AI-consultancybureau Valliance krijgt 13 miljoen euro
Terwijl grote Nederlandse bedrijven massaal investeren in Artificiële Intelligentie (AI), blijven de daadwerkelijke resultaten vaak achter bij de verwachtingen. Het nieuwe consultancybureau Valliance treedt aan om dit probleem op te lossen. De start-up, die vandaag officieel van start gaat, heeft een investering van omgerekend 13 miljoen euro (15 miljoen dollar) aan privaat startkapitaal ontvangen van private equity firma Sigular Gull & Company, LP.
Valliance wil organisaties helpen om AI in te zetten als een bewezen bron voor concrete bedrijfswaarde, in plaats van als een duur experiment
Onderzoek van Valliance onder 250 grote Nederlandse organisaties toont aan dat de investeringen fors zijn, maar dat de efficiëntie ontbreekt. Twee derde (67%) van de ondernemingen besteedde het afgelopen jaar meer dan 10 miljoen euro aan AI-projecten, waarbij één op de vijf zelfs de 50 miljoen euro passeerde.
Falend model
Ondanks deze investeringsdrift, haalt minder dan de helft (49%) van de projecten de beoogde doelen. Het resultaat: 44% van de bedrijven ziet pas na zes maanden of langer rendement op hun investering.
Vrijwel alle bedrijven (99%) schakelen externe consultants in, die gemiddeld 21 procent van het totale AI-budget opslokken. De kritiek op deze samenwerkingen is significant: de voornaamste kritiek (32%) is dat de aanpak te veel is gericht op de technologie en te weinig op de bedrijfsresultaten.
Rad Parvin, medeoprichter van Valliance en eerder oprichter van data-adviesbureau Just-BI, ziet een falend model: “De huidige situatie kost bedrijven handenvol geld en ondermijnt het vertrouwen in een technologie die juist transformerend zou moeten zijn. Advieskosten die geen echte waarde opleveren vormen daar een groot deel van en dat willen we veranderen.”
Het nieuwe model
Valliance positioneert zich met een radicaal andere aanpak. Het bureau werkt met kleine, multidisciplinaire teams van data-experts, ontwikkelaars en business specialisten, en is volledig onafhankelijk van technologieleveranciers.
Het belangrijkste onderscheid is het resultaatgerichte beloningsmodel: Valliance verdient pas wanneer het afgesproken resultaat daadwerkelijk is behaald. Dit staat haaks op het klassieke consultancy-model waarbij tijd (uren) de belangrijkste factor is.
“Bedrijven hebben AI nodig die vandaag impact maakt en beter inzicht geeft in waar het hen morgen kan brengen,” stelt Parvin. “Dat vraagt niet alleen om schaalbare oplossingen die passen binnen de bestaande infrastructuur, maar ook om de juiste kennis en vaardigheden. Daar ontbreekt het vandaag vaak aan.
Het vertrouwen in AI onder Nederlandse bedrijven is overigens groot – 90 procent gelooft in de technologie – maar slechts 10 procent beschouwt zichzelf als volwassen in het gebruik ervan. Dit benadrukt het enorme groeipotentieel dat Valliance wil aanboren. De ambitie van de oprichters is om eind 2026 uit te groeien tot een team van 80 AI-experts en in 2030 een omzet van €100 miljoen te realiseren.
Methodologie
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1000 besluitvormers van bedrijven die in de afgelopen 2 jaar in AI-projecten hebben geïnvesteerd in Nederland (250) en het Verenigd Koninkrijk (750). De interviews werden in oktober 2025 online afgenomen door Sapio Research via een e-mailuitnodiging en een online enquête.