Canalys publiceert The Business SaaS 100 Ecosystems report
Canalys, een onderdeel van Omdia, heeft zojuist het langverwachte "The Business SaaS 100 Ecosystems report" gelanceerd. Dit baanbrekende rapport, samengesteld door experts Jay McBain en Lisa Lawson, duikt diep in de business SaaS-markt van maar liefst 420 miljard dollar en belicht de top 100 van zakelijke SaaS-ecosystemen voor partners. Steven Kiernan, Vice President bij Omdia, onderstreept het belang van deze analyse voor de groeiende SaaS-sector.

De business SaaS-markt, die momenteel op een indrukwekkende $420 miljard wordt geschat, groeit met maar liefst 22,3% op jaarbasis – bijna vier keer sneller dan de bredere IT-markt. De top 20 leveranciers alleen al vertegenwoordigen meer dan de helft van deze markt, met een gezamenlijke omzet van meer dan 240 miljard dollar aan business SaaS.
De Top 20 en hun geschatte omzet in 2024:
Microsoft: $60B-$65B
Salesforce: $27B-$29B
ADP: $17B-$19B
SAP: $13B-$15B
Adobe: $13B-$14B
Intuit: $13B-$14B
Stripe: $13B-$14B
Oracle: $10B-$12B
Amazon Web Services (AWS): $9B-$11B
Google Cloud: $9B-$11B
ServiceNow: $8.5-$9.5B
Workday: $6B-$7B
Shopify: $6B-$7B
Autodesk: $5B-$6B
IBM: $4B-$6B
Cisco: $3B-$5B
Databricks: $3B
Snowflake: $2.8B
Atlassian: $2.5B-3.5B
HubSpot: $2B-$3B
Terwijl gevestigde namen zoals Google Cloud (+30% j-o-j) nog steeds indrukwekkende groeicijfers laten zien, stormen nieuwere platforms zoals Databricks (+60% j-o-j) en Snowflake (+37,5% j-o-j) de markt op als enkele van de snelst groeiende spelers. Hoewel 80% van de top 100 business SaaS-leveranciers hun hoofdkantoor in de VS hebben, bewijzen snelgroeiende bedrijven zoals SAP (Cloud ERP Suite groeit met 33% j-o-j), Zoho Corporation (+30% j-o-j) en Monday.com (+33% j-o-j) dat er een groeiende wereldwijde kans is.
Business SaaS: een markt gedreven door bedrijfsdoelstellingen
In tegenstelling tot IT-oplossingen die primair aan technische teams worden verkocht, zijn business SaaS-oplossingen specifiek ontworpen voor eindgebruikers binnen verschillende bedrijfstakken. Denk hierbij aan hoofden van verkoop, marketing, HR, operations, klantenservice, productontwikkeling, analyses, financiën en boekhouding. Deze oplossingen worden aangeschaft met het oog op het behalen van cruciale bedrijfsdoelstellingen, zoals het versnellen van inkomsten, het verbeteren van operationele efficiëntie, betere besluitvorming, verbeterde werknemers- of klantervaringen, en sterkere financiële prestaties.
Om klanten te helpen grotere resultaten te behalen, opereren toonaangevende leveranciers zoals Microsoft, Salesforce, AWS, Google Cloud en Intuit met enorme partnerecosystemen. Deze ecosystemen omvatten honderdduizenden wereldwijde partners die zich toeleggen op het stimuleren van het zakelijke succes van gezamenlijke klanten, wat hen een duidelijk marktvoordeel geeft.
Categorisatie en rangschikking
De markt kan worden onderverdeeld in tien kerncategorieën voor business SaaS, voornamelijk gebaseerd op de koper: marketing, verkoop, klantenservice, operations, HR, financiën en boekhouding, data en analyses, verticale SaaS-kopers, en cross-functionele bedrijfsleiders die bedrijfsondernemingsbrede SaaS-oplossingen aanschaffen.
Het "Business SaaS 100 Ecosystems"-rapport rangschikt de top Business SaaS-ecosystemen op basis van een gecombineerde score van omzet en groei, en de kracht en strategie van het partnerecosysteem. Opname in de SaaS 100 Business Ecosystems vereist dat leveranciers primair verkopen aan eindgebruikers (niet aan IT-, beveiligings- of ontwikkelaarteams) en een leider zijn in hun omzetcategorie.
De sterkte van het partnerecosysteem wordt beoordeeld aan de hand van openbaar beschikbare informatie over drie categorieën:
- Ecosysteemprestaties: Omvang, groei, partnerbijdrage en partnerwinstgevendheid.
- Partnerstrategie: Investeringen en strategieën voor een reeks partnertypes (kanaal, service, referral, ISV, technologie, alliance, marktplaats, oplossing en andere nichepartners), sterkte van partnernetwerken en sterkte van partnerstrategieën.
- Maturiteit: Moderne partnerinfrastructuur, partnertools, partnerprogramma's, ontwikkelaarstools, effectief partnerleiderschap, partnercultuur en algehele partnervriendelijkheid.
De gecombineerde score wordt vervolgens gebruikt om leveranciers te categoriseren in "Ecosystem Leader"-categorieën.
Voor een gedetailleerde analyse en een overzicht van de volledige top 100, kunnen geïnteresseerden de website van Canalys bezoeken: https://www.canalys.com/insights/top-100-saas-ecosystems. Abonnees hebben toegang tot de volledige Business SaaS 100 Ecosystems-dataset, met meer dan 20 vendor-specifieke attributen ter ondersteuning van benchmarking, ecosysteemstrategie en partnerplanning. Neem contact op met Steven Kiernan voor meer informatie over een abonnement.