Redactie - 19 juni 2022

Luxe merken en de metaverse

Always digital, never physical’ is de kop van de website van de Amsterdamse fabrikant van digitale mode: thefabricant.com. Ze gaan verder met: ‘We verspillen niets anders dan data en exploiteren niets anders dan onze verbeeldingskracht. We opereren op het snijvlak van mode en technologie en maken digitale couture en mode-ervaringen.’ Hun website is de erfenis is van waar ze vandaan komen – het oude web 2.0 – en ze bouwen aan een toekomst van de nieuwe mode, hun The fabricant Studio. Een mooi voorbeeld van een nieuwe virtuele wereld. 

Het internet werd een technische, en achteraf logische uitbreiding van ons leven. De metaverse is weer een logische uitbreiding van dat internet. Alles hangt met elkaar samen en uiteindelijk is alles logisch. Tegenwoordig vinden de meeste persoonlijke interacties al plaats binnen een volledig digitale ruimte. De Uber app heeft toegang tot onze locatie. Netflix beveelt een serie of film aan op basis van onze voorkeuren. We zijn al op Web3, waar internet niet alleen onze bondgenoot is, maar ons hulpmiddel voor praktisch alles wat we in ons leven doen. Het is niet logisch te veronderstellen dat het internet van vandaag onveranderd zou blijven bestaan. Dus wat is de komende jaren technisch mogelijk, welke creativiteit kan werkelijkheid worden en waar liggen nieuwe verdienmodellen?

Is de metaverse meer dan alleen spelletjes? 

Hoe zal de metaverse er uiteindelijk uitzien? Een lastig te beantwoorden vraag. Uit een Duitse studie, gepubliceerd door DAK-Gesundheit, blijkt dat het gebruik van sociale media en videogames van 2019 tot 2020 met minstens 60 procent is toegenomen onder kinderen tussen 12 en 17 jaar. Meer recentelijk, volgens het State of Fashion 2022-rapport van McKinsey & Company speelde 81 procent van Gen-Z de afgelopen zes maanden gemiddeld 7,3 uur per week videogames. En bracht alleen al de Gen-Z in 2020 gemiddeld acht uur per dag op schermen door. Onze jeugd is al 100% digitaal. 

De game-industrie vormt duidelijk een uitstekend startpunt voor een volledig digitaal universum. Videogames zijn uiterst belangrijk en een mooi voorbeeld voor deze toekomstige realiteit. Cathy Hackl, ook bekend als de godin en briljante vrouwelijke geest achter de metaverse, vertelde aan het tijdschrift Time dat haar 9-jarige zoon geen conventioneel verjaardagsfeestje wilde, maar een feest bij Roblox, een digitaal platform dat gebruikers in staat stelt om games te spelen en daar ook hun virtuele avatars te maken. Ze vertelde dat ze op dat virtuele feest – dat in een volledig digitale omgeving werd gehouden – de emotie en opwinding kon voelen van de aanwezige kinderen die daar met elkaar speelden en plezier maakten.

Dit alles weerspiegelt de enorme impact die de videogame- en digitale entertainmentindustrie heeft op ons leven, zelfs ons fysieke leven. Grote gamingplatforms organiseren tegenwoordig  concerten met beroemde internationale artiesten om die ervaringscomponenten te verbeteren en te intensiveren. Fortnite organiseerde concerten van Ariana Grande en Travis Scott, terwijl het Roblox-concert van Lil Nas X vorig jaar 33 miljoen views kreeg. Eigenlijk zijn de kunst- en creatieve industrie al lange tijd de trailblazers van de metaverse.

De luxe industrie heeft de metaverse ontdekt

Naast de creatieve en artistieke industrie biedt de metaverse ook kansen voor vele andere activiteiten zoals vergaderen, ontmoeten, winkelen, onderwijs en gezondheidszorg. De metaverse is de ultieme digitale wereld waar gebruikers hun fysieke leven kunnen verlengen en kunnen communiceren en deelnemen in een volledig virtueel formaat. Karinna Nobbs, co-chief executive van The Dematerialised, beschreef de metaverse ooit als “Bigger than the internet”. 

