22 maart 2024

Het iPhone-moment van indoornavigatie

Iets of iemand die je persoonlijk begeleidt door de winkel en je moeilijk te vinden producten stuk voor stuk aanwijst, vergelijkbaar met je navigatiesysteem. Klinkt dat niet ideaal? Want waar liggen die 4,5-millimeter Torx-schroeven in de bouwmarkt of de juiste beschermfolie voor smartphoneglas in de elektronicawinkel? En waar staan de Kalamata-olijven in de supermarkt - in het conservenschap, bij de salade-ingrediënten of in de delicatessenhoek? Waarom is er eigenlijk geen app voor deze zoektocht?

Het iPhone-moment van indoornavigatie image

De obstakels voor indoornavigatie

Technisch gezien is dit al lang mogelijk. Locatiegebaseerde services voor indoornavigatie bestaan al jaren. Daarvoor dienen wifi-access points als basis, vaak in combinatie met technologieën zoals Bluetooth-beacons. Het is echter gebleken dat precieze lokalisatie in afgesloten ruimtes complex, onnauwkeurig en duur is.

De uitdaging is dat voor indoornavigatie de exacte positie van de access points vereist is. Tot nu toe was hiervoor handmatige lokalisatie en documentatie nodig. Maar zodra er iets veranderd, bijvoorbeeld door veranderingen in de winkelinrichting, moeten de posities opnieuw worden bijgewerkt en gedocumenteerd - wat in de praktijk vaak onder tijdsdruk gebeurt of volledig wordt genegeerd.

Open Locate zorgt voor precisie en automatisering

Om deze obstakels te omzeilen is er een gestandaardiseerd proces nodig waarmee nauwkeurige locatiegegevens automatisch kunnen worden gegenereerd. Daarom hebben verschillende zwaargewichten in de industrie zich verenigd in het Open Locate initiatief, waaronder Google, Samsung, Zebra en HPE Aruba Networking.

De technische kant van de innovatie is snel uitgelegd: Open Locate levert geo-coördinaten met behulp van zelf-lokaliserende wifi-access points en een extra wifi proces genaamd Fine-Time Measurement (FTM).

De access points zijn uitgerust met GPS-ontvangers, die nodig zijn om hun eigen locatie te bepalen - oftewel onafhankelijk van handmatige documentatie. Door gebruik te maken van indoor GPS kun je een referentie framework samenstellen op basis van longitude en latitude. Hierdoor wordt het mogelijk om standaard plattegronden op basis van dit framework te gebruiken en access points automatisch op de plattegronden te plaatsen.

Maar zoals elke automobilist weet, is GPS slechts tot op enkele meters nauwkeurig. Om dit nog nauwkeuriger te maken, maken de access points gebruik van FTM, waarbij algoritmes de overdrachtstijden analyseren van de radiosignalen tussen de access points om de GPS-informatie te verfijnen. Daardoor kennen de access points hun eigen positie zeer nauwkeurig en geven ze in gesloten ruimtes exacte geo-coördinaten door aan de eindapparaten.

Een zelf lokaliserend access point met een verbinding met GPS-satellieten is alles wat nodig is om de posities van andere access points en eindapparaten met behulp van FTM nauwkeurig te bepalen

De zelf lokaliserende access points maken het werk van het IT-team eenvoudiger. Voorheen hadden zij twee tot drie werkdagen nodig voor een wifi-uitrol in een grote supermarkt met 100 access points, omdat zij de positie van de access points zo nauwkeurig mogelijk moesten bepalen en deze handmatig moest vastleggen in de wifi-beheerapplicatie. Open Locate access points daarentegen detecteren automatisch hun eigen locatie - en updaten deze als ze verplaatst worden - en geven dit door aan de beheerapplicatie.

Open Locate verandert het handmatige raadspelletje van het positioneren van access points in een geautomatiseerd proces van nauwkeurige locatiebepaling

Open Locate voor retailers

Open Locate biedt niet alleen voordelen voor de winkelaar, maar biedt ook een breed scala aan andere use cases. Zo kunnen apps met Open Locate bijvoorbeeld magazijnprocessen optimaliseren door goederen tot op de meter nauwkeurig te volgen. Dit is vooral handig in grote chaotische magazijnen. Daarnaast is het mogelijk om het pickteam via een geoptimaliseerde route naar de beoogde pallet met meterprecisie te begeleiden. Ook biedt het retailers de mogelijkheid om klantbewegingen te traceren. Zo kan een op Open Locate gebaseerde app herkennen voor welke producten klanten het vaakst stoppen zonder ze te kopen. Op basis van die informatie kan de retailer strategische aanpassingen doen in prijsstelling, bundeling of marketingcampagnes. Zo'n app laat ook zien waar bezoekersstromen verstopt zitten. De retailer kan dan de analyse van bezoekersstromen gebruiken om de looprichtingen aan te passen. Met de huidige techniek zou dit nog niet mogelijk zijn, omdat het moet werken met generieke mobiele telefoongegevens, welke om redenen van privacywetgeving hun identiteit om de paar seconden verbergen.

De basis voor een hele nieuwe generatie apps

Door de app store te introduceren op de iPhone, werd er al snel een enorm ecosysteem van ontwikkelaars verzameld. Zij werden de motor voor het creëren van een heel universum van nieuwe mogelijkheden en ervaringen voor gebruikers. Op dezelfde manier is het doel van het Open Locate initiatief om een open, fabrikantonafhankelijke standaard te creëren die de basis legt voor een groot aantal innovaties. Dit is het iPhone-moment van indoornavigatie.

Door: Dobias van Ingen, HPE Aruba Networking EMEA CTO & Vice President Systems Engineering

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!