Redactie - 27 november 2012

Apple: if you can't beat them, join them


Jaren geleden was de IT-business nog goed te overzien. Je had typische channelcentrische bedrijven die zo veel mogelijk indirect deden. De markt was nog verdeeld. Microsoft was alleenheerser in besturingssystemen en browsers. HP was koning van servers, pc’s, printing en storage. Sun leverde hoogwaardige servers en Oracle drukte zijn stempel met high-end databases. De IT-managers en CIO’s hadden het laatste woord wat de werknemers aan apparatuur en software moesten gebruiken. Apple was een nichespeler en leverde hardware aan een handvol creatieve werknemers, zoals opmakers van bladen.

Anno 2012 is de situatie anders geworden. Apple is de rijkste IT-leverancier. Microsoft heeft nog steeds een breed partnerkanaal, maar concurreert met zijn eigen tablet tegen oem-partners zoals HP en Acer. HP moet samen met Dell toezien hoe Apple met zijn smartphones, tablets en MacBooks de markt verovert. De grote IT-distributeurs voelen dit ook. Apple heeft grotendeels een eigen distributiemodel, waardoor de meeste IT-distributeurs met hun pc-business het afgelopen jaar nauwelijks of helemaal niet groeiden.

Microsoft Wordwide Partner Conference
‘We are no alone anymore’ zei Microsoft tegen zijn partners tijdens een sessie van de Microsoft Wordwide Partner Conference in Washington D.C. in juli 2010. Microsoft heeft in de markt voor pc’s nog niet veel te vrezen, maar Apple iOS en Google Android hebben zich duidelijk laten gelden als het gaat voor besturingssystemen voor smartphones en tablets. Windows 8 moet Microsoft helpen zijn positie in de markt voor besturingssystemen te behouden.

Maar de verwachtingen zijn lager dan bij de introductie van Windows 7, Vista of XP. Op lange termijn moet het goedkomen als er migraties gaan plaatsvinden naar Windows 8. Maar Microsoft zag het goed in 2010, ze zijn niet meer overal de enige partij die wat kan leveren. Apple en Google zijn niet meer weg te denken op het gebied van besturingssystemen en apps. Dat leidt er ook toe dat deze drie partijen voor eindgebruikers meer hun best zullen doen om betere besturingssystemen en hardware af te leveren. Met aandacht voor kwaliteit, design en een scherpe prijs.

Business Intelligence
De vraag naar Apple producten was vroeger een consumentenverhaal, maar inmiddels is Apple vaker te vinden in de zakelijke IT. Werknemers gebruiken een iPad voor email, internet of het bekijken van business intelligence of crm rapportages. De IT-afdelingen bepalen niet meer of er wel of geen Apple wordt aangeschaft. Tegenwoordig zijn er meer afdelingen, zoals sales en marketing, waar andere managers beschikken over een IT-budget. Ze kopen niet alleen Apple producten, maar ook van steeds meer software, apps en cloud diensten die de komende jaren een vogelvlucht zullen nemen.

Managers
Onderzoeksbureaus zoals Canalys en Gartner verwachten de komende jaren een verdere groei voor Apple, apps en cloud diensten. Steeds meer managers en creatievelingen komen met een Macbook, iPhone of iPad naar hun werk en werken met apps en cloud diensten. Ik hoor zelf vaker van resellers dat ze iPads, Macbooks en iPhones verkopen aan bedrijven en overheden. Je ziet ook steeds meer gecertificeerde Apple resellers, zoals SCC Services uit Bodegraven. De Apple oplossingen kunnen dan onderdeel worden van een BYOD-beleid waarmee resellers een goede boterham kunnen verdienen.

Aangezien de Nederlandse IT-sector de komende jaren achterblijft bij de gemiddelde groei in West-Europa, is het voor resellers in ieder geval een optie om eens te kijken of ze verder kunnen groeien met Apple, als aanvulling naast de bestaande partijen zoals Microsoft, HP, Dell of andere grote pc-leveranciers. Doe het op basis van een bewezen Anglo-Sakisch management model: if you can't beat them, join them. Het is een veilige investering: Apple is een rijk bedrijf met 100 miljard dollar in kas en heeft geen schulden.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!