Witold Kepinski - 13 mei 2025

HEINEKEN zet in op AI om de toekomst van bier te brouwen

HEINEKEN intensiveert de integratie van Artificial Intelligence (AI) in zijn wereldwijde activiteiten, met als doel de best-verbonden brouwer te worden. Het bedrijf wil de kracht van data en innovatie benutten door AI in te zetten om werknemers meer tijd te geven voor het opbouwen van relaties en het bevorderen van verbindingen. Deze business case werd ook belicht tijdens de Gartner Data & Analytics Summit in Londen, waar de redactie van Dutch IT Channel en Dutch IT Leaders ook aanwezig is.

HEINEKEN zet in op AI om de toekomst van bier te brouwen image

In 2024 heeft HEINEKEN de inzet op data en AI-capaciteiten versterkt door innovatieve AI-producten te integreren en te ondersteunen met programma's voor data- en AI-geletterdheid. Deze aanpak is gericht op het creëren van meetbare waarde, het realiseren van aanzienlijke kostenbesparingen en het stimuleren van end-to-end bedrijfstransformatie.

Volgens Andrea Diebold, Head of Global Analytics Products, ligt de prioriteit bij HEINEKEN op klantgerichte AI-producten die naadloos zijn geïntegreerd in de bedrijfsvoering en breed worden geaccepteerd door eindgebruikers. Dit wordt ondersteund door initiatieven die de AI-geletterdheid binnen de organisatie vergroten.

Data en AI

HEINEKEN integreert AI-producten in belangrijke operationele gebieden om data en AI in te zetten als een waardevol middel voor wereldwijde groei. De focus ligt op:

  • Klantgerichte digitale transformatie: Slimmere verkoop, transformatie van digitale handel en stimulering van productinnovatie.
  • Innovatie in de consumentenervaring: Hyper-gepersonaliseerde marketing en versterking van directe klantrelaties, evenals het vormgeven van productinnovatie.
  • Empowerment van medewerkers: Het creëren van een digitaal vaardig personeelsbestand en een uitzonderlijke werknemerservaring door hyper-automatisering en AI.
  • Operationele efficiëntie en productiviteit: Initiatieven variërend van optimalisatie van inkoop en slimme productie tot het gebruik van digital twin-technologie.

HEINEKEN heeft drie specifieke AI-producten ontwikkeld om de bedrijfsvoering te transformeren:

  • AIDDA (AI Data-Driven Advisor): Deze AI-gestuurde assistent ondersteunt vertegenwoordigers door de beste acties voor te stellen bij klantinteracties, waardoor ze zich kunnen ontwikkelen tot echte bedrijfsadviseurs.
  • Allocation AI: Dit product optimaliseert de impact van marketinguitgaven door duizenden scenario's te berekenen en om te zetten in bruikbare inzichten voor marketeers, waardoor datagedreven beslissingen mogelijk worden.
  • Promo Advisor: Deze tool helpt commerciële teams bij het optimaliseren van promotiecampagnes door de impact van promoties te meten, te simuleren en te voorspellen, en zo de verkoop en ROI te verhogen.

HEINEKEN benadrukt het belang van ethiek en governance bij de inzet van AI en heeft ethische principes opgesteld om veiligheid, schaalbaarheid, toerekenbaarheid, menselijke betrokkenheid en het voorkomen van schadelijke vooroordelen te waarborgen.

Vooruitkijkend zullen AI en digitale technologieën een steeds grotere rol spelen in de innovatie- en duurzaamheidsdoelen van HEINEKEN. Het bedrijf blijft zich inzetten voor het verbeteren van klantervaringen, het optimaliseren van de bedrijfsvoering en het nastreven van duurzaamheidsdoelstellingen om de bierindustrie te herdefiniëren.

Forescout 08/05/2025 t/m 16/05/2025 BW EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW
Portland Europe BW+BN tm 22-05-2025

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!