Wouter Hoeffnagel - 19 februari 2024

Techbedrijven willen AI-desinformatie rond verkiezingen gezamenlijk aanpakken

Twintig techbedrijven bundelen in de strijd tegen AI-gebaseerde desinformatie rond verkiezingen de krachten in een consortium. Zij willen gezamenlijke tools ontwikkelen voor het tegengaan van dergelijke content en het creëren van meer bewustzijn bij gebruikers over desinformatie.

Techbedrijven willen AI-desinformatie rond verkiezingen gezamenlijk aanpakken image

Het consortium heet AI Coalition Accords. Twintig techbedrijven zijn lid, waaronder Adobe, Amazon, Anthropic, ARM, ElevenLabs, Google, IBM, Inflection, LinkedIn, McAfee, Microsoft, Meta, Nota, OpenAI, Snap, Stability.ai, TikTok, Trend Micro, truepic en X. De partijen tekenen allen een overeenkomst, waarmee zij toezeggen zich te houden aan een nieuwe reeks afsprakenvoor het tegengaan van AI-desinformatie op hun platform.

Hoe de partijen dit precies willen doen laten zij in het midden; de brief bevat geen concrete voorbeelden. Wel melden de betrokken bedrijven dat zij AI-gegenereerde misleidende audiobestanden, video's en foto's willen aanpakken. Denk daarbij aan content gerelateerd aan politici. Daarnaast beloven de partijen ook misinformatie over verkiezingen en procedures rondom verkiezingen tegen te gaan.

Meer informatie is hier beschikbaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!