijker om je puzzelstukjes in elkaar te passen op een manier die zinvolle inzichten oplevert.

Vraag jezelf af wat je wilt bereiken met het gebruik van data. Wil je dat minder klanten hun gevulde winkelwagentje achterlaten? Moet je je supply chain moderniseren? Heb je moeite met het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke app? Wat je doel ook is, schets een leidende visie die alle contactpunten met klanten samenbrengt om je een holistisch beeld van je klant te geven en krachtige inzichten te benutten.

Het Belgische fintechbedrijf Cake, is een goed voorbeeld van een bedrijf dat data in zijn voordeel heeft laten werken. Cake creëerde een nieuwe geïntegreerde interface voor banken, Cake for Banks, met behulp van de cloud van AWS. Cake bespaart door de transformatie van data naar de cloud 30% tijd op de ontwikkeling van hun modellen en daarnaast worden er 300 wijzigingen in infrastructuur, code of applicaties per maand gedaan. Zonder het verplaatsen van data naar de cloud zou dit in een traditionele cyclus zes maanden duren.

3. Bescherm je data

Jouw data is een bedrijfsmiddel. In elk onderdeel van je reis moet je ze beschermen, net als je geld, producten of je bedrijf. Het is niet alleen nodig omwille van regelgeving of compliance, maar de klant van vandaag verwacht dat alles wat ze met je delen veilig bij je blijft.

Te veel MKB-bedrijven kunnen hun klanten die belofte nog niet geven of ervoor zorgen dat ze zijn uitgerust om een cyberaanval te weerstaan. In een recent onderzoek onder meer dan 1.000 MKB-bedrijven in verschillende sectoren gaf 75% aan dat ze slechts drie tot zeven dagen zouden overleven na een succesvolle ransomware-aanval.

Wanneer je samenwerkt met een betrouwbare cloud provider, kan deze het zware beveiligingswerk voor je doen. Hun experts kunnen de steeds veranderende cyberbeveiligingsbedreigingen bijhouden en de compliance-normen automatiseren die door uw branche worden gereguleerd, zodat je je kan richten op het versnellen van jouw bedrijf.

4. Verwijder de rommel

Naarmate je visie vorm krijgt, kun je wat rommelige data tegenkomen. Het is net als het sorteren van puzzelstukjes om je vervolgens te realiseren dat een paar stukjes in de verkeerde doos hebben gezeten.

Door stukjes in elkaar te passen of de grotere rol van een stukje in de puzzel te valideren, kun je de informatie te vinden die je uiteindelijke visie dient. Hoe meer overbodige stukjes je filtert en begrijpt hoe anderen in elkaar passen, hoe duidelijker het plaatje wordt. Je zult je visie op een solide basis hebben gebouwd en in staat zijn om verder te gaan naar het ontdekken van belangrijke inzichten.

Jij kent je data beter dan wie dan ook. Er zijn geautomatiseerde cloudoplossingen zoals documentverwerking, voorspellend onderhoud, fraudebescherming en nog veel meer die je helpen af te stappen van het kostbare, tijdrovende proces om rommel te verwijderen. Met deskundige begeleiding van een vertrouwde cloud provider kan je de ondersteuning krijgen die nodig is om inzicht te krijgen in data en meer tijd te besteden aan innovatie en groei.

5. Verzilver je inzichten

Je genereert meer data dan je weet wat je ermee moet doen; wat nu? Het is tijd om je data aan het werk te zetten en na te denken over wie er nog meer waarde aan kan hechten. Organisaties van alle groottes maken gebruik van data om hun bedrijf een boost te geven en misschien heb jij wel het ontbrekende puzzelstukje dat een ander bedrijf nog niet zelf heeft gevonden.

Ik heb bijvoorbeeld ooit gewerkt met een verpakkingsbedrijf dat zijn klanten al tientallen jaren hielp om hun productie-efficiëntie te optimaliseren. Die dienst voegde waarde toe aan hun klanten, maar het verpakkingsbedrijf had niet overwogen om de ongelooflijke data die ze verzamelden te vercommercialiseren. Ze begonnen eenvoudige tools te gebruiken om de gegevens per bedrijfstak samen te voegen, rapporteerden benchmarks voor de bedrijfstak en verkochten die benchmarks om nog meer klanten te helpen begrijpen hoe ze het deden in vergelijking met hun branchegenoten.

Door je informatie te commercialiseren, verdien je geld terwijl je bedrijven helpt hun visie te voltooien en vestig je jezelf als een onmisbaar onderdeel van onze data-driven wereld.

Van chaos naar kans

Dagelijks worden enorme hoeveelheden data verzameld, waardoor bedrijfsleiders, analisten en MKB's overweldigd worden en meer speciale teams nodig hebben om de data te analyseren en beoordelen. Als data nog moet worden gesorteerd, moet je informatieve inzichten opnemen die transformerend kunnen zijn. Onthoud dat het samenvoegen van puzzelstukjes begint met het creëren van een toekomstvisie.

Vertiv BW 01-07-2024 tm 05-08-2024 DIC Awards BW tm 21-10-2024
Vertiv BN 01-07-2024 tm 05-08-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!