Witold Kepinski - 05 september 2025

NS kiest voor centraal contentbeheer met headless CMS van CoreMedia

Met meer dan een miljoen reizigers per dag en een veelheid aan digitale kanalen, zet de NS een belangrijke stap in de digitale transformatie. Het bedrijf is gestart met de implementatie van het headless CMS van CoreMedia als centrale contentbron. Deze strategische keuze heeft als doel te zorgen voor een naadloze en consistente reizigerservaring, ongeacht het kanaal.

NS kiest voor centraal contentbeheer met headless CMS van CoreMedia image

Volgens NS-medewerkers die betrokken zijn bij het project, is er de afgelopen jaren een complex IT-landschap ontstaan met afzonderlijke systemen. Dit zorgt voor versnippering, hogere onderhoudskosten en vertragingen in de processen. Tegelijkertijd verwachten reizigers real-time en consistente informatie op alle touchpoints – van de website tot de mobiele app en digitale schermen op stations.

Headless architectuur als oplossing

De NS heeft gekozen voor een toekomstbestendige aanpak door alle content via één centrale en schaalbare infrastructuur te zullen beheren. De nieuwe headless architectuur, die in samenwerking met partner IBM iX geïmplementeerd wordt, scheidt de contentbeheerlaag (de ‘kop’) van de presentatielaag (de ‘body’).

Het doel is dat zodra een redacteur een wijziging doorvoert – bijvoorbeeld bij vertragingen – deze automatisch en uniform verspreid wordt naar alle kanalen. Dit elimineert de noodzaak voor handmatige synchronisatie en minimaliseert fouten. De voordelen van deze architectuur zijn:

  • Flexibiliteit en schaalbaarheid: Nieuwe kanalen, zoals voice assistants of digitale schermen, kunnen eenvoudig worden aangesloten zonder aanpassingen in de infrastructuur.
  • Verbeterde prestaties: Front-ends laden alleen de noodzakelijke data, wat kortere laadtijden en betere performance moet opleveren.
  • Consistentie: Wijzigingen in de centrale contentbron zullen direct en uniform op alle touchpoints verschijnen.

Alle communicatiekanalen zullen via een integratielaag met CoreMedia worden verbonden. Content, inclusief foto's en beeldmateriaal, zullen vanuit één bron beheerd worden, wat fouten vermindert en processen versnelt.

Samenwerking en eigenaarschap

De technologische vernieuwing zal hand in hand gaan met nieuwe interne processen. NS streeft ernaar development, operations en contentmanagement samen te brengen in een crossfunctioneel ‘Reizigers’-cluster. Elk contenttype krijgt een toegewezen eigenaar en gestroomlijnde workflows moeten zorgen voor kwaliteit en controle. De scheiding tussen frontend en backend zal ontwerp- en developmentteams in staat stellen om sneller te werken en nieuwe interfaces te ontwikkelen, onafhankelijk van de contentaanpassingen.

Dankzij deze aanpak werkt NS toe naar een modulaire en schaalbare omnichannel contentinfrastructuur die als een Single Source of Truth zal fungeren. Naar verwachting zullen meer dan 1.500 digitale experts samenwerken aan het ontwikkelen van een gedeeld contentmodel en het harmoniseren van processen door de hele organisatie. Het doel is dat reizigers en medewerkers overal en altijd toegang hebben tot consistente, actuele en centraal beheerde informatie.

Roy Smeets, CPTO bij CoreMedia, benadrukt de betekenis van deze transformatie: “Voor elke grote organisatie is het herkenbaar: een versnipperd IT-landschap maakt processen complex en minder wendbaar. Met een centrale, schaalbare contentinfrastructuur kan NS in de toekomst veel sneller inspelen op nieuwe eisen en reizigers consistent en actueel informeren – een sterk voorbeeld van hoe een digitale transformatie kan worden vormgegeven.”

Schneider Electric BW + BN AvePoint BW + BN
Gartner BN tm 12-11-2025 - 3

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!