Wouter Hoeffnagel - 31 oktober 2023

Canalys: Smartphonemarkt licht gekrompen

De wereldwijde smartphonemarkt is met 1% gekrompen in het derde kwart van 2023. In het kwartaal zijn in totaal 293,4 miljoen smartphones verscheept. Voorraadniveaus zijn weer gezond en leveranciers zetten inm op nieuwe modellen. Samsung is marktleider.

Canalys: Smartphonemarkt licht gekrompen image

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Samsung verscheepte 57,4 miljoen exemplaren en beschikt over een marktaandeel van 20%, dankzij een vroege update van zijn opvouwbare apparaten. Het bedrijf is hiermee marktleider. Apple volgt op de tweede plaat, verkocht 50,0 miljoen exemplaren en heeft een marktaandeel van 17% in handen. Met name de sterke initiële vraag naar de iPhone 15-serie met USB-C-upgrade draagt hieraan bij.

Xiaomi staat de derde plaats met 41,5 miljoen verkochte smartphones, waarmee het bedrijf 2% groei op jaarbasis realiseert. OPPO (inclusief OnePlus) verzekerde zich van de vierde positie met 26,4 miljoen verzonden eenheden, goed voor een marktaandeel van 9%. TRANSSION Group (met de merken Tecno, Infinix en iTel) behoudt zijn vijfde positie, terwijl het zijn sterke momentum van het voorgaande kwartaal voortzet en zijn top vijf-positie verdedigt met 26,0 miljoen verkochte eenheden.

Stijgende vraag in opkomende markten

“De stijgende vraag naar nieuwe producten in de opkomende markten stimuleert merken en kanalen nu de feestdagen dichterbij komen”, zegt Sanyam Chaurasia, Senior Analyst bij Canalys. “Xiaomi en de TRANSSION Group behouden hun sterke prestaties ten opzichte van het voorgaande kwartaal en zijn de enige merken in de top vijf die groei doormaakten. Xiaomi herwint het groeimomentum in het derde kwartaal dankzij de succesvolle voorraadnormalisatie in de eerste helft van 2023 en de lancering van de budgetvriendelijke Redmi Number-serie in opkomende markten. Ondertussen realiseert TRANSSION een indrukwekkende groei van 40% jaar-op-jaar, dankzij toegenomen verzendingen op de Afrikaanse kernmarkt. Ondanks valutaschommelingen en importbeperkingen op deze markten bleef de vraag naar nieuwe upgrades intact, samen met de aanpassing van de consument aan de hogere inflatie. In het Midden-Oosten zorgt een groeiende vraag uit het budgetsegment en een robuust regionaal team in minder welvarende markten voor momentum. Agressieve kanaalinvesteringen vergroten de aanwezigheid van TRANSSION op de Latijns-Amerikaanse markten, naast hun nieuwe productportfolio.”

“Verkopers zoeken naar mogelijkheden om hun positionering in de premiummarkt te verstevigen”, zegt Lucas Zhong, Research Analyst bij Canalys. “Merken verbeteren hun aanbod in het premiumsegment om hun bruikbaarheid uit te breiden door middel van verbeteringen in het ontwerp en de gebruikersinterface. De mondiale concurrentie om opvouwbare smartphones zal heviger worden. De Galaxy Z Flip- en Fold 5-serie van Samsung zijn twee weken eerder dan gebruikelijk uitgebracht om de omzet en marktprestaties in het derde kwartaal van 2023 te versterken. Nu de mogelijkheden voor opvouwbare smartphones echter blijven toenemen, vormt deze trend een uitdaging voor de huidige dominantie van Samsung op dezelfde markt. OPPO heeft de Find N3- en OnePlus Open-modellen strategisch geïntroduceerd in verschillende regio's, wat de ambitie van Android-merken aantoont om de wereldwijde opvouwbare markt te veroveren. Apple trekt lering uit de vraaguitdagingen als gevolg van de overdifferentiatie van de iPhone 14-serie en verkleint de kloof door de toevoeging van USB-C- en Dynamic Island-ondersteuning aan de iPhone 15- en 15 Plus-modellen, wat resulteert in een sterker dan verwacht volume en ter ondersteuning van de voetafdruk van het merk in het hogere segment.”

Android-merken zetten in op ecosysteemintegratie

“Android-merken streven ernaar hun ecosysteemintegratie te verbeteren om te kunnen concurreren met iOS. Consumenten zijn bereid om van merk te wisselen voor een betere integratie, waarbij toonaangevende merken hun eigen interne besturingssystemen ontwikkelen om R&D-capaciteiten te demonstreren en het merkimago te versterken. De Mate 60-serie van Huawei beschikt bijvoorbeeld over de interne Kirin SoC en HarmonyOS om de integratie te verbeteren. Xiaomi's HyperOS valt ook op door het verbeteren van de connectiviteit op meerdere apparaten. Verwacht wordt dat deze interne besturingssystemen nieuwe inkomstenmogelijkheden zullen bieden die verder gaan dan smartphones, zoals via IoT en elektrische voertuigen. De sleutel tot het succes van interne besturingssystemen ligt echter in het bieden van unieke en boeiende ervaringen aan consumenten. Om de loyaliteit van gebruikers en de winst in de evoluerende markt te behouden, moeten leveranciers investeren in gezamenlijke R&D voor zowel software als hardware en zich richten op het onderling verbinden van functies die hen een concurrentievoordeel geven”, aldus Zhong.

“Canalys verwacht dat de wereldwijde smartphonemarkt in een voorzichtig uitziend 2024 een bescheiden groei doormaakt”, aldus Zhong. “Verkopers zullen 2023 afsluiten met een relatief gezonder voorraadniveau, wat ruimte biedt om hun voorraad weer op te bouwen ter voorbereiding op een mogelijke heropleving van de vraag. De verwachting is echter dat de regionale prestaties uiteenlopen als gevolg van regionale conflicten en geopolitieke spanningen. Daarom moeten leveranciers flexibel en aanpasbaar blijven in hun strategieën om groeikansen in specifieke regio's te benutten. Bovendien is nauwlettend toezicht op de eindvraag in verschillende regio’s nodig om de toewijzing van middelen strategisch te optimaliseren en verstoringen te voorkomen. De marktgroei op de lange termijn blijft beperkt door de verlengde vervangingscycli in de belangrijkste markten. In de verzadigde marktconcurrentie moeten leveranciers hun capaciteiten voortdurend verbeteren en zich concentreren op de optimalisatie van hun winst- en productportfolio.”

CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!