Martijn Kregting - 31 mei 2022

Van Centralpoint naar Dustin: Win as a team

Van Centralpoint naar Dustin: Win as a team image

Same, same. But Better.’ Ofwel: de combinatie van Centralpoint, Vincere Groep en Dustin onder de merknaam Dustin biedt dezelfde producten en diensten, maar dan voor meer segmenten en in een grotere diversiteit. Dat was de boodschap aan onder meer technologie- en distributiepartners van wat nu Dustin in Nederland is, tijdens het Dustin Launch event eerder deze maand. “We willen winnen als een team, samen successen vieren. Niet alleen intern, maar ook met onze partners.”

Iedereen van wat nu Dustin Nederland is, toont zich tevreden over de integratie van Centralpoint en Vincere Groep met Dustin tot één naam, en één merk met daarachter één team en één cultuur. Het geeft veel duidelijkheid naar de markt, het bundelt kennis en talent om bestaande markten verder te ontwikkelen en harder te groeien in relatief onontgonnen markten. Daar is sinds de overname van Centralpoint al aan gewerkt en dit krijgt nu een nieuwe dimensie.

Maandag 23 mei begon de campagne op onder meer radio, internet en DOOH over het hoe en waarom van de naamsverandering van Centralpoint naar Dustin, vertelde marketing directeur Marcel Joosten (foto) tijdens het launch event in Zeist: Same, same. But better.

Europees IT Powerhouse

“We benadrukken dat we niet alleen ‘producten schuiven’, maar ook allerlei diensten eromheen om klanten te ontzorgen, en een breed portfolio aan managed services. Zo bouwen we aan een Europees IT powerhouse, waarbij we met onze krachtenbundeling klanten beter kunnen bedienen. We lanceren nu Dustin als merk, maar werken er ook hard aan om onze manieren van werken beter op elkaar aan te laten sluiten, zodat we de klant een eenduidige, eenvoudige customer journey bieden, vanuit gezamenlijke normen en waarden.

De behoefte aan een betrouwbare IT-partner is volgens Joosten groot. “We noemen onszelf dan ook een future IT proven partner. Centralpoint becomes Dustin, same partner but more powerful: Same same. But better. De eerste fase van de campagne duurt zes tot acht weken, vanaf 1 september beginnen we met fase 2, als we ook met het nieuwe fiscale jaar starten.

Voordelen van één merk

In een interview op het launch event vertelde Dustin-CEO Thomas Ekman al het een en ander over de voordelen die de combinatie van Centralpoint, Vincere en Dustin klanten moet brengen, over de route to market van nieuwe diensten en het uitbreiden van de mogelijkheden die het bestaande klantsegmenten kan bieden. Tijdens enkele presentaties werd dieper ingegaan op deze plannen. We lichten er aan aantal uit:

[urlprefix]697967/thomas-ekman-ceo-dustin-we-maken-complexiteit-in-it-simpel.html

De LCP-markt

  • Het grootste deel van de Centralpoint-activiteiten in deze markt was gericht op publieke markt, 15 procent large & corporate. Dustin gaat met onder meer nieuwe diensten om zijn volume-business heen hier waarde aan toevoegen.
  • In België wil Dustin de jaarlijkse omzetgroei van 30 procent verder vergroten. Het Belgische team wordt maandelijks met nieuwe medewerkers uitgebreid.
  • Dustin gaat de komende tijd veel gas geven op het segment large & corporate, omdat de onderneming hier zijn ‘ fair share’ nog niet heeft gerealiseerd.
  • Verder gaat Dustin het aandeel van managed services in de omzet uit de publieke en corporate markt vergroten, omdat dit leidt tot een betere klantenbinding en een betere marge oplevert. Hierbij kan het nieuwe Dustin onder meer profiteren van de bundeling van het serviceportfolio van Vincere en het grote sales team van Centralpoint. Door meer in te zetten op services wil Dustin ook relevanter worden voor (potentiële) klanten in dit segment.

De SMB-markt

De Nederlandse SMB-markt ziet er voor het nieuwe Dustin heel anders uit, hier zijn nog ontzettend veel groeimogelijkheden. Dustin heeft de afgelopen jaren veelvuldig het bewijs geleverd – in Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland – en nu in de Benelux hier uitermate succesvol in te zijn. De onderneming heeft hier nu met de bundeling van drie partijen de kritieke massa voor. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden in het online hardware-stuk van de Dustin-diensten. Dustin kan nu veel meer een one-stop shop worden voor het smb.

Uniek voor de Benelux-markt van Dustin is de combinatie van Centralpoint en Vincere. Met hun focus op diensten rondom hardware kan Dustin hier, samen met de teams in de Nordics, het verschil maken in het smb door het beste en heel laagdrempelige services-portfolio te introduceren in de Benelux op gebieden zoals beheer en security.

