Witold Kepinski - 28 november 2017

Mimecast doet intrede in Nederland en zoekt partners

Softwareontwikkelaar Mimecast, producent van (cloud) services voor het beveiligen, archiveren en beheren van e-mailverkeer, wordt in Engeland gebruikt door liefst negentig procent van de grootste 'legal firms'. “Onze systemen hebben zich tot in de rechtszaal bewezen”, promoot Lisette Sens van Mimecast. “Met onze technologie heb je een volledig compliant e-mailarchief, ook als straks de GDPR van kracht is.”

Mimecast is specialist in cloudgebaseerd e-mail management voor onder andere Microsoft Exchange, Office 365 en GoogleWorks. De van oorsprong Engelse softwareontwikkelaar, die zich behalve unified e-mail management, bezighoudt met onder meer archivering en de beveiliging van toepassingen als OneDrive, wil zijn markt flink uitbreiden en komt onder andere naar Nederland. “We zoeken partners”, verklaart Director Northern Europe Lisette Sens het doel van haar interview met Dutch IT-channel. “Veel van onze bestaande partners komen uit de Microsoft-wereld en zulke partijen zoeken we ook in Nederland. Maar we staan zeker ook open voor managed security spelers, MSP partners die Office 365 hosten en voor cloud serviceproviders.”

Het go-to-market model in Nederland is volledig indirect, met ALSO als enige distributeur. “ALSO is erg geschikt voor ons omdat ze in hun eigen cloudplatform een groot aantal Office 365-seats hebben”, legt Sens uit. “Daarnaast hebben we inmiddels meerdere channelpartners opgetekend, waaronder grote spelers als 2Source4, Blaud, Amitron en diverse lokale partijen zoals Ormer en IT Support 4U. En we hebben mondiale partners als Comparex en SoftwareONE, met wie we ook in Nederland gaan samenwerken.”

Software én services

Het Engelse bedrijf doet zowel software als services, maar begon in 2003 al met SaaS, toen de term 'cloud' nog niet gangbaar was. “We waren best tegendraads”, herinnert Sens zich. “We begonnen als SaaS-provider in een tijd dat iedereen alles nog on-premise wilde hebben, vooral als het om security ging. Cloud was nog lang niet mainstream en security zag er heel anders uit dan nu. Er waren virussen en spam, maar we hadden nog niet de grote DDos-aanvallen en andere threats van vandaag de dag. Toch liepen mensen in hun werkomgeving ook toen al tegen onvolkomenheden aan en bestond er een markt voor een beter beheer van e-mails. Het moest veiliger en gebruikers wilden een betere archieffunctie.”

Daarom ontwikkelde Mimecast een platform dat e-mailverkeer veiliger en ook makkelijker moest maken, vanaf dag één (ook) aangeboden vanuit de cloud. “Het grappige is: ook in 2007 hadden we in Engeland al volop juridische bedrijven in onze klantenkring”, vertelt Sens. “Bedrijven als advocatenkantoren zijn van oudsher avers naar de cloud, en toch hebben we die in groten getale mogen optekenen voor onze cloudoplossing. Juist in de juridische wereld bestond veel behoefte aan een basic security zoals e-mail routing. Maar natuurlijk ook aan compliance en – daarmee samenhangend – een optimale archieffunctie. Er was gewoon veel vertrouwen in Mimecast.”

Nederlandse markt

Nu nog altijd negentig procent van alle security breaches voortkomt uit aanvallen via e-mail, is het voor Mimecast tijd om ook in Nederland aan de slag te gaan. “Steeds meer bedrijven gaan over op Microsoft 365, dus de markt is goed”, weet Sens. “Wij zijn gespecialiseerd in Microsoft, omdat Office 365 in de mailomgeving de grootste speler in de zakelijke markt is. Maar we kunnen ook met Google uit de voeten en zelfs met Lotus Notes, waar ook nog altijd veel klanten mee werken.”

Belangrijk is bovendien – en dat maakt Mimecast volgens Sens anders dan andere aanbieders – dat Mimecast ook de hybride omgeving die met name grotere bedrijven willen hebben, heel goed kan ondersteunen. “We zien momenteel een duidelijke transitie van onsite Exchange, waar de meeste eindgebruikers nog gebruik van maken, naar de cloud, vooral naar Office 365. Wij hebben proposities voor beiden en daarmee onderscheiden we ons zowel van traditionele spelers met een appliance-achtige aanpak, als van aanbieders die het on-premise vak niet beheersen. Je kunt met ons veel kanten op.”

Best-of-breed

Mimecast wil graag 'best-of-breed' zijn in e-mail security en verschillende softwareoplossingen in één oplossing aanbieden. “Het gaat niet alleen om security en threat protection, maar ook om continuïteit en 'digital resilience': digitale veiligheid of veerkracht en bewustwording bij eindgebruikers”, verklaart Sens. “Daarin nemen wij een brede verantwoordelijkheid. Daarnaast is archivering erg belangrijk in onze oplossingen, als onderdeel van hetzelfde platform. 'Best-of-breed' maakt het voor channel partners makkelijk om steeds meer te gaan verkopen. Je bouwt eerst een basis op met security en breidt het productaanbod langzaam uit. In Engeland hebben we partners die in de acht cijfers zitten. Mimecast heeft een echte 'no-worry' oplossing voor het kanaal, heel geschikt om een tevreden klantenkring mee op te bouwen.”

Mimecast wil de Nederlandse markt samen met partners opbouwen. Sens: “We gaan niet zitten wachten totdat partners naar ons toe komen. We hebben een direct touch model met salesmensen die actief aan leadgeneration doen en potentiële eindklanten 'koud' opbellen, om ze vervolgens onder te brengen bij de juiste channelpartij. Vanuit de channelgedachte is het veelzeggend dat het Britse CRN ons in 2016 een award gunde voor 'Security Vendor of the Year'. We zijn dit jaar bovendien voor het derde jaar op rij leider in het Gartner Magic Quadrant for Enterprise Information Archiving.”

Commitment

Mimecast hecht volgens Lisette Sens sterk aan het eigen partnerkanaal. “We horen dat regelmatig terug van onze partners zelf; dat we veel 'commitment' tonen. Ons partnerprogramma is redelijk laagdrempelig. Natuurlijk moeten partners zich technisch certificeren en salestrainingen volgen, maar daar hebben we online modules voor. Op 28 november doen we samen met ALSO en Microsoft in Utrecht een security event over de gevolgen van de GDPR, de nieuwe Europese wet tegen datalekken. Daar verwachten we al zo'n zeventig vertegenwoordigers van (nieuw opgetekende) en geïnteresseerde Nederlandse channel partners.”

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!