Nederlandse bedrijven zijn verder met implementatie van AI dan Belgische bedrijven
Nederlandse bedrijven lopen voorop in de implementatie van AI-oplossingen ten opzichte van Belgische bedrijven, ondanks dat ze minder vaak een formele AI-strategie hebben. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Insight Enterprises onder 133 organisaties in de Benelux.

"De technologie evolueert razendsnel, en bedrijven zullen zich voortdurend moeten aanpassen," zegt David Steppe, Country Manager ad interim van Insight Enterprises Nederland. "Hoewel Nederlandse bedrijven met 45% iets minder vaak een formele AI-strategie hebben dan Belgische bedrijven (52%), zijn ze wel verder met de implementatie ervan op schaal. 12% van de Nederlandse bedrijven heeft AI-oplossingen al op grote schaal in productie – het dubbele van België."
Kloof tussen strategie en uitvoering
Het onderzoek toont aan dat er een kloof bestaat tussen strategie en uitvoering. Zo beschikt 45% van de Nederlandse bedrijven over een formele AI-strategie, tegenover 52% in België. Echter, 12% van de Nederlandse bedrijven past AI reeds toe op schaal in productie, wat het dubbele is van België (6%). Bovendien heeft 7% van de Nederlandse bedrijven AI volledig ingebed, terwijl dit in België 0% is.
Integratieproblemen en governance vormen de voornaamste bottlenecks. Zo noemt 33% van de Nederlandse bedrijven integratie met legacysystemen als grootste obstakel voor AI-opschaling, tegenover 28% in België. Compliance- of regelgevingszorgen worden genoemd door 13% van de Nederlandse bedrijven, ten opzichte van 7% in België. Slechts 46% van de Nederlandse bedrijven vindt hun AI-governancekaders duidelijk, terwijl 26% deze als (zeer) onduidelijk ervaart. In België zijn deze percentages respectievelijk 40% en 30%.
Vertrouwen in autonome AI
Nederlandse bedrijven tonen meer vertrouwen in autonome AI, maar transparantie blijft een zorg. Zo voelt 28% van de Nederlandse bedrijven zich "zeer comfortabel" bij AI-besluiten zonder menselijk toezicht, tegenover 18% in België. Toch noemt 38% van de Nederlandse bedrijven het gebrek aan transparantie ("black box") als reden voor wantrouwen, tegenover 40% in België. Daarnaast noemt 13% van de Nederlandse bedrijven compliance expliciet als belemmering, tegenover 7% in België.
Certificering vergroot het vertrouwen in AI. Zo geeft 80% van de Nederlandse bedrijven aan dat certificering het vertrouwen in AI verhoogt, tegenover 71% in België. Slechts 4% van de Nederlandse bedrijven vindt dat certificering geen effect heeft, tegenover 9% in België.
Nederlandse bedrijven omarmen cloud en edge-AI
Nederlandse bedrijven omarmen cloud en edge-AI. Zo noemt 54% van de Nederlandse bedrijven edge-AI (zeer) belangrijk in hun technologieroadmap, tegenover 48% in België. Daarnaast geeft 37% van de Nederlandse bedrijven de voorkeur aan cloudgehoste AI, tegenover 30% in België.
De resultaten van dit onderzoek komen uit een enquête die in het voorjaar van 2025 werd uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Insight Enterprises. Aan de enquête namen 133 middelgrote en grote bedrijven uit de Benelux deel. De respondenten zijn voornamelijk IT-, security- en digital leaders binnen middelgrote tot grote ondernemingen met meer dan 500 medewerkers.