Johan van Leeuwen - 31 januari 2024

Alles voor de partner bij SkyKick

Al dertien jaar lang maakt softwareleverancier SkyKick het leven van Microsoft-partners makkelijker. Op die manier ondersteunt het bedrijf wereldwijd 30.000 MSP’s. En dat worden er steeds meer. De laatste tijd lanceerde SkyKick veel nieuws, vooral rondom hun back-up technologie en security manager. EMEA Sales Director Bram Schoordijk vertelt over die vernieuwingen en over de plannen voor de komende jaren.

Alles voor de partner bij SkyKick image

“We maken software voor MSP’s in het Microsoft-ecosysteem en helpen hen om meer succesvol te zijn in de cloud”, zegt Bram Schoordijk over SkyKick. “We doen dat met vier producten.” Hij behandelt ze één voor één. “We hebben Migration Suites die partners helpen om hun klanten op een eenvoudige en geautomatiseerde manier naar Microsoft 365 te migreren. Daarmee begon het ooit voor ons. Vervolgens hebben we het product Cloud Backup, om de data van klanten te beschermen. Product drie is Cloud Manager, waarmee je alle managed services die je als MSP aanbiedt in één dashboard kunt overzien, waardoor je bijvoorbeeld helpdesk-automatisering kunt doen.”

Tot slot is er nog het meest recente en misschien ook wel het belangrijkste product. “Anderhalf jaar geleden lanceerden we Security Manager. Ook dat biedt MSP’s een dashboard, maar dan op het gebied van security. Onze geautomatiseerde software combineert allerlei data en daar komt de Microsoft Secure Score van de klant uit. Het product biedt daarnaast ook de mogelijkheid om eventuele problemen op een makkelijke manier, met behulp van scripts, te signaleren en vervolgens meteen op te lossen. Security is op dit moment een heel belangrijk speerpunt voor ons. We willen MSP’s helpen om een breed security-aanbod op te bouwen, met proactieve bescherming.”

Trendzetter

Los van elkaar zijn het goede producten, maar als je ze combineert ontstaat er pas echt een grote meerwaarde, legt Schoordijk uit. “Ze vullen elkaar perfect aan. Je migreert je klanten naar de cloud, gaat vervolgens de back-up verzorgen, je beheert alles en zorgt er tot slot voor dat het allemaal veilig gebeurt. Ja, onze ideale partner gebruikt alle vier de producten.”

SkyKick is graag een trendzetter. “We begonnen na de oprichting dertien jaar geleden met integraties van Microsoft 365 (toen nog Office 365, red.) en waren daarmee één van de eersten. We liepen daarna ook voorop bij het mogelijk maken van back-up van Teams. Met Security Manager hebben we nu ook een voorsprong.”

Schoordijk ziet een belangrijke rol voor SkyKick in het Microsoft-landschap. “Microsoft is er heel goed in om voor partners een stip op de horizon te zetten. Rondom cloud bijvoorbeeld. Maar partners hebben vervolgens geen software die het makkelijk maakt om klanten naar de cloud te migreren en daarnaast een volledige cloud-backup te verzorgen. De meeste klanten weten niet dat Microsoft na korte tijd de backup automatisch verwijdert. Dan is er dus geen weg meer terug. Automatische backups van de Microsoft 365-data zijn dan de verantwoordelijkheid van de klant en partner. Wij leveren hiervoor ongelimiteerde backup voor een vast bedrag per maand per gebruiker, wat voorspelbare kosten garandeert. En met Security Manager zorgen wij ervoor dat je Microsoft 365-beveiligingsrisico’s kunt signaleren en oplossen.” SkyKick heeft bij dat alles een duidelijke focus. “We richten ons volledig op partners, we doen geen zaken met eindklanten. Inmiddels hebben we wereldwijd meer dan 30.000 Microsoft MSP’s als klant.”

