Wouter Hoeffnagel - 17 januari 2024

Canalys: 8% groei voor smartphonemarkt in 2023Q4

8% meer smartphones zijn wereldwijd verscheept in het vierde kwartaal van 2023. Hiermee komt een einde aan zeven opeenvolgende kwartalen van krimp. In totaal zijn 320 miljoen smartphones verscheept afgelopen jaar.

Canalys: 8% groei voor smartphonemarkt in 2023Q4 image

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Apple is marktleider in het vierde kwartaal met een marktaandeel van 24%, dankzij nieuwe iPhone-lanceringen. Samsung eindigt op de tweede plaats met 17%. Xiaomi staat op de derde plaats, met een groei van meer dan 20% op jaarbasis in het vierde kwartaal. TRANSSION stijgt voor het eerst naar de vierde plaats, dankzij het herstel van de opkomende markten. Met een marktaandeel van 7% maakt vivo de top vijf compleet.

1,1 miljard smartphones verscheept

In het volledige jaar 2023 zijn wereldwijd 1,1 miljard smartphones verscheept. Dit is 4% minder dan een jaar eerder. Voor het eerst stoot Apple Samsung van de toon als de grootste speler van het jaar. Beide partijen bezitten afgerond een marktaandeel van 20%. Xiaomi, OPPO en TRANSSION hebben respectievelijk 13%, 9% en 8% van de markt in handen.

“De markt gaat de goede kant op, ondersteund door de verbeterde vraag tijdens de feestdagen”, aldus Canalys Senior Analyst Toby Zhu. “Producten in het midden- tot lage prijssegment zijn de groeimotoren in deze herstelgolf, geholpen door een herstel van de vraag in opkomende markten, zoals het Midden-Oosten en Afrika, Azië-Pacific en Latijns-Amerika. Nu de voorraaddruk en de mondiale inflatie blijven afnemen, kunnen leveranciers zich eindelijk concentreren op productinnovatie en langetermijnstrategieontwikkelingen. Zij leggen hiermee een solide basis voor het komende jaar. Er zijn al tal van nieuwe vlaggenschip-Android-lanceringen geweest die profiteren van de AI-trend op het apparaat, variërend van Google Pixel tot verschillende Chinese leveranciers als HONOR, OPPO, vivo en Xiaomi.”

'Op zoek naar nieuwe groeimotoren'

“De twee grootste spelers zijn gretig op zoek naar nieuwe groeimotoren voor hun smartphoneactiviteiten, aangezien beide in het vierde kwartaal te maken kregen met een daling van hun marktaandeel”, licht Canalys Research Manager Amber Liu toe. “In 2023 concentreerde Samsung zich vanwege winstgevendheid op het midden- tot hoge segment. Het verloor marktaandeel in het lage segment en zijn leidende positie op de wereldmarkt. De productlanceringen in 2024, vooral in het high-end segment met een focus op AI op het apparaat, ondersteunen diens herstel als innovatieleider in 2024." Zie hierover ook het recente blog van Canalys 'On-device AI and Samsung’s role in the future smart ecosystem race'.

“Aan de andere kant toonde Apple de afgelopen twee jaar veerkracht, dankzij de solide aanhoudende vraag in het hogere segment. De uitgebreide positionering van de iPhone 15-reeks markeert de toekomstige richting van Apple’s portfoliostrategie om een breder scala aan consumentensegmenten te bereiken”, aldus Liu. “Maar de toenemende kracht van Huawei en de dreigende lokale concurrentie op het vasteland van China dagen Apple uit om zijn groeitraject op het vasteland van China voort te zetten, terwijl de vraag naar hoogwaardige vervangingen in andere grote markten zoals Noord-Amerika en Europa afvlakt. Apple moet kijken naar nieuwe marktgroei en de kracht van het ecosysteem om zijn iPhone-activiteiten nieuw leven in te blazen.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!