Witold Kepinski - 27 februari 2016

Datacenterdienstverlener Equinix komt met nieuw partnerprogramma

Datacenterdienstverlener Equinix komt met nieuw partnerprogramma image

Equinix is een van de grootste datacenterdienstverleners ter wereld en volgens marketing director Rick Pijpers de enige provider die wereldwijd uniform datacenterdiensten aanbiedt. “Of je naar Azië wil, de VS of Europa; je haalt het allemaal bij ons.” Equinix lanceerde onlangs een nieuw partnerprogramma, bedoeld om reseller partners, system integrators en service providers te interesseren voor Equinix' dienstverlening op het gebied van (inter)connectiviteit en colocatie.

Equinix is naar eigen zeggen de enige partij die wereldwijd op een uniforme manier datacenterdiensten aanbiedt. “Vooral enterprises hechten eraan overal ter wereld dezelfde architectuur te hanteren voor hun clouddiensten”, vertelt Rick Pijpers, sinds 2012 marketing director bij Equinix in Nederland. Equinix is succesvol, en dat komt volgens hem voor een belangrijk deel door de positionering. “Wij bouwen datacenters op plaatsen waar de netwerkconnectiviteit hoog is. We zitten op 'high density' plekken, op alle hotspots in de wereld, zoals hier in Amsterdam. Door de groeiende vraag naar cloudservices, vooral bij enterprises, is dat momenteel erg belangrijk.”

Equinix komt van oudsher uit de wereld van content en digital media. Volgens Pijpers moet je content altijd zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker brengen om die optimaal te kunnen bedienen. “Contentpartijen weten dat, en voor clouddienstverleners geldt feitelijk hetzelfde. Ook cloudproviders bouwen hun “edgenodes” of “cloudfronts” in datacenters waar de netwerkdensity hoog is. Dit zorgt ervoor dat de gebruikservaring van applicaties overal hetzelfde is, ook op afgelegen locaties in de wereld. Equinix stelt cloudpartijen hierdoor in de gelegenheid hun markt op een goede en vooral ook veilige manier te bedienen.”

Partnerprogramma

Steeds meer ICT-resellers, system integrators en serviceproviders zijn met de cloud bezig. De meesten gebruiken een cloud van Microsoft of bijvoorbeeld Oracle, maar veel partijen willen ook zelf clouddiensten ontwikkelen en aanbieden. Voor hen heeft Equinix een nieuw partnerprogramma. Pijpers: “We willen met het programma een ecosysteem bouwen van topproviders, om onze klanten nog beter te helpen de juiste cloudoplossing te ontwerpen en in te zetten. We zitten nog in een vroeg stadium met het nieuwe programma; we zoeken momenteel uit welke partners interessant zijn voor ons en voor welke partners wijzelf interessant zijn, dat is een wisselwerking. We willen weten of resellers ook in de toekomst succesvol zijn, want dat is voor al langer bestaande partijen niet altijd vanzelfsprekend. Aan de andere kant: je ziet partijen opkomen die we helemaal niet kenden, maar die heel goed een rol kunnen spelen in de nieuwe wereld van cloud en Internet of Things (IoT). We zitten in de afrondende fase van segmenteren en kwalificeren.”

Equinix heeft drie soorten partners: referral partners, resellerpartners en alliances. “Laatstgenoemden zijn onze platformpartners, zoals Microsoft, Oracle en IBM SoftLayer”, verduidelijkt Pijpers. “Referral partners zijn bijvoorbeeld adviseurs en consultancy firms, die leads voor ons genereren. Die komen ergens over de vloer, zien dat wij daar een rol kunnen spelen en krijgen van ons een 'referral fee'. Maar onze aandacht gaat nu vooral uit naar de partijen in het midden, die daadwerkelijk waarde toevoegen in de dienstverlening naar eindgebruikers: resellerpartners, system integrators en service providers. Dan moet je denken aan partijen die managed services willen aanbieden en ons datacenter als platform willen gebruiken. Een goed voorbeeld is Datapipe, een internationale partij die managed services bouwt op basis van onze (basis)dienstverlening van connectiviteit en colocatie.”

Markten die zich snel ontwikkelen en interessant zijn voor Equinix, zijn onder meer IoT, big data en überhaupt alles wat te maken heeft met algoritmes en analytics. “Dat zijn duidelijke trends”, aldus Pijpers. “Wij willen aanhaken bij marktpartijen die zich nadrukkelijk op dat soort oplossingen concentreren. Maar het is breder dan je misschien denkt. Partijen die zich bijvoorbeeld bezighouden met betalingsverkeer, een wat kleinere niche, kun je categoriseren onder de noemer 'big data'. Door nieuwe Europese wetgeving gaat onze manier van betalen flink veranderen en daar is de komende tijd veel mee te doen. Wij willen, kortom, samenwerken met resellers zodra wij het gevoel hebben dat er een fit is, dat ervoor zowel de reseller als onszelf iets te winnen valt. Er moet sprake zijn van 'sell with': samen dingen naar de markt brengen en daar allebei voordeel uit halen.”

Zichtbaar

Equinix' platformpartners Oracle en Microsoft hebben ook zelf de nodige partnerprogramma's lopen. Volgens Pijpers zit dat elkaar niet in de weg, maar vormen de partners in die programma's juist een ideale combinatie. “Als wij partners vinden die ook partner zijn van Oracle of Microsoft, dan maken we des te meer duidelijk dat we écht een rol kunnen spelen in de waardeketen. En anders dan Oracle en Microsoft maken wij in onze fysieke gebouwen visueel wat 'cloud' nou eigenlijk is en hoe het zit met zaken als veiligheid. Wij maken de cloud zichtbaar.”

Partnerprogramma of niet, Equinix doet ook nog zelf zaken met eindgebruikers, dus zonder tussenkomst van resellerpartners. “Maar we hebben het zo ingericht dat die twee vormen van business complementair zijn aan elkaar, dus het bijt elkaar niet”, besluit Pijpers. Resellers of service providers die interesse hebben in samenwerking met Equinix, kunnen telefonisch contact opnemen of via de website Equinix benaderen www.equinix.nl.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!