Wouter Hoeffnagel - 13 mei 2024

Europese Commissie: Booking.com is poortwachter onder de DMA

Booking.com is een poortwachter onder de Digital Markets Act (DMA), oordeelt de Europese Commissie. Het gaat onderzoeken in hoeverre social media-platform X een poortwachter is.

Europese Commissie: Booking.com is poortwachter onder de DMA image

De DMA is een Europese wet bedoeld om de concurrentie op de Europese markt voor digitale platforms te verbeteren door te zorgen voor een gelijk speelveld. In de praktijk legt de wet onder meer verplichtingen op aan de grootste digitale platforms. Het gaat daarbij om partijen die door de Europese Commissie zijn geïdentificeerd als zogeheten poortwachter.

Poortwachters

Onder meer Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance, Meta en Microsoft zijn eerder al als poortwachter geclassificeerd. Ook Booking.com hoort voortaan dus in dit rijtje thuis. Het bedrijf moet zich per direct aan een deel van de regels houden, terwijl het zes maanden de tijd krijgt om aan alle verplichtingen van de DMA te voldoen. Het bedrijf moet ook rapporteren hoe het aan de verplichtingen voldoet.

Daarnaast onderzoekt de Europese Commissie in hoeverre social media-platform X onder de DMA als poortwachter kan worden geclassificeerd. Eerder oordeelde de commissie al wel dat de advertentietak van X, X Ads, niet onder de DMA valt. Dat geldt overigens ook voor Meta Ads, terwijl Meta zelf wel onder de DMA valt.

Een woordvoerder van Booking.com meldt in een reactie: “We werken al enige tijd samen met de Europese Commissie in afwachting van het besluit van vandaag. Terwijl we hun aanwijzingsbesluit bekijken, zullen we constructief met hen blijven samenwerken en oplossingen ontwikkelen om aan de eisen te voldoen.”

Darktrace BW 28-05 tm 18-06-2024 Axians BW 27-05-2024 tm 10-06-2024
V2 | Axians BN 27-05-2024 tm 10-06-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!