Grote updates

SkyKick staat allesbehalve stil. Vooral het afgelopen jaar gebeurde er veel. “Al onze vier producten hebben grote updates gehad”, vertelt Schoordijk. Hij gaat ze één voor één af, om te beginnen bij de migratie-oplossing. “Daarvan hebben we de technologie verbeterd waardoor alles twee keer zo snel gaat.” Cloud Backup heeft volgens Schoordijk misschien wel de grootste updates gehad. “De user interface is veel gebruiksvriendelijker geworden. Daarnaast hebben we de technologie SmartInsights geïntroduceerd. Je krijgt daarmee een mooi visueel inzicht in wat er precies geback-upt is en wat nog niet. Zo zie je als partner waar je kansen liggen en hoe je klanten nog beter kunt beschermen. Ook kunnen we nu back-ups voor Microsoft Planner verzorgen. En de oplossing heeft Group Management erbij gekregen, waarmee je heel snel bij bepaalde groepen binnen een bedrijf de back-up kunt doen.”

Cloud Manager heeft een paar kleine verbeteringen gehad, vervolgt hij. Bij Security Manager is er nog meer veranderd. “De user interfase is aangepast, zodat de oplossing intuïtiever is geworden. Je kunt nu met een paar kliks een kant-en-klaar klantrapport opvragen, met de bijbehorende Microsoft secure score. Als partner ga je daarmee naar de klant. Je kunt dan concreet laten zien op welke vlakken de Microsoft 365-security wel en niet op orde is, maar ook wat er allemaal is gebeurd en wat jij daar als specialist voor je klant aan hebt gedaan.”

De rode draad van alle vernieuwingen is volgens Schoordijk dat het partners nu makkelijker wordt gemaakt. “‘Ease of doing business’ is heel belangrijk voor ons en zal de komende tijd alleen nog maar belangrijker worden. We willen partners helpen om onze producten zo goed en eenvoudig mogelijk in de markt te zetten. Onze product director zegt altijd: ‘Ik kan zonder problemen duizend nieuwe features bedenken. Maar het gaat erom dat we kiezen voor dingen waar partners écht op zitten te wachten.’ We luisteren daarom ook altijd heel goed naar feedback. We kregen bijvoorbeeld van partners te horen dat ze te veel alerts binnenkregen. Daar hebben we wat mee gedaan. Partners zeggen vaak tegen me dat ze het gevoel hebben dat er goed naar ze wordt geluisterd.”

Prioriteiten

Voor 2024 en de jaren erna hebben Schoordijk en zijn collega’s een paar dingen op hun verlanglijstje staan. “We willen de partner enablement verder verhogen. Partners moeten volledig op de hoogte zijn van alles wat we hebben doorgevoerd. Ik denk dat we dat al goed doen, onder andere dankzij onze gratis 24/7 support, maar ik zie het als een missie om dat nog beter te doen.”

De komende tijd is ook partnercertificering een prioriteit, vertelt hij. “Binnenkort kunnen partners zich certificeren. In eerste instantie op het gebied van back-up, zowel qua sales als op technisch vlak. Op die manier helpen we partners om hun klanten nog beter te kunnen bedienen met onze producten en echt toegevoegde waarde te leveren.”

Zoals gezegd: de security en privacy van de gegevens van partners en hun klanten is voor SkyKick een belangrijk speerpunt. De komende tijd staat NIS2-compliance centraal voor SkyKick. “Op 25 januari hebben we een webinar georganiseerd over dat thema. Het is een hot topic voor de markt en ook voor ons. Toen de AVG in werking trad, waren we één van de eersten die partners assisteerden met een gestandaardiseerde verwerkersovereenkomst en de Data Pro-certificering. En we hebben nu al een aantal jaar het SkyKick Trust Center waarin we transparant delen hoe we aan de verschillende standaarden zoals Data Pro, ISO 27001 (security) en ISO27701 (privacy) voldoen. Dat is enorm waardevol voor onze partners. Met NIS2 lopen we op dezelfde manier voorop. Samen met onze partners laten we zien hoe eindklanten met behulp van de producten van SkyKick op een eenvoudige manier klaar kunnen zijn voor NIS2.”

“We willen ook ons merk verder versterken”, sluit Schoordijk af. “We staan goed in de markt, omdat we al dertien jaar onderdeel zijn van de managed-service-wereld van Microsoft. Maar het kan altijd beter. Veel partners kennen ons, maar weten nog niet altijd precies wat we allemaal doen. Daar gaan we mee aan de slag.”

BW Dutch IT Partner Day tm 11-06-2024 CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
CompTIA Community Benelux BN 7-31 mei

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!