Witold Kepinski - 01 januari 2024

Zorg ervoor dat je geen outcast bent die duurzaamheid steunt

Canalys heeft de afgelopen weken verschillende keren gehoord dat leveranciers de duurzaamheidsbehoeften van hun partners verkeerd hebben begrepen. Dus hoe kunt u voorkomen dat u de volgende leverancier bent die zich de toorn van de partnergemeenschap op de hals haalt? Rachel Brindley, analist bij Canalys, gaat in onderstaande blog hierop in.

Zorg ervoor dat je geen outcast bent die duurzaamheid steunt image

De afgelopen maanden heeft Canalys steeds meer kanaalpartners opgemerkt die ons vertelden dat hun leveranciers hen niet voldoende ondersteuning bieden op het gebied van duurzaamheid.

Dit komt in een tijd waarin het klantbewustzijn groeit, vooral in het licht van overheidsregelgeving, die gedragsverandering stimuleert. Koppel dit aan de toezeggingen die veel regeringen hebben gedaan rond netto nul en CO2-reductie, en het is duidelijk dat organisaties steeds meer inspanningen op hun eigen activiteiten richten.

Deze gebeurtenissen hebben een domino-effect op partners, omdat klanten naar hun leveranciers en partners kijken om te helpen bij het meten, monitoren en verkleinen van hun ecologische voetafdruk.

Recente snelle opiniepeilingen van Canalys benadrukken de toenemende uitdaging waarmee de partners (en leveranciers) worden geconfronteerd. In 83% van de RfP's van klanten zijn nu ecologische duurzaamheidscriteria ingebouwd, tegen 75% in 2022. (een teleurstellend laag) 16% van de kanaalpartners geeft echter aan dat al hun leveranciers over specifieke middelen en ondersteuning voor partnerduurzaamheidscriteria beschikken. Erger nog, meer dan 40% van de partners zegt dat slechts een paar of geen van hun leveranciers specifieke duurzaamheidsmiddelen voor partners heeft. Bovendien houdt volgens onderzoek van Canalys 42% van de partners rekening met duurzaamheid bij de keuze van leverancierspartners.

Voor veel leveranciers komt een partner die om hulp vraagt, als een verrassing. Bijna elke leverancier heeft substantiële vooruitgang geboekt met zijn eigen duurzaamheidsplannen en -doelstellingen, maar velen hebben dit niet vertaald om hun toeleveringsketens te ondersteunen. Dit ondanks het feit dat voor de meeste leveranciers meer dan 90% van hun ecologische voetafdruk afkomstig is van hun partnerecosystemen. De CEO van Schneider Electric, Peter Herweck, verklaarde onlangs dat “meer dan 99% van de ecologische voetafdruk van Schneider Electric onder de gedeelde invloed van ons ecosysteem staat. Dat betekent dat we, om aan onze netto-nulverplichtingen te kunnen voldoen, onze volledige waardeketen moeten betrekken.” Meestal moeten leveranciers nog inzien dat ze hun downstream-partners moeten ondersteunen.

Canalys heeft geconstateerd dat pc-leveranciers over het algemeen een grotere voorsprong hebben dan veel infrastructuur- en softwareleveranciers, vooral hyperscalers. Leveranciers van apparaten zijn gedwongen sneller te handelen, omdat klanten zich bewuster zijn geworden van hun gebruikte apparatuur. Naarmate de regelgeving op de voorgrond treedt, zal er meer aandacht worden besteed aan hyperscale- en softwareleveranciers. Sommige leveranciers kunnen nerveus zijn als ze hun voortgang met partners bespreken, vaak omdat ze zich zorgen maken over greenwashing of omdat ze misschien niet genoeg doen. Als u echter niet met partners communiceert, riskeert u verlies van vertrouwen in hun activiteiten.

Hoe kunt u voorkomen dat u de volgende leverancier bent die door uw partner wordt gebeld?

  1. Vraag wat uw partners van klanten horen
    • Wat zijn de meest voorkomende verzoeken van klanten aan partners en wat doet u om dit te ondersteunen?
  2. Ontdek hoeveel van uw partners hun duurzaamheidsstrategieën hebben geïmplementeerd
    • Maak dit onderdeel van de driemaandelijkse bedrijfsbeoordelingen. Wat is uw ESG-strategie en hoe meet u deze?
  3. Samenwerken met duurzaamheidsteams van bedrijven; Maak hen bewust van wat uw partners nodig hebben
    • Gebruik de informatie die partners delen om duurzaamheidsteams van bedrijven ertoe aan te zetten uw hele ecosysteem beter te ondersteunen.
    • Lobby voor specifieke middelen en investeringen om uw partnerecosysteem te ondersteunen.
  4. Wees niet bang om met uw partners te communiceren
    • Herken de behoeften van partners en wil uw strategieën en middelen kennen.
  5. Wees voorbereid op het beantwoorden van gedetailleerde vragen over uw gegevens.
    • Vooral als het gaat om de CO2-voetafdruk van producten, de duurzaamheidsvoordelen van de cloud en andere.

Nu het duurzaamheidslandschap snel evolueert, is het van cruciaal belang voor leveranciers om voorop te blijven lopen en klaar te staan ​​voor hun partners en klanten. Canalys biedt, met zijn uitgebreide expertise en innovatieve dienst voor duurzame kanalenanalyse , een uitgebreide oplossing voor leveranciers die effectief door deze veranderingen willen navigeren. Deze service helpt IT-leveranciers bij het beoordelen van de belangrijkste duurzaamheidskanaaltrends bij concurrenten, binnen het kanaal en bij klanten, en zorgt ervoor dat ze goed gepositioneerd zijn om te voldoen aan de groeiende vraag naar milieuverantwoordelijkheid. Neem contact op voor meer informatie over onze onderzoeksagenda 2024.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!