Canalys: veel Microsoft partners geraakt door nieuwe omzetdrempels
Het wereldwijd grootste partnerkanaal van Microsoft staat voor ingrijpende veranderingen. Vanaf 1 oktober 2025 voert de techgigant nieuwe, aanzienlijk hogere omzetdrempels in, wat duizenden IT-dienstverleners en distributeurs wereldwijd zal treffen. De wijzigingen zijn al in mei aangekondigd, zo meldt Jay McBain, Chief Analyst bij Canalys, in een analyse op LinkedIn.

Deze stap heeft vooral gevolgen voor de 'long-tail' partners, oftewel de grote groep kleinere partners zo meldt McBain. Volgens de nieuwe regels moeten indirecte resellers een jaarlijkse omzet van 1.000 dollar per 'tenant' (klantomgeving) behalen.
Voor grotere partners die een directe factureringsrelatie met Microsoft hebben, stijgt de vereiste jaarlijkse omzet van 300.000 dollar naar 1 miljoen dollar.
De impact van deze veranderingen is het meest voelbaar bij distributeurs. Volgens een analyse van IT Channel Oxygen, waar McBain naar verwijst, zou de wereldwijde distributie van Microsoft door de nieuwe minimumeis van 30 miljoen dollar per geautoriseerde regio met maar liefst twee derde kunnen krimpen, van 180 naar slechts 60 distributeurs. Dit leidt naar verwachting tot een reeks fusies en overnames in de distributiemarkt.
De maatregelen roepen vragen op over de strategie van Microsoft. McBain vraagt zich af of het verhogen van financiële drempels de juiste benadering is in een tijd waarin partners steeds meer samenwerken en minder afhankelijk zijn van puur transactionele verkoopmodellen. Het debat over de rol en het belang van de 'long-tail' partners in het ecosysteem wordt hiermee opnieuw aangewakkerd.