29 januari 2024

Partnercontent: First-time-right? Zo slaagt jouw IT-project gegarandeerd!

Onze consultants hebben het druk. Waarom? Omdat het merendeel van onze klanten tegen de grenzen van hun SAP ECC-systeem aanloopt. En dat betekent dat de tijd rijp is om te upgraden naar SAP S/4HANA Cloud. De meesten zitten nu nog in het onderzoeksproces met diverse workshops om de juiste route te bepalen. Elk bedrijf is namelijk anders en hoe je migreert is daarvan afhankelijk. Een goede voorbereiding op de upgrade is dus het halve werk. De andere helft van het laten slagen van je IT-project? Dat zit ‘m in de aanpak. Om dat goed te laten verlopen, hanteren we natuurlijk beproefde methoden waar andere klanten al van profiteerden. En die inzichten delen we graag met je in dit blog!

Partnercontent: First-time-right? Zo slaagt jouw IT-project gegarandeerd! image

“Klanten en relaties hebben praktisch niks van de livegang gemerkt. Medewerkers bleven gewoon bereikbaar en bestellingen werden keurig afgehandeld.” – Roy Peters, directeur bij Sous Fresh, onderdeel van de Best Fresh Group, over de go-live van SAP S/4HANA bij het agf-bedrijf.

Van verspilling tot reputatieschade

  • ‘Onze klanten mogen er niks van merken’
  • ‘We willen zo min mogelijk verstoringen op de werkvloer’
  • ‘Onze werknemers moeten er direct mee uit de voeten kunnen’

Zomaar een greep uit wat onze klanten zeggen als we met hen de stappen naar een go-live bespreken. En terecht. Een go-live met verstoringen, waardoor goederen niet uitgeleverd kunnen worden of orders niet aangenomen worden, dat is gewoon een strop. Zeker in de agf waar met dagverse producten wordt gewerkt en dus verspilling op de loer ligt. Maar ook voor bedrijven in andere industrieën is het simpelweg niet wenselijk. Denk maar aan reputatieschade omdat de communicatie met klanten scheefloopt. Maar het heeft ook interne gevolgen: want de adoptiegraad van je nieuwe systeem onder je collega’s zal onder een slechte go-live lijden. En ook dát kost geld.

De voorwaarden voor een geslaagd IT-project

Een nieuw IT-platform dat niet voldoet aan je verwachtingen, dat wil je voorkomen. Er zijn allerlei redenen waarom een project niet uit de verf komt. Dat kan variëren van een business case die niet voldoende is dichtgetimmerd tot communicatieproblemen tussen leverancier en klant. Maar ook te enthousiast op alle nice to haves duiken waardoor je originele scope vertraging oploopt, of de traditionele spraakverwarring tussen business en IT kunnen een bottleneck zijn. En hoewel elk project en elke klant waar je als implementatiepartner mee werkt uniek zijn, is er een aantal punten dat je vooraf – als leverancier en als klant – zéker kunt aftikken zodat de kans van slagen van jouw implementatie groeit.

SAP-upgrades doe je niet elke dag. Wij wel. Profiteer van die kennis.

Zit je op SAP ECC en vind je het lastig om te bepalen hoe je de upgrade naar SAP S/4HANA Cloud moet aanpakken? Wist je dat we een assessment hebben ontwikkeld waarin je tegen een instapprijs met al je stakeholders op een gestructureerde manier een aantal workshops volgt om je ERP-keuze, migratiestrategie, scope, projectaanpak en implementatiebudget te bepalen? Bekijk hier ons aanbod.

1. Zorg dat software en processen op elkaar aansluiten

First time right, dat is ambitieus. Maar niet onmogelijk. Elk geslaagd IT-project zou moeten starten met een uitvoerige discovery stage. Daarin is het zowel aan ons als IT-bedrijf, als aan de klant om goed vooronderzoek te doen. Hoe wordt er nu gewerkt en welke applicaties ondersteunen daarin en waar wil een organisatie heen? Hoe kan het nieuwe systeem daarin ondersteunen? Daarin gaan wij altijd uit van processen. Want het zijn de processen die een bedrijf onderscheidend maken van concurrentie. Niet de IT.

