Marco van der Hoeven - 23 mei 2015

Cloud en storage: bedreiging èn kans voor de markt

Tijdens de Storage Summit van Ingram Micro, eerder dit jaar in Nieuwegein, vond onder meer een round table plaats waar vertegenwoordigers van grote storage-leveranciers hun licht lieten schijnen over de ontwikkelingen in de opslagmarkt. Welke rol speelt cloud, en hoe belangrijk is Flash, waren thema’s die tijdens dit levendige gesprek aan de orde kwamen.

De houding van storage partijen, resellers en distributeurs tegenover cloud heeft de afgelopen jaren een ingrijpende transformatie doorgemaak. Thijs Vink, Director Value Business Benelux bij Ingram Micro, zegt daarover in zijn inleiding: “In eerste instantie zagen we cloud als een bedreiging. Veel resellers en wij zelf ook zijn daar van teruggekomen.”

Maarten Reinders, Country manager HP Storage, bevestigt dit: “Ja, cloud is een bedreiging, maar het is ook een kans. Om deze kans te kunnen grijpen, zijn grote aanpassingen nodig in onze businessmodellen. De reseller zal een trusted advisor blijven voor de klanten. Voor HP is het een grote uitdaging hoe hier mee om te gaan. Vooral in de publieke sector zijn er nog steeds twijfels bij de cloud. Zij willen graag 100 procent zeker weten waar de data is. Daarom heeft HP twee grote datacenters in Nederland en België.”

Wilco Vonk, Technical Alliance Manager bij Veritas, vult aan: “Data groeit en blijft groeien. Klanten gaan steeds meer infrastructuur gebruiken om hiermee om te gaan. Ruim tweederde van het IT-budget gaat naar het behoud van de infrastructuur, waarin alle data kan worden opgeslagen. Aan de andere kant zien we dat ongeveer 70 procent van de opgeslagen data geen waarde meer heeft voor organisaties. Wat wij doen is de informatie centraal stellen. Dat biedt mogelijkheden om te besparen.”

 “Voor ons is de introductie van flash een enorme verandering”, zegt Frank Pruijs, Sales Manager bij Nimble. “Dit zal een groot effect hebben op nieuwe klanten. Er zijn veel nieuwe bedrijven die kiezen voor flash-oplossingen. Het is moeilijk om flash toe te passen in bestaande systemen. Voor nieuwe bedrijven is dit juist heel handig.”

Midmarket of enterprise

De grootste groei lijkt op dit moment plaats te vinden in de midmarket. Vink: “Eigenlijk zie je groei over de hele linie, maar met name in de midmarket. Sterke groei van data in de midmarket.”

Joe Fagan, Senior Director Cloud Initiatives EMEA bij Seagate: “Er is groei in alle segmenten. Flash zal de hard disk drive steeds verder verdrijven. De verwachting is dat in 2020 er zoveel opslag nodig is, dat we het niet eens kunnen leveren. Het grote probleem is dus in 2020: waar gaan we alles opslaan?”

Dit alles zal gevolgen hebben voor de rol van de reseller, maar welke? Volgens Vink zal in essentie de rol hetzelfde blijven, maar moet de reseller vooral meer toevoegen. Wilco Vonk: “99 procent van onze business in de Benelux gaat indirect, dus resellers zijn voor ons heel belangrijk. Ook voor de implementatie, want dat wordt ook gedaan door onze partners.”

Reinders: “Voor onze resellers is een belangrijke rol weggelegd als trusted advisor voor onze klanten. Het lastige is, dat er zoveel verschillende diensten en producten te koop zijn op het gebied van storage, dat het voor resellers niet meer te doen is om alles te weten. En dat is waar de distributeur om de hoek komt te kijken. De vraag is ook: wil je alles verkopen als reseller? Of gaat het erom dat je een goed product te verkopen hebt?”

Fagan: “Een klant loopt tegen een probleem aan. Daarmee gaat hij naar zijn vertrouwenspersoon, de reseller. Dan komen ze samen tot een oplossing, en zo verkopen wij onze producten. We zouden verloren zijn zonder onze distributeurs en resellers.”

 Storage en big data

Deze trend hangt nauw samen met de manier waarop organisaties met hun data omgaan. Manfred Berger, Senior Manager Cloud & Mobility EMEA bij HGST: “Je noemt data alleen data als het opgeslagen is. Ik denk niet dat het een probleem gaat worden dat we te weinig opslagcapaciteit hebben. De uitdaging is om de kosten van opslag lager te houden dan de waarde van de data. Dus: hoe sla je data op zo'n manier op dat je ongestructureerde en gestructureerde data samen zo kunt inzetten dat je bedrijf er echt beter van wordt?”

Reinders: “Ik ben het eens met Berger. Als het makkelijker wordt voor organisaties om geld te verdienen door data te gebruiken, wordt de data waardevoller. De tweede vraag is dan natuurlijk, waar ga je alle data laten? Hoe kunnen we data weggooien?” Vonk: “We hebben geen oplossingen voor big data, maar we zien wel dat we dingen weg moeten gooien. Het punt is: we weten niet hoe. We hebben intelligente oplossingen nodig die dat voor ons gaan doen.”

 Flash

De grote vraag tijdens deze round table was welke waarde Flash kan hebben voor storage-oplossingen. Buis: “Als je kijkt naar de business, heeft slechts 1 procent van de bedrijven het echt nodig nu. Ik geloof niet in Flash-only, althans niet nu. Dat heeft ook met de kosten te maken. Hoe dit in de komende vijf jaar gaat veranderen, kan ik niet voorspellen.” Berger: “Flash maakt nu 2 tot 2,5 procent uit van alle storage in de markt. Flash wil je gebruiken in één laag, maar niet in alle opslaglagen.” Reinders: “Flash is hot. De prijzen gaan snel omlaag. Iedere reseller zou moeten overwegen of hij flash moet aanbieden aan de klant. Het gaat gebeuren, en het gaat snel.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!