Witold Kepinski - 29 oktober 2025

Succes 2FA valt of staat met heldere communicatie en management

De succesvolle invoering van Tweestapsverificatie (2FA) in Nederlandse bedrijven hangt sterk af van effectieve interne communicatie en actieve steun vanuit het management. Dit blijkt uit onderzoek van Visma onder 319 Nederlandse ICT-beslissers.

Succes 2FA valt of staat met heldere communicatie en management image

Hoewel 2FA breed is geadopteerd, ervaart 16% van de medewerkers nog steeds weerstand of irritatie. Uit het onderzoek komt naar voren dat deze weerstand aantoonbaar vermindert wanneer organisaties inzetten op duidelijke voorlichting. De respondenten gaven de communicatie over 2FA een gemiddeld rapportcijfer van 8,2. Wanneer dit cijfer hoog is (tussen de 8 en 10), ligt de acceptatiegraad onder medewerkers (46%) hoger.

Management speelt cruciale Rol

Ook de rol van het management is doorslaggevend. In 46% van de organisaties stimuleert en monitort het management het 2FA-beleid actief. Dit leidt tot een hogere acceptatie onder medewerkers (51%).

Cindy Wubben, Chief Information Security Officer bij Visma, benadrukt: "Het invoeren – en bij voorkeur verplicht stellen – van 2FA is cruciaal. Ons onderzoek laat zien dat dit rechtstreeks bijdraagt aan acceptatie: hoe beter medewerkers het nut en de urgentie begrijpen, hoe groter de kans op een volledige adoptie van 2FA door de hele organisatie.”

Organisaties kiezen vaak voor een gefaseerde uitrol (45%) en gebruiken e-mail, intranet en IT-support (elk 50%) als belangrijkste communicatiekanalen. Het grootbedrijf investeert hierbij vaker in formele trainingen dan het MKB.

AvePoint BW + BN EY BW + BN
Hammer Distribution BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!