Inbound versus outbound marketing; wat is beter voor de conversie van uw website?
De dynamische wereld van online marketing verandert non-stop. De termen ‘outbound marketing’ en ‘inbound marketing’ zijn veelbesproken tegenpolen op dit gebied. Is het waar dat u meer conversie krijgt van inbound marketing dan outbound marketing? U leest het in deze blog!
Marketing feiten
Om het inzicht te geven in het belang van inbound en outbound marketing noemen we een aantal feiten:
- Outbound leads kosten 39% meer dan inbound leads.
- 93% van de B2B aankopen begint met online research.
- 59% van de B2B marketeers zeggen dat e-mail het effectiefste middel is om winst te genereren.
- 85% van de consument skipt advertenties.
- 85% van de marketeers zeggen dat lead generation het meeste belangrijk marketingdoel was in 2016 en 83% gebruikt hier contentmarketing voor.
- 59% van de B2B kopers gebruikt de smartphone voor research naar B2B producten en diensten.
- 45% van directe mails worden niet geopend.
Voor we de centrale vraag beantwoorden leggen we even kort uit wat outbound en inbound marketing inhoudt.
Wat is Outbound Marketing?
Outbound marketing is de traditionele marketing die zich richt op de push-strategie. De consument komt met uw product of dienst in aanmerking, of ze het willen of niet. Vaak wordt dit als vervelend ervaren. Bij outbound marketing wilt een bedrijf met een boodschap zoveel mogelijk mensen bereiken. Voorbeelden outbound marketing zijn banners of advertenties met ‘koop nu’, ‘alleen vandaag nog’ en ‘klik hier’ in felle kleuren. Ook koud bellen en spammail vallen onder outbound marketing.
Wat is Inbound Marketing?
Inbound marketing is een nieuwere manier van marketing die zich richt op de pull-strategie. De consument kiest zelf of ze aandacht besteden aan uw product of dienst. Inbound marketing speelt goed in op de ontwikkeling dat de consument actief op zoek is naar informatie. U trekt mensen naar u toe door middel van SEO (Search Engine Optimization) en relevante content. Bij inbound marketing gaat het om binding met de klant.
Wat is beter voor de conversie?
Als we kijken naar de conversie zien we dat deze het hoogst is bij inbound marketing. De leads van inbound marketing via zoekmachines hebben een conversie van 14,6%. De leads van outbound marketing hebben een conversie van 1.7%. Dit is natuurlijk wel een gemiddelde. Het hangt wel af van het type product en de doelgroep. Als u uw doelgroep gericht benadert met een product waar ze gebaat bij zijn, kan outbound marketing wel een werkend middel zijn, al zal inbound marketing alsnog meer conversie opleveren. Inbound marketing vergt wel meer kennis en tijd om deze te implementeren, maar dit betaalt zich terug.
Waarom inbound marketing beter werkt
- Inbound marketing is goedkoper (gemiddeld 61%). Een lead komt bij inbound marketing bijvoorbeeld binnen via een blogpost, terwijl het bij outbound marketing bijvoorbeeld door koud bellen in contact komt met het bedrijf.
- Outbound marketing is minder geloofwaardig. De consument is al te vaak in aanraking gekomen met allemaal beloftes (waarvan sommige niet waar bleken te zijn), advertenties en spam dat ze hier niet meer gevoelig voor zijn en het wegfilteren.
- Mensen houden meer van een persoonlijke benadering en voelen zich graag speciaal. Hier speelt inbound marketing mooi op in.
- Bij inbound marketing bereikt u eerder geïnteresseerde consumenten. Bij outbound marketing wordt er niet getarget en zullen veel mensen die geen interesse hebben ook uw boodschap zien.
- Bij inbound marketing kunt u de interactie aangaan. Interactie is belangrijk geworden. Mensen kijken bij een aankoop vaak eerst op social media of naar recensies. Daarom wilt u dat er zo positief mogelijk over u wordt gepraat. Hiervoor kunt u content goed inzetten.
Door: Jordi Bron, Co-Founder Contany.nl
Contany.nl helpt bedrijven bij het uitstippelen en implementeren van hun contentstrategie. Bloggen is daarbij super belangrijk en dit is dan ook het specialisme van Contany.nl