'America First' stuwt groei Tuta: gebruikers kiezen vaker voor Europese diensten
Tuta, een aanbieder van versleutelde e-mail- en kalenderdiensten, meldt een aanzienlijke groei in de eerste helft van 2025. Volgens het bedrijf heeft de "Go European"-beweging, gedreven door zorgen over digitale soevereiniteit en de Amerikaanse "America First"-retoriek, geleid tot een recordtoename in het aantal gebruikers, zo beweert Tuta.

Tuta zag het aantal betalende klanten in de eerste zes maanden van 2025 met ruim 80% stijgen ten opzichte van dezelfde periode in 2024. De groei van gratis gebruikers bedroeg circa 25%. De toename van betalende klanten verliep bovendien vier keer sneller dan in de eerste helft van vorig jaar.
Meer behoefte aan digitale soevereiniteit
Volgens Tuta is de verschuiving naar Europese diensten een direct gevolg van de toenemende behoefte aan digitale soevereiniteit. Amerikaanse technologiebedrijven kunnen door de Amerikaanse overheid worden gedwongen gegevens te overhandigen, zelfs als servers in Europa staan. Dit, in combinatie met politieke ontwikkelingen zoals de orders van de Amerikaanse regering aan Microsoft, heeft veel gebruikers ertoe aangezet hun digitale setup te heroverwegen.
"America First is onze beste verkoopargument", aldus Tuta in een verklaring. Het bedrijf merkt op dat Europese alternatieven aantrekkelijker zijn geworden door de afhankelijkheid van Silicon Valley-techbedrijven. De EU zelf streeft ook naar meer digitale soevereiniteit en overweegt bijvoorbeeld Microsoft Azure te vervangen door een Europese provider.
Tuta viert de succesvolle eerste helft van 2025 met een tijdelijke promotie, waarbij nieuwe klanten 50% korting krijgen op het eerste jaar van een abonnement.