Het proces om eisen en wensen helder te vertalen naar een passende IT-oplossing is een bijzonder belangrijk onderdeel van je hele traject. We zetten verwachtingen op papier en zijn als implementatiepartner realistisch. Wat heb je echt nodig en wat kan worden beschouwd als nice-to-have? Maatwerk kan in potentie leiden tot knelpunten, bijvoorbeeld bij het testen of een livegang. Maar ook in een later stadium bij eventuele updates.

Van IST naar SOLL, maar met realistische verwachtingen

Verandering kan lastig zijn. We zien dan ook vaak dat klanten graag willen dat je het oude systeem nabouwt. Terwijl de IST-en de SOLL-stadia echt vragen om een verschillende aanpak. Daarom gaan wij tijdens het vooronderzoek altijd procesgericht te werk. Wat is de ideale situatie in de toekomst? Wil je bijvoorbeeld voldoen aan GxP in minder tijd en met minder ruimte voor fouten? Welke afdelingen hebben behoefte aan nauwere aansluiting? Hoe bespaar je tijd met invoicing? Hoe voorkom je rondzwervende Excel-lijsten en zorg je dat iedereen met dezelfde data werkt? Wil je de vraag beter voorspellen? Dit soort vragen werken we allemaal uit in diverse workshops, zodat we daarna met een gedegen aanvalsplan kunnen komen richting die first-time-right.

Vermijd maatwerk, ga voor best practices

Om een implementatie te laten slagen, gaan we zoveel mogelijk uit van een standaard ERP. Want, hoewel elk bedrijf uniek is, vertoont een behoorlijk deel van de bedrijfsprocessen grote overeenkomsten met elkaar. Ik durf zelfs te stellen dat dit 90 procent bedraagt. Van die best practices, die we eerder bij andere bedrijven implementeerden en perfectioneerden, profiteer je. Maar, uiteraard moet er wél ruimte zijn voor oplossingen die van belang zijn in jouw specifieke industrie en die niet worden afgedekt door een standaard ERP-platform.

Hoe we die behoefte aan specifieke oplossingen buiten het standaard ERP aanpakken? Met accelerators die we voor specifieke industrieën hebben ontwikkeld en add-ons op bijvoorbeeld het SAP Business Technology Platform. Zeker via SAP BTP kun je relatief snel en eenvoudig applicaties integreren met je ERP zonder je systeem te verzwaren.

“We zijn geen klein bedrijf, maar ook geen mastodont. Kies je voor een on-premise ERP, dan wordt je IT-afdeling al snel heel groot. We wilden een uniform realtime inzicht in alle locaties. En we wilden kosten besparen op IT en onderhoud. Daarom viel onze keuze al snel op een cloudoplossing.” – Guy Claesen, Group CEO van RIHO International, over de keuze voor SAP S/4HANA Public Cloud voor het bedrijf.

2. Test uitvoerig en ga bij twijfel gefaseerd live (met praktijkvoorbeeld)

Het kan verleidelijk zijn om minder aandacht te besteden aan testen. Want testen kost tijd en tijd is schaars. En daar is eigenlijk geen speelruimte voor. Maar, ook daar zijn work-arounds voor. Door bijvoorbeeld gefaseerd te testen en live te gaan. Bij Vreugdenhil Dairy Foods hebben we tijdens het piekseizoen voor melkproductie een fabriek gemigreerd naar SAP S/4HANA zonder grote verstoringen. Samen kozen we vanwege de uitdagende omstandigheden voor een gefaseerde livegang. Een keuze die succes opleverde en die in deze specifieke situatie goed werkte. Er werd steeds één productiefaciliteit per keer live gezet met tussenpozen van drie tot vier weken. In die weken werden er ervaringen en feedback verzameld en die inzichten werden meegenomen naar de volgende productiefaciliteit. En Vreugdenhil? Die organisatie is nog elke dag blij met haar geïntegreerde systeem!

