Witold Kepinski - 22 december 2023

De strategische richting van Google Pixel

Google Pixel blijft de aandacht van de industrie trekken door middel van productlanceringen, uitgebreide geografische aanwezigheid, diversificatie naar nieuwe apparaatcategorieën en het targeten van nieuwe eindgebruikerssegmenten. Het roept echter een belangrijke vraag op: waarom waagt Alphabet, het moederbedrijf van Google, zich op het gebied van apparaten, en waarom nu? Het beantwoorden van deze vraag is essentieel om inzicht te krijgen in de strategische richting van Google Pixel in 2024 zo meldt Canalys analist Runar Björhovde in onderstaande blog.

De strategische richting van Google Pixel image

De lancering van de Pixel 6 in 2021 markeerde een verschuiving in de strategie van Google Pixel. Het is overgegaan van louter het demonstreren van de mogelijkheden van Android naar het actief strijden om marktaandeel. Sindsdien heeft Google aanzienlijk geïnvesteerd in productinnovatie, marketing en kanaal-MDF's, waardoor Google een van de sterkst groeiende leveranciers is geworden. Volgens schattingen van Canalys heeft Google tussen het eerste kwartaal van 2023 en het derde kwartaal van 2023 7,8 miljoen smartphones verscheept, een stijging van 76% op jaarbasis, wat een schril contrast vormt met de 2,7 miljoen zendingen in 2020. Ondanks deze winsten blijft het marktaandeel van Google bescheiden: 0,94%. van de wereldwijde zendingen van het eerste tot en met het derde kwartaal van 2023.

Niettemin blijft Google Pixel de aandacht van de industrie trekken door middel van productlanceringen, uitgebreide geografische aanwezigheid, diversificatie naar nieuwe apparaatcategorieën en het targeten van nieuwe eindgebruikerssegmenten. Dit onderstreept de toewijding van Google om een ​​aandeel te verwerven in een concurrerende markt. Het roept echter een belangrijkere vraag op: waarom waagt Alphabet, het moederbedrijf van Google, zich op het gebied van apparaten, en waarom nu? Het beantwoorden van deze vraag is essentieel om inzicht te krijgen in de strategische richting van Google Pixel in 2024.

Wat is het strategische doel van Google Pixel binnen Alphabet

Google Pixel is nauw verweven met de langetermijnambities en zorgen van Alphabet. Canalys heeft vier belangrijke drijfveren geïdentificeerd die de rol van Pixel benadrukken:

  1. Daag het groeiende iOS-aandeel wereldwijd uit, te beginnen in ontwikkelde markten.
  2. Diversifieer de mobiele zoekinkomsten, weg van de grote afhankelijkheid van iOS-apparaten.
  3. Geef Google de mogelijkheid om de toekomstige strategische richting en ontwikkeling van Android te leiden en vorm te geven.
  4. Langetermijnpotentieel voor inkomstendiversificatie.

Al deze punten zijn gericht op de lange termijn, waarbij twee specifiek gericht zijn op de dreiging die van Apple uitgaat. Laten we dieper ingaan op de uitdaging die Apple met zich meebrengt.

Beoordeling van de dominantiedreiging van Apple en iOS

De onderstaande grafiek, afkomstig uit een onderzoek van Canalys Consumer Insights waarin merkvoorkeuren in West-Europa werden onderzocht, laat een duidelijke trend zien: jongere gebruikers zijn aanzienlijk neigen naar Apple. Terwijl de grafiek zich richt op West-Europa, onthult het onderzoek van Canalys een nog extremer percentage in Noord-Amerika en strekt zich uit tot andere apparaatcategorieën, zoals draagbare banden.

De directe dreiging voor Android is niet zo extreem. Er is een aanzienlijk ouder gebruikersbestand dat de voorkeur geeft aan Android-leveranciers. De zorg van Alphabet is echter dat Apple zijn financiële veerkracht kan benutten om het lange spel te spelen en geleidelijk elk jaar een beetje meer marktaandeel te veroveren. Hoe zal de markt er over vijf, tien of vijftien jaar uitzien, vooral als de volgende generaties nog meer neigen naar Apple? Deze dreiging baart Alphabet grote zorgen, omdat het de kwetsbaarheid van enkele van zijn grootste omzetsegmenten zal vergroten.

Vormt de verziendheid van Google een bedreiging voor andere Android-leveranciers?

Alleen de tijd zal leren of de strategie van Google zal slagen, vooral omdat Google zich nog in de beginfase bevindt wat betreft zijn zoektocht naar apparaten. Google Pixel is hogerop gekomen op de ranglijst in zijn kernmarkten en begint enig marktaandeel te veroveren, maar de belangrijkste vraag is wiens marktaandeel Google momenteel verovert.

Het wisselen van Apple-gebruiker is een notoire uitdaging. Veel Android-leveranciers proberen het al meer dan tien jaar, maar niemand is erin geslaagd om in de loop van de tijd consequent significante overstappers te vangen. Google Pixel staat voor een soortgelijke uitdaging. Het overstappen naar een andere Apple-gebruiker zal waarschijnlijk veel tijd en aanzienlijke investeringen vergen. Het grootste deel van het huidige aandeel van Google is afkomstig van in moeilijkheden verkerende leveranciers die de markt hebben verlaten of niet in staat zijn geweest hun investeringen op peil te houden. Bovendien zal de aantrekkingskracht van Google op de korte termijn het grootst zijn onder huidige Android-gebruikers die de ultieme Android-ervaring willen proberen.

Hoewel Google zijn ogen richt op langetermijnaandelen van eindgebruikers, moet hij oppassen dat hij geen andere Android-leveranciers uitschakelt. Dit zorgt nu al voor ongerustheid bij andere Android-spelers, met name bij leveranciers die afhankelijk zijn van succes op de korte termijn om langetermijninvesteringen te financieren. Het vinden van een goede plek tussen Android en Pixel zal van cruciaal belang zijn voor Alphabet om zijn leverancierspartners betrokken te houden. Hoewel Pixel “gewoon een andere leverancier” is voor Android, staan ​​Android en Pixel onder hetzelfde senior leiderschap dat de strategische richting en investeringen bepaalt. Google moet over deze uitdagingen communiceren, anders gaan Android-leveranciers op zoek naar andere oplossingen.

Wat kunnen we in 2024 van Google Pixel verwachten?

Google Pixel gaat met een sterk momentum het kerstinkopenseizoen van 2023 en 2024 in. Klanten van Canalys hebben toegang tot een diepgaand rapport waarin de strategische vooruitzichten van Google Pixel in 2024 worden besproken, op zoek naar antwoorden op:

  • Wat is de strategische richting van Google in 2024?
  • Hoe zal het proberen zijn smartphones, ecosysteemapparaten en merk te differentiëren?
  • Waar zal Google prioriteit aan geven bij het verkennen van nieuwe markten, kanalen en eindgebruikerssegmenten om in uit te breiden?
  • Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en kansen van Google op de smartphonemarkt?
Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Dutch IT Partner Day 11 juni2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!