Vorig jaar was de omzet van luxe goederen 310 miljard dollar en deze groeit jaarlijks met een kleine zes procent. De luxe mode is daar ongeveer een derde van: 110 miljard dollar. De luxe industrie herstelde zich snel na de corona epidemie. Een onderzoek van Morgan Stanley voorspelt dat digitale luxegoederen, met name digitale mode, tegen 2030 tot $50 miljard kan groeien. Hoewel de metaverse nog steeds werk in uitvoering is, vertegenwoordigen NFT’s, social gaming en andere digitale platforms voor hen dus serieuze zakelijke kansen. Het kan de adresseerbare markt de komende acht jaar met 10 procent vergroten en hun inkomsten met 25 procent verhogen. Logisch dat de luxe industrie flink investeert in de metaverse. 

Digitale mode

‘Digitale’ mode is een nieuwe modetrend. Geproduceerd met 3D-applicaties en virtuele programma’s. Naast dat alles digitaal is, is duurzaamheid het sleutelwoord. Gedreven om één van de meest vervuilende industrieën ter wereld opnieuw uit te vinden en te transformeren, produceert de digitale mode alles wat de traditionele industrie doet, zoals overhemden, jurken, hoeden, schoenen en andere accessoires, maar op een volledig ongrijpbare manier. Luxe kleding die je niet in het echt, maar in de digitale wereld showt. In plaats van in levende lijve, kleedt je nu je avatar aan en via Augmented Reality ‘bewijs’ je dat je die kleding echt hebt gekocht en in bezit hebt. 

Virtuele kleding komt in de schijnwerpers en stapt in stijl op de rode loper. Daria Shapovalova, mede-oprichter van DressX, een virtueel mode-platform dat de toekomstige markt voor digitale mode inschat op ruim $ 30 miljard, verklaarde in State of Fashion 2022 dat er twee soorten digitale modeconsumenten zijn. Eén type zijn de millennials, die het idee van de metaverse beginnen te begrijpen, ook actief willen worden en hun digitale aanwezigheid willen vergroten door middel van digitale mode-items. Het andere type zijn Gen-Z’s, die zijn geboren en getogen op platforms zoals Snapchat of TikTok en voor wie video het belangrijkste communicatiemiddel is: voor hen is digitale mode een no-brainer.

Duurzaam?

Luxe mode wordt vaak maar enkele malen gedragen. Volgens BarclayCard wordt veel online gekochte, fysieke luxe kleding slechts één keer gedragen, op de foto en sociale media gezet en vervolgens teruggestuurd. Om digitaal op sociale media te pronken met dure kleding is echter menselijk gedrag dat met ‘echte digitale kleding’ ook kan worden bevredigd. Als je maar kunt tonen dat je het echt bezit, hetgeen we tegenwoordig met NFT’s makkelijk bewijzen kunnen. En dat scheelt inderdaad een lange vervuilende productielijn en veel transportkosten. 

De digitale modemarkt geeft gebruikers de mogelijkheid om hun visuele identiteit in de virtuele ruimte op te bouwen en zichzelf uit te drukken door middel van hun smaak, ideeën en mode voorkeuren, niet alleen op Instagram Square, maar ook op videogames, sociale interactieplatforms en virtuele ervaringen. Het eerder genoemde modehuis ‘The Fabricant‘, het in Amsterdam gevestigde digitale modehuis denkt dat ‘altijd digitaal, nooit fysiek’ de manier is hoe de volgende generatie de mode-industrie zal betreden. Op hun website vermelden ze vol trots: “We waste nothing but data and exploit nothing but our imagination. Operating at the intersection of fashion and technology fabricating digital couture and fashion experiences. “

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!