3. Verandermanagement: een niet te missen onderdeel

ERP-implementaties zijn duur. En je gaat vaak naar een nieuwe manier van werken, waardoor voor iedereen de manier waarop je je werk doet, verandert. Meer dan eens komen we tegen dat een klant het gewoon heel spannend vindt om in een dergelijk traject te investeren en dat het moeilijk kan zijn om het oude los te laten.

Een IT-project verandert bijna altijd je manier van werken

Van finance tot order-entry en van procurement tot warehousing: kies je voor een geïntegreerd ERP-platform zoals SAP S/4HANA, dan gaat er veel veranderen in je manier van werken. En ook die omslag is een vitaal onderdeel van je projectplanning. Medewerkers moet je voorbereiden op een nieuw systeem en veranderende processen. Door een geïntegreerde softwareomgeving wordt de noodzaak voor Excel-applicaties en aanverwante rapportages bijvoorbeeld veel minder. Daar staat tegenover dat dit type systeem je van nieuwe inzichten voorziet.

Samen met onze klanten bespreken we het onderwerp change management altijd voorafgaand aan het implementatietraject. Want het succes van een implementatie hangt niet alleen af van technologie. Als iemand toch blijft werken met Excels of gefragmenteerde applicaties, dan kun je je single source of truth kwijtraken. En ook wij willen ons project meteen goed neerzetten, mét blije eindgebruikers.

“Toen we al onze internationale locaties en verschillende afdelingen verhuisden naar SAP S/4HANA, public cloud, had ik slechts één eis. Ik heb tegen iedereen gezegd dat ik na de livegang geen enkel Excel- of Power BI-bestand meer wilde zien en dat we allemaal moesten vertrouwen op de enige echte waarheid: de cijfers en data in ons SAP-systeem.” – Guy Claesen, Group CEO van RIHO International, over de keuze voor SAP S/4HANA Public Cloud voor het bedrijf.

Betrek toekomstige gebruikers al vroeg bij je implementatie

Draagvlak creëren en medewerkers betrekken is wat ons betreft essentieel. Daarom is het ook goed om vooraf te onderzoeken waar medewerkers behoefte aan hebben en ze te betrekken bij het implementeren en testen. Want uiteindelijk moeten zij ermee gaan werken. Hun feedback is van groot belang.

Kies voor een partij die je snapt

First time right? Het helpt om dan een partner aan je zijde te hebben die niet alleen jouw specifieke brancheprocessen kent, maar ook weet hoe in jouw industrie IT-projecten het beste worden neergezet.

Om af te sluiten hebben we een checklist gemaakt voor de ideale partner. Ga voor een partij die:

  • De goede vragen stelt zodat de juiste oplossing gekozen wordt waar je het meest aan hebt.
  • Slagvaardig is, omdat hij of zij dankzij diepgaande ervaring en kennis weet wat te doen.
  • Verschillende organisaties van binnen heeft gezien en daardoor de valkuilen kent, maar ook best practices meeneemt vanuit eerdere trajecten.
  • Kennis heeft van zowel businessprocessen als IT.
  • De volgorde van een implementatie kent en kan prioriteren.
  • Een implementatieplan kan ontwikkelen voor je organisatie.
  • De juiste methodieken en handvatten kent en daarin kan adviseren.
  • Workshops kan organiseren waarin medewerkers worden betrokken en kennis maken met het nieuwe systeem of de applicatie.
  • Kan ondersteunen in de uitvoering. Van A tot Z. En wanneer hij of zij hulp nodig heeft, beschikt over een uitgebreid netwerk van experts.

Uiteraard is dit slechts een handvol voorwaarden voor het laten slagen van een ERP-implementatie. Maar wanneer je deze drie in je achterhoofd houdt, ben je al een heel eind.

De eerste stap? Test de houdbaarheid van jouw SAP-landschap. Dat doe je met deze beslisboom waarin je diverse keuzes voorleggen.

Wil je meer weten over het neerzetten van een succesvol IT-project? Dan helpen we je graag op weg! Stuur een mail naar camille.van.dongen@nttdata.com en we nemen snel contact met je op.

Door: Camille van Dongen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!