Witold Kepinski - 19 februari 2024

SoftwareOne boekt meer omzet en winst

SoftwareOne, een wereldwijde leverancier van software- en cloudoplossingen, presenteerde onlangs op de Capital Markets Day 2024 een strategie-update, groeiprioriteiten en nieuwe financiële doelstellingen, samen met de resultaten voor het volledige jaar 2023.

SoftwareOne boekt meer omzet en winst image

De groepsomzet over 2023 steeg met 8 procent op jaarbasis tot bijna CHF 1.011 miljard Zwitserse Frank, zo'n 1.05 miljard euro. De aangepaste EBITDA steeg met 6,5% op jaarbasis naar CHF 245,2 miljoen (258,39 miljoen euro) met een marge van 24,3%, dankzij operationele uitmuntendheid en margegroei bij Software & Cloud Services.

Brian Duffy (foto), CEO van SoftwareOne zei: "We zijn verheugd om vandaag onze bijgewerkte strategie 'Vision 2026 – een nieuw hoofdstuk van groei' te presenteren . Met onze ongeëvenaarde wereldwijde aanwezigheid bevinden we ons in een unieke positie om de groeimogelijkheden te benutten in de snel groeiende software- en softwaresector. cloudmarkt. Sinds ik als CEO ben begonnen, hebben we al aanzienlijke veranderingen doorgevoerd en een robuuste basis gelegd om een ​​nieuw hoofdstuk van groei te realiseren. Naarmate we verder komen, willen we onze belangrijkste groeiprioriteiten waarmaken. We hebben een geweldig team met nieuwe leiders van wereldklasse om de uitvoering te stimuleren in lijn met onze getransformeerde go-to-market, om de omzetgroei naar het midden van de tienerjaren te versnellen en marktaandeel te winnen. Gecombineerd met een voortdurende focus op operationele uitmuntendheid zal dit leiden tot marge-uitbreiding, solide cashgeneratie en lange termijn waardecreatie op termijn voor onze aandeelhouders."

“Vandaag presenteren we solide resultaten voor het volledige jaar 2023, met een omzetgroei van 8% en een aangepaste EBITDA-marge van meer dan 24%. De afgelopen twaalf maanden hebben we ijverig een bedrijfsbreed operationeel uitmuntendheidsprogramma geïmplementeerd, dat de weg vrijmaakt voor een Een sterkere, veerkrachtigere organisatie. Het zal een cruciale motor zijn voor de prestaties tijdens Vision 2026, en we zijn blij dat we onze jaarlijkse besparingsdoelstelling kunnen verhogen naar CHF 70 miljoen in 2024. In 2024 vervolgen we onze reis naar hogere groei met 8-10%. % op jaarbasis, met een aangepaste EBITDA-marge van 24,5-25,5% terwijl we in 2026 de overstap maken naar een snellere groei dan de markt”, aldus Rodolfo Savitzky, CFO van SoftwareOne.

Visie 2026 – Een nieuw hoofdstuk van groei

Om Vision 2026 waar te maken, zal SoftwareOne zijn waardepropositie benutten, belangrijke groeiprioriteiten nastreven en de uitvoering van zijn strategie aanscherpen.

Waardepropositie en bijgewerkte strategie

SoftwareOne is uniek gepositioneerd met haar geïntegreerde aanbod van software en diensten. Gebaseerd op zijn diepgaande competenties op het gebied van software- en cloudinkoop en het beheren van uitgaven, wil SoftwareOne zich concentreren op het benutten van zijn ‘lead’-aanbod, het helpen van klanten met het bieden van cloudtoegang, het maximaliseren van de ROI van hun uitgaven en het verbeteren van de productiviteit van het personeel in alle klantsegmenten. Bovendien zal het bedrijf “uitbreiden” in geselecteerde snelgroeiende segmenten en klanten uit het middensegment bedienen, waaronder applicatiemodernisering en data & AI.

Strategische groeiprioriteiten

Om de inkomsten te versnellen zal SoftwareOne profiteren van het sterke momentum in zijn serviceable adressable market (SAM), die naar verwachting in 2026 met een CAGR van 17% zal groeien tot 149 miljard dollar. Dit omvat ook de extra marktkansen die door het Client Portal worden ontsloten, waardoor de groeipercentage voor Software & Cloud Marketplace van 9% naar 15% CAGR in 2026.

Het bedrijf zal ook vijf belangrijke groeiprioriteiten verwezenlijken:

  • Verdiep de partnerschappen met hyperscalers – SoftwareOne is een vertrouwde partner voor hyperscalers, met deskundige certificeringen van Microsoft, AWS en Google. Het bedrijf zal deze relaties verdiepen door een hogere consumptie te stimuleren via geïntegreerde oplossingen
  • Stimuleer de wereldwijde uitrol van Copilot – SoftwareOne schat een omzetmogelijkheid op de middellange termijn van c. CHF 100 miljoen en ziet nu al een sterke tractie rond zijn first-to-market Copilot-aanbod
  • Kapitaliseren op Data & AI – met zijn uitgebreide mogelijkheden, Intelligence Fabric-aanbod en partnerschappen met marktleiders is SoftwareOne goed gepositioneerd om te profiteren van de snelgroeiende data & AI-markt
  • Voer een gerichte ISV-strategie uit – door zich te concentreren op de grootste leveranciers met toegewijde wereldwijde en regionale teams, zal SoftwareOne de grote kansen benutten en de resultaten in andere ISV's stimuleren
  • Maak gebruik van het klantportaal – SoftwareOne Client Portal biedt een overtuigende waardepropositie voor zowel leveranciers als klanten als een one-stop-shop voor zelfbediening

Verscherpte uitvoering

Als onderdeel van de vernieuwde strategie zal SoftwareOne zich richten op het aanscherpen van de uitvoering door middel van een getransformeerde go-to-market-aanpak. Concreet zal het bedrijf een nieuw klantsegmentatie- en dekkingsmodel implementeren en commerciële uitmuntendheid stimuleren, inclusief prijsrealisatie. Samen met voortdurende portfolio-innovatie, excellente levering en talentmanagement zal SoftwareOne de beste bedrijfsresultaten voor klanten en prestaties leveren.

Nieuwe financiële doelstellingen

Met Vision 2026 stelt SoftwareOne nieuwe financiële doelstellingen vast die een overgangsperiode in 2024 weerspiegelen, gevolgd door een versnelling van de groei en marge-uitbreiding in 2026.

Lees meer hier.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!