Witold Kepinski - 12 februari 2024

Become Alliance lanceert leiderschapsframework voor ondernemers

Becoming Alliance gaat verder als Become Alliance. De vernieuwde organisatie bereikt een mijlpaal met het wereldwijd vrijgeven van het Become Framework®, waarmee ondernemers de tools krijgen om meer purpose-gedreven te opereren en wat in de afgelopen decennia bij diverse multinationals leidde tot aanzienlijke bedrijfsverbeteringen. In haar nieuwe vorm biedt Become Alliance een platform voor onafhankelijke consultants die het Become Framework® implementeren

Become Alliance lanceert leiderschapsframework voor ondernemers image

Eric Bartels (foto), oprichter van Become Alliance, ontwikkelde deze methodologie, waarmee hij bedrijven hielp om hun proces- en geld-gecentreerde mindset te transformeren naar een product- en purpose-gecentreerde mindset. Dit deed hij bij grote multinationals waaronder Apple, Unilever en Walt Disney. Het vrijgeven van de methode is in lijn met de visie van Become Alliance. “De omslag naar een purpopse-gerichte mindset leidt binnen bedrijven tot exponentieel betere resultaten”, zegt Bartels. “Er is binnen organisaties een groeiende vraag naar deze verandering, die groter is dan wij met het business model konden bedienen. Om die reden hebben we besloten het om Become Framework® vrij te geven, zodat consultants het Framework eigen maken en daarmee hun klanten ondersteunen, terwijl bedrijven en merken het framework zelf kunnen implementeren.”

Succesvol gedrag

Bartels interviewde in de afgelopen jaren zo’n vijfhonderd leiders waaronder grote namen zoals Harold Goddijn van TomTom en Kommer Damen van Damen Shipyards. Bartels: “Uit het onderzoek concludeerde ik dat het gedrag van een klein, succesvol groepje leiders fundamenteel anders is dan dat van vele andere ondernemers en CEO’s. Zij hebben een mentaliteit waarin purpose; de zingeving in hun werk, centraal staat. Het financiële succes is slechts het gevolg hiervan. Medewerkers doen met veel voldoening hun werk, waardoor het ziekteverzuim daalt. En daarnaast worden productontwikkeling, branding en marketing volledig geïntegreerd tot één creatief proces, in plaats van de klassiek industriële massaproductie aanpak. Dit leidt tot minder, maar betere producten. Deze manier van werken heb ik gemodelleerd en omgezet in een praktisch toepasbare methodiek - het Become Framework® - waarmee merken en bedrijven weer teruggaan naar de bezieling waarmee ze zijn begonnen en werken als een echte creatieve start up.”

Het grote plaatje

Het Become Framework®, bestaande uit zes canvassen, wordt ondersteund door verschillende hulpmiddelen zoals boeken, gidsen en een app. Bartels: “Zo gaan we op zoek naar het DNA van een organisatie. Het team zal ontdekken dat het DNA tijdloos is, waardoor hun denken verandert; ze realiseren zich dat er een reden is waarom het bedrijf bestaat. We proberen mensen verbinding te laten maken met de gedachte dat ze waarde kunnen toevoegen. Men ervaart die ommekeer als revolutionair. Het is onze persoonlijke en zakelijke purpose om het geld-gedreven industriële kapitalisme te helpen transformeren in een waarde-gedreven purpose kapitalisme. Ik noem dat ‘Renaissance 2.0.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!