Wouter Hoeffnagel - 07 augustus 2025

TCS en vliegmaatschappijalliantie SkyTeam werken 15 jaar saamen

Tata Consultancy Services (TCS) en de wereldwijde vliegmaatschappijalliantie SkyTeam vieren 15 jaar samenwerking. Sinds 2010 ondersteunt TCS SkyTeam bij het leveren van digitale initiatieven die de vliegreiservaring voor miljoenen passagiers hebben verbeterd. De samenwerking richt zich op het versnellen van digitale transformatie en het verbeteren van de klantervaring.

TCS en vliegmaatschappijalliantie SkyTeam werken 15 jaar saamen image

Door de samenwerking met TCS heeft SkyTeam technologie verankerd in de kern van haar strategie, producten en diensten. Samen hebben de twee organisaties een reeks digitale oplossingen ontwikkeld die zorgen voor een geïntegreerde reiservaring in het wereldwijde netwerk van 18 aangesloten luchtvaartmaatschappijen van SkyTeam.

Enkele belangrijke mijlpalen van het partnerschap zijn SkyTeam's Digital Spine, een schaalbare technische backbone die de wereldwijde distributiesystemen van de aangesloten luchtvaartmaatschappijen met elkaar verbindt en alle digitale oplossingen ondersteunt. Ook naadloos inchecken, waarbij reizigers in staat worden gesteld in te checken voor routes met meerdere luchtvaartmaatschappijen via de app of website van hun voorkeur, behoort tot de successen. Verder zijn er loyaliteitsprogramma's geïntegreerd, waaronder kernloyaliteitstoepassingen zoals Auto Accrual, Elite Customer Recognition en Retro-Crediting om klanten te herkennen en te belonen. Ook het Lounge Access Management System, dat de toegang tot lounges stroomlijnt door middel van real-time verificatie van de geschiktheid van passagiers, behoort tot de successen. Tot slot zijn er klantgerichte tools ontwikkeld, zoals de Carry-on Calculator en Loyalty Benefits Calculator, die de reizigerservaring verbeteren en de loyaliteitsbetrokkenheid ondersteunen.

Voldoen aan veranderende behoeften

Patrick Roux, CEO van SkyTeam: "De 15-jarige samenwerking van SkyTeam met Tata Consultancy Services is essentieel geweest om ons te helpen voldoen aan de veranderende behoeften van klanten in ons wereldwijde netwerk. Als alliantie is het onze rol om luchtvaartmaatschappijen samen te brengen en gedeelde oplossingen te leveren die vooruitgang stimuleren voor alle leden. De technische expertise van TCS heeft hen tot een betrouwbare partner gemaakt bij het verbeteren van de ervaring voor zowel onze leden als miljoenen reizigers. Digitale innovatie heeft een centrale rol gespeeld in het succes van SkyTeam en zal een topprioriteit blijven als we vooruitkijken naar het volgende hoofdstuk van onze samenwerking."

In het 25e jaar van SkyTeam zet het de samenwerking met TCS voort. TCS streeft ernaar om gedeelde technologie en loyaliteitsinnovatie te bevorderen en een naadloze reis voor alle SkyTeam-passagiers te creëren. De samenwerking richt zich op het bevorderen van digitale mogelijkheden, waaronder naadloos inchecken bij aangesloten luchtvaartmaatschappijen en geïntegreerde loyaliteitservaringen. TCS zal helpen bij het transformeren van het bagagevolgsysteem van SkyTeam door nauwkeurige, real-time interline-bagagetracking mogelijk te maken bij de aangesloten luchtvaartmaatschappijen. TCS gaat meewerken aan reizen met meerdere vervoersmiddelen, door middel van partnerschappen met Eurostar en Trenitalia, waardoor vlottere verbindingen tussen lucht en spoor worden gecreëerd. Verder zal het de opbouw van punten bij operationele luchtvaartmaatschappijen en frequent flyer-programma's moderniseren en stroomlijnen.

Arun Pradeep, Business Head, Travel, Transportation and Hospitality, EMEA TCS: "Onze langdurige samenwerking met SkyTeam weerspiegelt voortdurend aanpassingsvermogen, waarbij we flexibel en doelgericht door veranderingen in de sector navigeren. Digitale innovatie is de hoeksteen van deze reis geweest, waardoor SkyTeam de veranderende verwachtingen van passagiers en de dynamiek in de sector voor kan blijven. Samen hebben we intelligente, digitale oplossingen gebouwd die de synergie in de hele alliantie versterken en naadloze reiservaringen bieden. Nu SkyTeam 25 jaar bestaat start een volgend hoofdstuk waarin de toekomst van connected reizen vorm wordt gegeven. TCS blijft een vertrouwde partner bij het co-creëren van de volgende transformatiegolf en het leveren van een meer verbonden, klantgerichte reiservaring."

Sectorspecifieke technologie

TCS is al meer dan drie decennia een transformatiepartner diverse luchtvaartbedrijven en vliegmaatschappijen. De aanpak is ontworpen om luchtvaartbedrijven gebruik te laten maken van AI, digital twin-technologie en geavanceerde technologie om zo een weerbare en duurzame operatie op te bouwen. TCS past daarbij sectorspecifieke technologie toe, zoals TCS Aviana, een autonome en digitale oplossing die direct aansluit op de cloud en cruciaal is voor de meest efficiënte en intelligente bedrijfsvoering voor luchtvaartmaatschappijen. Het combineert een diepgeworteld begrip van de operatie van luchtvaartmaatschappijen met een groeiende groep professionals die zich specialiseren in het ondersteunen van luchtvaartprogramma's om zo meer waarde te creëren in de luchtvaartwaardeketen.

Met een geïntegreerde aanwezigheid in de lucht- en ruimtevaart, defensie en luchtvaart werkt TCS mee aan productengineering, IT-transformatie en digitale oplossingen en diensten in de hele waardeketen. In de loop der jaren heeft TCS zich gevestigd als een digitale transformatiepartner voor OEM's van vliegtuigen en motoren, luchtvaartmaatschappijen, luchtvaartallianties, luchthavens, dienstverleners op het gebied van luchtverkeersbeheer en onderhoud, reparatie en revisie. TCS onderhoudt een portfolio van partnerschappen met zeven van de top 10 wereldwijde carriers. Het dienstenportfolio bestrijkt de end-to-end levenscyclus van producten, waaronder ontwerp en ontwikkeling, sourcing, productie en postproductie.

Josu Devasia, Head of Country The Netherlands, TCS: "Het 15-jarig partnerschap tussen SkyTeam en TCS is een schoolvoorbeeld van hoe langdurige samenwerking leidt tot voortdurende innovatie. Samen hebben we digitale oplossingen ontwikkeld die niet alleen de reiservaring verbeteren, maar ook de basis leggen voor de volgende generatie klantgerichte technologie in de luchtvaartsector."

Gartner BN tm 12-11-2025 - 4

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!