Redactie - 30 november 2023

Storing in datacenter van Proximus

De Belgische telecomprovider Proximus is dinsdag getroffen door een storing. Het datacenter in Evere lag de hele dag plat; pas woensdagochtend kon alle dienstverlening hersteld worden. De storing is veroorzaakt door hardwareproblemen.

Storing in datacenter van Proximus image

De storing ontstond op 28 november rond 9 uur en had vooral impact op de opslag binnen het datacenter, al raakten daardoor ook andere (software)diensten in de problemen. De hele dag werd er gezocht naar de oorzaak en gewerkt aan een oplossing.

Hardwareproblemen

Proximus bevestigt het incident aan Data News. Samen met de hardwareleverancier werd een deel van de hardware, een aantal nodes, vervangen en gekeken naar de juiste configuratie om de cloudstorage van het bedrijf weer op punt te krijgen.

Door de technische problemen konden enkele tientallen professionele klanten problemen ondervinden, doorgaans rond collaboration services zoals Skype for Business of Teams, producten die Proximus aanbiedt via hun eigen infrastructuur. Al waren er ook klanten met eigen applicaties in de cloud die tijdelijk niet aan hun data konden.

Hoewel het incident snel geïdentificeerd en hersteld werd, werd er toch tot een deel van de nacht doorgewerkt om onder meer ook de software op de nieuwe hardware op gang te krijgen. Sinds 6.30 woensdagochtend (29 november) zou alles voor 99,9 procent weer probleemloos moeten werken, zegt Proximus.

In samenwerking met Data News

DIC Awards BW tm 21-10-2024 Vertiv BW 01-07-2024 tm 05-08-2024
Dutch IT Golf Cup BN tm 16-09-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!