Wouter Hoeffnagel - 20 januari 2024

Databricks ondersteunt telecomsector met Data Intelligence Platform

Data- en AI- bedrijf Databricks lanceert het Data Intelligence Platform for Communications. Dit geïntegreerd data- en AI-platform geeft telecombedrijven en netwerkproviders een holistisch beeld van hun netwerken, activiteiten en klantinteracties. Het Data Intelligence Platform for Communications is gebouwd op een open lakehouse-architectuur en combineert tools voor data -beheer, -governance en -uitwisseling met generatieve AI en machine learning (ML).

Databricks ondersteunt telecomsector met Data Intelligence Platform image

De telecombranche is onderhevig aan drastische veranderingen. Zo neemt de hoeveelheid verkeer wereldwijd drastisch toe en stijgt de behoefte aan netwerkapparatuur. Deze veranderingen worden versterkt door de behoefte van consumenten aan kwalitatief betere diensten en klantervaringen.

Markttrends en vraagpatronen voorspellen

Met het Data Intelligence Platform for Communications helpt Databricks organisaties in spelen op deze veranderingen. Het stelt providers in staat om markttrends beter te voorspellen, vraagpatronen te voorspellen, hun data in te zetten voor omzetgroei en datagedreven inzichten te bieden aan alle medewerkers, ongeacht hun technische kennis. Onder meer het Amerikaanse AT&T zet het platform in voor het beschermen van klanten tegen fraude en verhogen van de operationele efficiëntie.

“Data en AI staan bij AT&T centraal in de manier waarop we connectiviteit uitrollen, ondersteunen, verdedigen en versnellen. Met het Data Intelligence Platform van Databricks brengen we data en AI samen om innovatie te stimuleren, onze producten te verrijken en nieuwe diensten voor onze klanten te ontwikkelen”, aldus Andy Markus, Chief Data Officer bij AT&T. “De combinatie van de lakehouse-architectuur en generatieve AI helpt ons ook om data en AI binnen onze organisatie te democratiseren met behoud van een 'single source of truth'. We hebben bedrijfsbreed een omgeving gecreëerd waarin tienduizenden medewerkers samenwerken met AI-tools om datagedreven beslissingen te nemen waarmee we onze klanten nog beter kunnen bedienen.”

De mogelijkheden van het Data Intelligence Platform for Communications:

  • Geeft een eenduidig beeld van klantdata, op basis van zowel gestructureerde als ongestructureerde data zoals afbeeldingen, video en audio. Met een realtime en accuraat totaaloverzicht kunnen gebruikers hun klantrelaties beschermen, verloop verminderen en hun marktaandeel vergroten door de gepersonaliseerde ervaringen te leveren die hun klanten verwachten.
  • Maakt het beheer van alle soorten data, ML-modellen, notebooks, dashboards en bestanden in de cloud mogelijk met behulp van Databricks Unity Catalog.
  • Maakt gebruik van Delta Sharing, waarmee bedrijven op open en veilige wijze kunnen samenwerken en data kunnen delen. Zo kunnen providers realtime samenwerken met hun partners, zonder dat alle partijen over dezelfde technologie hoeven te beschikken.

Sectorspecifieke data- en AI- oplossingen

Databricks en haar partners bieden kant-en-klare bouwstenen voor het Data Intelligence Platform die organisaties helpen de meest voorkomende use cases in de sector aan te pakken. Denk daarbij aan:

  • LLM’s voor klantenservice: Verhoog de klanttevredenheid met LLM-gedreven chatbots.
  • Telco Network Analytics: Verbeter de betrouwbaarheid van netwerken voor het 5G-tijdperk en verminder klantverloop met robuuste pipelines en nauwkeurige forecasting.
  • Geospatiale analyse voor fraudebestrijding: Grootschalige geospatiale analyse om verdachte transacties te identificeren.
  • Datamatching voor een volledig klantbeeld: Breng data bij elkaar uit onder meer transacties en gesprekken met klantenservicemedewerkers om een totaalbeeld van klanten te vormen.

"De behoefte aan een modern en uniform platform voor data-analyse en AI is nog nooit zo groot geweest. Het Data Intelligence Platform for Communications is ontworpen om op schaal te voldoen aan dynamische klantbehoeften, met hoogwaardige security en tegen lagere operationele kosten", zegt Steve Sobel, Global Industry Leader Communications, Media and Entertainment bij Databricks. "Het biedt kansen om te personaliseren, te innoveren om klantverloop te verminderen, de dienstverlening te verbeteren en nieuwe inkomstenstromen te genereren met bestaande data."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!