Redactie - 23 september 2024

Belastingdienst project Multikanaal Ontvangen project had verkeerde aanpak

De Belastingdienst stuurt berichten aan alle burgers, bedrijven en overheidsorganisaties. Burgers en deze organisaties zenden ook berichten terug – denk aan aangiften en bezwaarschriften. Sinds 2018 moderniseert de Belastingdienst het systeemlandschap dat dit ondersteunt. Een van de projecten die zich daar op richt is het project Multikanaal Ontvangen (MKO) dat door het Advies collega ICT toetsing onder de loep is genomen. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de Belastingdienst voor MKO een verkeerde aanpak heeft gekozen.

Belastingdienst project Multikanaal Ontvangen project had verkeerde aanpak image

Het Adviescollege ICT-toetsing heeft op verzoek van het Ministerie van Financiën onderzoek uitgevoerd naar dit project. Het project MKO wil alle inkomende berichtenstromen naar één nieuw systeem overzetten en zo een beter aanpasbaar en schaalbaar systeemlandschap realiseren. Op dit moment worden ontvangen berichten verwerkt door ofwel het systeem Business to Business integration (B2Bi) ofwel Message Handling Systeem (MHS).

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de Belastingdienst voor MKO een verkeerde aanpak heeft gekozen. Te grote nadruk op technische modernisering zit noodzakelijke verbeteringen voor burgers en bedrijven daarbij in de weg. Dat blijkt uit:

  • De noodzaak ontbreekt om het MHS nu te vervangen.
  • Onvoldoende samenwerking leidt tot vertraging en gemiste verbeteringen. Er is onvoldoende samenwerking tussen enerzijds het project en anderzijds de afdelingen binnen de Belastingdienst voor wie de binnenkomende berichten zijn bedoeld. Daardoor is er vaak geen tijd om te testen. Bovendien ontbreekt aandacht voor functionele verbeteringen die deze afdelingen wel nodig hebben.
  • Grote nadruk op generieke functionaliteit belemmert de voortgang.

Scope

Het Adviescollege adviseert de Belastingdienst om de scope van het project MKO te beperken en zich te richten op realisatie van noodzakelijke functionele verbeteringen voor de dienstverlening:

  1. Kies vooralsnog voor MHS en het nieuwe systeem voor alle inkomende berichtenstromen.
  2. Verbeter de digitale dienstverlening.
  3. Blijf investeren in de huidige systemen.

De bestuurlijke reactie op het advies volgt nog.

Fundaments BW 31-10-2024 tm 15-11-2024 Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!