15 januari 2024

Partnercontent: Grote vissen versus kleine vissen

Ook binnen jouw bedrijf heb je ongetwijfeld grote vissen waar je al jarenlang mooie omzetten mee behaalt. Daarnaast heb je ongetwijfeld ook kleine vissen die veel van je tijd vergen, maar waar maar beduidend lagere omzetten tegenover staan. De voor-alles-inzetbare 80-20 regel (80% van je omzet haal je uit 20% van je klanten) is ook hier van toepassing.

Partnercontent: Grote vissen versus kleine vissen image

Om als bedrijf verder te groeien, moet je dus wel goed bedenken op welke bedrijven je je acquisitie wilt richten. Mik je op de kleine vis die goed is voor een beetje omzet en veel werk of op die grote vissen die goed zijn voor veel omzet en relatief minder werk?

Ik hoor je al denken: lekkere open deur. Maar hoe weet ik of iets een grote vis of een kleine vis wordt?

Natuurlijk kun je dat op voorhand nooit met zekerheid zeggen. Maar met behulp van DATA-collectief kun je je kansen op die grote vissen wel vergroten.

Hoe je dat doet? Door slim gebruik te maken van je eigen klantenbestand. Jouw eigen klantenbestand geeft je namelijk de informatie die hiervoor nodig is.

In de rijkste en meest actuele B2B-database van DATA-collectief kun je zogenaamde lookalikes vinden van jouw ideale klant. In een paar klikken krijg je een overzicht van bedrijven die in dezelfde branche zitten als jouw droomklant en een vergelijkbaar aantal werknemers hebben.

Vervolgens filter je verder op regio en de voor jou meest interessante buying persona (vaak inclusief persoonlijk zakelijk emailadres!). Die zou je toch wel eens willen benaderen om aan te geven wat je voor hem of haar kunt betekenen? Je hebt immers referenties, kent de uitdagingen van deze branche en weet dat jouw propositie hier goed op aansluit.

Hier zie je in een kort filmpje hoe dat in de praktijk werkt.

Ook kun je uit je gehele klantenbestand, met één druk op de knop, een Marktpenetratie-analyse maken en inzicht krijgen in welke branches en welke bedrijfsgroottes jij veel klanten hebt. DATA-collectief biedt je vervolgens bedrijven aan uit diezelfde “sweetspot” maar die jij nog nooit hebt benaderd. Zonde toch?

Wil je weten hoe je dit ook voor jouw bedrijf zinvol kunt inzetten, neem dan contact op met Edward Hulst van DATA-collectief (tel 030-6057353 / e.hulst@datacollectief.nl).

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!