Managed services & online

Managed services is een belangrijke groeipilaar op verticaal gebied – dus van publiek en grootzakelijk tot en met smb. Verder biedt de groeiende internationale aanwezigheid van Dustin kansen om in de corporate markt klanten te bedienen. Dustin brengt daarbij bijvoorbeeld de kennis van zaken in van zijn al sinds 1995 bestaande webshop, het voormalige Centralpoint en Vincere de een-op-een relaties met veel van hun klanten.

Corporate development team

Er is een corporate development team opgezet, dat nieuwe proposities voor de diverse marktsegmenten gaat ontwikkelen. Dit team moet een soort kapstok voor heel Dustin opzetten, waar alle producten en diensten aan opgehangen worden. Het diensten- en oplossingenportfolio wordt steeds completer naarmate de organisaties die nu onder Dustin vallen, meer als één team en vanuit één merk leren te opereren. Oplossingen die betaalbaar zijn, schaalbaar en altijd werken. Dat doet Dustin ook door te standaardiseren in het portfolio -hardware, software, managed services -  om zo beter maatwerk als standaard dienst te leveren.

Uitdagingen arbeidsmarkt

Zoals elke IT-organisatie heeft ook Dustin uitdagingen op de arbeidsmarkt, maar daarnaast ook kansen om een aantrekkelijke werkgever te zijn.

  • Enerzijds biedt de schaal van de organisatie mogelijkheden voor verticale en horizontale doorgroeimogelijkheden. Hiermee biedt Dustin bestaande werknemers nieuwe mogelijkheden én wordt de onderneming aantrekkelijk voor nieuw talent. Daarnaast werkt Dustin steeds meer met aantrekkelijke, toonaangevende klanten en partners.
  • Dustin biedt nieuwe opleidingsmogelijkheden, zoals C-traineeships voor young potentials, waarbij jong talent meeloopt met het C-level in de organisatie, met een baangarantie.
  • Tot slot helpen strategische kernwaarden - zoals duurzaamheid, gelijkheid en een goede werk-privé balans – die Dustin uitdraagt en in de praktijk brengt om als goede werkgever gezien te worden voor zowel de huidige als nieuwe werknemers.

‘Win as a team’

Dustin draagt ook heel erg ‘win as a team’ uit. Samenwerken, samen successen vieren. Niet alleen met de eigen mensen, maar ook met vendors en distributiepartners”, stelt Joosten. “Ook gezien het niveau van deze samenwerkingen met partners denk ik dat we echt een unieke positie in de markt hebben. Samen kunnen we ontzettend veel bereiken in het ecosysteem waarin we acteren en onze relevantie vergroten. We kunnen juist in verdergaande samenwerking met technologie- en distributiepartners via onze groeipilaren nog veel meer bereiken door op- en uitbouwen van onze verticale proposities.”

Duurzaamheid

Sustainability & equality, twee belangrijke pijlers van Dustin. De uitdaging hier is om het niet alleen een mooi verhaal te laten zijn. Iedereen heeft mooie video’s en verhalen. Bij Dustin is sustainability echt een van de strategische thema’s waarbij het bedrijf ook proposities ontwikkelt zodat klanten in hun IT met duurzaamheid aan de slag kunnen gaan.

Vanuit de Nordics heeft Dustin een grote focus op interne duurzaamheid en stelt de organisatie eisen aan de supply chain. In de Benelux is Dustin met dit thema met name aan de slag gegaan vanuit een stuk klantbehoefte. Deels als onderdeel van aanbestedingseisen, maar ook vanuit klantgesprekken.

Door de interne focus en de klantbehoefte te combineren, wil Dustin in de Benelux een propositie neerzetten die klanten echt helpt. Een voorbeeld is de carbon footprint calculator die samen met een Engelse organisatie ontwikkeld is. Die kan tot in detail de carbon footprint van een organisatie in beeld brengen, gekoppeld aan hun IT-infrastructuur.

Deze oplossing gaat Dustin nu aan eindgebruikers aanbieden. Want, zo is wel duidelijk: je kunt pas concreet iets doen met duurzaamheid als je weet wat je footprint is. Dustin gaat om tools zoals de  carbon footprint calculator heen een pakket een producten en diensten omheen aanbieden om klanten te helpen hun structureel footprint te reduceren.

Boodschap uitdragen

Al deze zaken gaat Dustin de komende tijd in woord en beeld uitdragen, stelt Joosten tot slot. Hiervoor beschikt de marcom-organisatie over 80 professionals in zes landen.

“Daarmee zorgen we ervoor dat we in alle landen een eenduidige boodschap uitdragen die toch tailor made per markt is. We werken enerzijds met Belgen in België en Nederlanders in Nederland, maar we werken ook internationaal samen. Dat doen we via onze digital first aanpak, waarbij bijvoorbeeld mensen uit Nederland medewerkers in andere landen in hun team aansturen. Enerzijds vertalen wij de Dustin-strategie naar de Benelux-markten. Anderzijds zijn we in Nederland toch wat eigenwijzer, we doen dingen hier anders en vertalen dat weer door naar de corporate organisatie.”

Door: Martijn Kregting

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!