X experimenteert met 'Community Notes' voor verbindende content
Socialemediaplatform X, voorheen Twitter, experimenteert met een nieuwe toepassing van zijn gebruikersgedreven factcheckfunctie: Community Notes. Naast het corrigeren van desinformatie wil het platform nu ook berichten uitlichten die door gebruikers met verschillende meningen als "waardevol" worden beschouwd. Dit moet bijdragen aan het doorbreken van 'echokamers'.

Bij de huidige test wordt geselecteerde gebruikers gevraagd waarom ze een populair bericht waardevol vinden, of juist niet. Deze feedback helpt het algoritme van X om in te schatten of een post "bruggen bouwt" tussen diverse groepen gebruikers.
De aanpak bouwt voort op het bestaande Community Notes-systeem, waarbij correcties pas zichtbaar worden als communityleden met uiteenlopende achtergronden het met elkaar eens zijn. Volgens X probeert het platform zo groepsdenken te vermijden.
De functie bevindt zich momenteel in een testfase en wordt publiek ontwikkeld, met input van gebruikers. Het is nog onbekend of en wanneer het systeem breder zal worden uitgerold.
In samenwerking met Data News