'Uittocht van adverteerders kan X tot 75 miljoen dollar kosten'
Adverteerders lijken social media-platform X massaal de rug toe te keren. Al zeker honderd adverteerders trokken zich terug nadat bleek dat advertenties van grote bedrijven naar antisemitische content op X verschenen. De uitloop van adverteerders kan X dit jaar tot 75 miljoen dollar gaan kosten.

Dit blijkt uit interne documenten van X, die door The New York Times zijn ingezien. Aanleiding voor de onrust onder adverteerders is een recent rapport van de non-profitorganisatie Media Matters. Deze meldde dat advertenties van diverse grote bedrijven naast antisemitische content verschenen, en publiceerde ook screenshots van deze advertenties.
Diverse adverteerders trokken zich hierop terug van X. Denk daarbij aan Airbnb, Amazon, Coca-Cola, IBM, Microsoft en Netflix. Denk echter ook aan Bol en de Nederlandse Loterij. Dit levert X miljoenen dollars aan schade op. Zo zou Netflix voor zeker 3 miljoen dollars aan advertenties hebben geschrapt, terwijl Microsoft een streep zette door zo'n 4 miljoen dollar aan advertenties.
Mogelijk tientallen miljoenen dollar schade
De schade kan fors oplopen, schat X in de interne documenten. Indien adverteerders niet terugkeren kan dit X voor het eind van dit jaar al zo'n 75 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten kosten.
Media Matters is overigens door X inmiddels voor de rechter gedaagd. X hoopt via de rechter Media Matters aansprakelijk te stellen voor het financiële verlies.