Witold Kepinski - 09 oktober 2025

NetSuite Subscription Metrics biedt AI inzichten voor As a Service bedrijven

Oracle NetSuite heeft op zijn SuiteWorld-conferentie Subscription Metrics gelanceerd, een nieuwe out-of-the-box oplossing die financiële leiders en commercieel directeuren (CFO's en CRO's) in abonnementsbedrijven een verenigd, actiegericht overzicht van hun prestaties biedt. De oplossing, die vandaag beschikbaar komt voor bestaande NetSuite-klanten, is ontworpen om de groei van SaaS-bedrijven, hightechbedrijven en andere op abonnementen gebaseerde ondernemingen te versnellen.

NetSuite Subscription Metrics biedt AI inzichten voor As a Service bedrijven image

NetSuite Subscription Metrics combineert klant-, abonnements- en omzetgegevens in één dashboard. Het biedt gestandaardiseerde software-as-a-service (SaaS) kerncijfers, intuïtieve visualisaties en, in de nabije toekomst, AI-gestuurde, bruikbare aanbevelingen.

Realtime inzichten voor strategische beslissingen

Evan Goldberg, oprichter en Executive Vice President van Oracle NetSuite, benadrukt dat realtime intelligentie essentieel is voor groeibedrijven. "Met Subscription Metrics geven we CFO's en CRO's kant-en-klare metrics, actiegerichte AI-gegenereerde analyses, en inzichtelijke visualisaties in een uniform dashboard," aldus Goldberg. "Hiermee kunnen leiders strategische beslissingen sneller nemen, met inzicht in de huidige prestaties en een blik op de toekomst."

De oplossing gaat verder dan traditionele dashboards. Het integreert alle historische transacties en abonnementsafspraken om een compleet beeld te geven en schaalt mee, van startups tot mondiale ondernemingen.

Belangrijkste functies

De nieuwe oplossing bevat onder meer:

  • SaaS Metrics Dashboard: Een landingspagina die cruciale meetgegevens zoals MRR/ARR Groei, LTV (Lifetime Value), NRR (Net Revenue Retention) en CAC Payback samenbrengt met drill-down mogelijkheden.
  • Roll-forward Rapportage: Biedt inzicht in de oorzaken van groei of daling in de abonneebasis, door de veranderingen in de terugkerende omzet over tijd te volgen.
  • Cohort Analyse Heatmaps: Helpen leiders patronen te herkennen door groepen klanten te vergelijken op basis van hun instapdatum en de retentie en churn te volgen.
  • AI-Gegenereerde Narratieve Samenvattingen: Vertaalt complexe metrics in bestuursklare inzichten en actiegerichte aanbevelingen. Deze functie wordt in de komende twaalf maanden verwacht.
  • Integratie met NetSuite AI Connector Service: Stelt gebruikers in staat om hun AI-model naar keuze te koppelen aan de abonnementsdata in NetSuite voor diepgaande analyse en voorspellende aanbevelingen in natuurlijke taal.

NetSuite Subscription Metrics is per direct kosteloos beschikbaar voor bestaande NetSuite-klanten die werken met abonnementsmodellen.

T-Systems 09-2025 BW + BN Axians BN BW september oktober 2025
Gartner BN tm 12-11-2025 - 1

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!