EY Nederland groeit door focus op AI en duurzaamheid
EY Nederland heeft het boekjaar 2024/2025 afgesloten met een omzetstijging van 6,0% en een gezonde winstgevendheid. De resultaten bevestigen de veerkracht en de succesvolle start van de nieuwe strategie ‘All in’, waarin het kantoor zich positioneert als transformatiepartner voor klanten die geconfronteerd worden met een volatiele economie, de urgentie van duurzaamheid en de ingrijpende impact van Kunstmatige Intelligentie (AI). Exacte omzet en winstcijfers geeft EY niet.
De strategie erkent de complexe uitdagingen waar ondernemingen voor staan. Volgens het bedrijf zijn toekomstgerichte investeringen in personeel, technologische competenties en klantrelaties cruciaal om klanten te helpen hun koers vol vertrouwen te bepalen, wat de ambitie ‘shape the future with confidence’ onderstreept.
Groei ondanks economische onzekerheid
De omzetgroei van 6% ligt in lijn met de verwachtingen van EY en biedt vertrouwen voor verdere groei. De servicelines Assurance (Accountancy) en Tax (Belastingadvies) vormden een stabiele basis. De Assurance-praktijk wist zijn marktaandeel te behouden, ondanks de recente golf van verplichte accountantswisselingen in de markt.
De Consulting-praktijk kende een uitdagend jaar. De aanhoudende economische en geopolitieke volatiliteit zorgt voor enige terughoudendheid bij klanten, met name bij langdurige adviestrajecten. Echter, de strategische focus op transformatie van EY slaat aan en wordt gezien als de weg vooruit in deze markt.
Dubbele transformatie: duurzaamheid en AI
Om klanten adequaat te kunnen begeleiden, ondergaat EY zelf ook een langdurig transformatieproces. In het afgelopen boekjaar lag de strategische focus op twee cruciale transformatiethema’s: duurzaamheid en AI.
Op het gebied van duurzaamheid lanceerde EY de audiovisuele ervaring ‘Four Futures’. Dit initiatief neemt klanten mee naar het jaar 2055 aan de hand van verschillende klimaatscenario's. Het doel is om, onder begeleiding van EY-professionals, inzichten te creëren die bijdragen aan een duurzame toekomstvisie voor de organisaties van klanten.
Parallel hieraan is het AI Lab opgericht. Dit lab werkt op basis van co-creatie, waarbij de specialistische vakkennis en technologische mogelijkheden van EY worden gecombineerd met de doelen van de klant om zo een concrete AI-visie en -strategie te ontwikkelen. EY benadrukt dat het inzetten op AI en duurzaamheid twee strategische pijlers zijn die verandering drijven en kansen creëren.
De Menselijke Factor: Human@Center
EY onderstreept dat ondanks de technologische en geopolitieke veranderingen, het uiteindelijk de mensen zijn die de transformaties waarmaken. Daarom werd de focus op de menselijke kant van transformatie versterkt met het programma Human@Center.
Het afgelopen jaar stond in het teken van het in kaart brengen van de impact van AI op de eigen werkprocessen en het verdienmodel van EY, met als doel gerichte investeringen in de ontwikkeling van technische kennis en vaardigheden van het personeel.
Naast vakinhoudelijke ontwikkeling bleef het bedrijf investeren in het welzijn van zijn mensen. Nieuwe leiderschapsprogramma’s leggen de nadruk op mensgericht leiderschap, wat wordt gezien als een van de belangrijkste factoren voor welzijn. Ook is inclusie een speerpunt met het nieuwe DE&I-programma ‘Empower every identity’, waarmee EY een organisatie wil zijn waar iedereen zich gehoord en gezien voelt.
Vooruitblik en ambitie
De resultaten over 2024/2025 bevestigen de veerkracht en ondernemendheid van EY in een snel veranderende omgeving. Het bedrijf is ervan overtuigd dat de uitdagingen van geopolitieke ontwikkelingen en de transformatieve impact van AI en klimaatverandering vooral ook kansen bieden.
De ambitie blijft helder: bijdragen aan vertrouwen – in het bedrijfsleven, de kapitaalmarkten en het publieke belang. Met de behaalde resultaten en de ingezette strategische koers voelt EY zich goed gepositioneerd om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. EY is trots op de enorme bijdrage van zijn mensen, wiens energie, creativiteit en toewijding cruciaal zijn geweest voor de behaalde resultaten.