Wouter Hoeffnagel - 19 oktober 2023

Zendesk AI tilt werknemerservaring naar hoger niveau

Zendesk maakt Zendesk AI beschikbaar voor IT- en HR-teams. Met behulp van Zendesk AI kunnen zij de werknemerservaring die zij bieden naar een hoger niveau tillen.

Zendesk AI tilt werknemerservaring naar hoger niveau image

Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een cruciale rol bij het creëren van betere ervaringen voor werknemers. Onder meer met het oog op lagere budgetten, minder middelen en datalacunes die bedrijven tot hun beschikking hebben. Zendesk werkt samen met duizenden IT- en HR-teams in alle sectoren om efficiënte processen voor werknemers te creëren, de werknemerstevredenheid te vergroten en meetbare resultaten te leveren. Met Zendesk AI kunnen miljoenen datapunten worden benut en kunnen IT- en HR-teams tijd vrijmaken voor complexere en kritieke taken.

Zendesk AI is onder meer voorzien van vernieuwde generatieve bots die vooraf zijn getraind om berichten en e-mails te begrijpen, en intuïtief de behoeften van werknemers aan te voelen. De bots zijn voorzien van honderden ingebouwde intenties, waardoor IT- en HR-teams de bots niet handmatig hoeven te trainen.

Taaldetectie en sentimentanalyse

Een AI-gedreven dashboard levert intelligente suggesties aan IT- en HR-teams om werknemersproblemen effectief op te lossen. Zendesk AI zorgt verder voor slimme triage met behulp van intentie- en taaldetectie en sentimentanalyse. Hiermee kunnen inkomende verzoeken beter worden gesorteerd waardoor IT- en HR-teams hun workflows kunnen verbeteren. Ook biedt Zendesk AI nieuwe gedeelde macro's die helpen om problemen automatisch naar het juiste teamlid door te sturen. Dit vergroot de effectiviteit van teams.

Josh Bean, Head of Employee Experience bij Zendesk: “We hebben meer dan 300 nieuwe AI-gedreven intenties die speciaal zijn ontwikkeld voor intern gerichte teams zoals IT en HR. Hiermee kunnen zij identificeren waar werknemers behoefte aan hebben en hen nog sneller de ondersteuning geven die ze nodig hebben. Onze AI-gedreven oplossing zorgt ervoor dat werknemers betrokken, productief en geïnformeerd zijn, terwijl het tegelijkertijd kostenbesparingen oplevert.”

Inzet van AI krijgt hogere prioriteit

Uit nieuwe Zendesk-data blijkt dat 84 procent van de IT-beslissers denkt dat de inzet en optimalisatie van AI een hogere prioriteit kent dan drie jaar geleden. 62 procent gelooft dat AI de werknemerservaring in hun organisatie heeft verbeterd.

Met Zendesk AI kunnen IT- en HR-teams meer verzoeken afhandelen zonder hun team uit te breiden. Geavanceerde bots zijn vooraf getraind om de aard van de problemen van werknemers te identificeren en kunnen veelvoorkomende problemen oplossen zonder tussenkomst van een IT- of HR-teamlid. Voor complexere problemen kan Zendesk AI specifieke woorden herkennen om in te grijpen en een ​​bot ondersteunen om sneller een oplossing te bieden, inclusief het escaleren naar een medewerker. Bots verzamelen belangrijke werknemersgegevens, waaronder het probleemtype en de relevante context. Met deze inzichten en relevante antwoordsjablonen kunnen teams problemen oplossen en updates communiceren vanuit een centrale omgeving.

Teams volgens Zendesk dankzij AI op maandbasis zo'n 220 uur besparen doordat problemen automatisch worden geclassificeerd, geprioriteerd en doorgestuurd naar de juiste medewerker. Ook kunnen zij met AI intelligente workflows bouwen en nieuwe manieren ontdekken om de bedrijfsvoering te verbeteren. “Het integreren van AI in EX is niet langer een droom; maar realiteit”, zegt Bean. “Intelligente, gebruiksvriendelijke technologie is essentieel voor gemotiveerd personeel, omdat een grotere betrokkenheid vaak leidt tot betere bedrijfsresultaten.”

Datacollectief BW 13-05-2024 tm 03-06-2024 CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
BN en BW Anderswerken 15-05-2024 tm 31-05-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!