Redactie - 15 december 2016

DSD Europe is klaar voor de toekomst

DSD Europe is klaar voor de toekomst image

Ondernemers kijken het liefst alleen vooruit. Dat geldt zeker voor Thijs van de Moosdijk, mede-oprichter en directeur van DSD Europe. Daar heeft hij ook alle reden toe, want zijn bedrijf heeft grootse plannen. Maar als hij terugkijkt op 2016 wordt hij ook erg vrolijk.

Het afgelopen jaar gebeurde er veel voor DSD. In januari werd de Altipla Group opgericht als moederbedrijf boven DSD. “DSD bestaat nu ruim 7 jaar en de techniek is heel succesvol gebleken. Daar gaan we nu wat mee doen. Altipla, de gelijknamige dochter van het nieuwe moederbedrijf, gaat het concept van het DSD-platform, de motor achter ons succes, doorverkopen. Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar we zijn met een paar grote projecten in binnen- en buitenland bezig.” Van de Moosdijks’ compagnon Rens Eerhart, met wie hij DSD samen opzette, wordt het gezicht van Altipla. Met de verkoop van de technologie achter het platform richt Altipla zich op zowel leveranciers, distributeurs als op system integrators en resellers.

Groei
Dit was niet het enige wat DSD het afgelopen jaar deed. “We zijn in alle opzichten gegroeid. We werken hier nu met zeventien man, waarvan zeven developers.” DSD begon in 2009 een heel stuk kleiner, maar was wel gelijk vooruitstrevend. Er werd gesproken over ‘de distributierevolutie’: een distributeur zonder magazijn. “We zijn groot geworden met elektronische software distributie (ESD). Dat is nog steeds onze grootste en belangrijkste tak, maar daar komt wel verandering in.”

Juiste moment
Ruim een jaar geleden volgde een andere belangrijke stap: het aanbieden van software in de vorm van cloud services. Een logische ontwikkeling, lijkt het. “Omdat onze focus lag op de distributie van licenties en we daarbij de consument als doelgroep hadden, kwam dat nooit op ons pad. Clouddiensten hebben een andere doelgroep en vragen om andere expertise. Na een verzoek van Kaspersky besloten we het toch eens te proberen.” Daar heeft DSD nog geen seconde spijt van gehad. “We zijn op precies het juiste moment ingestapt. We merkten al snel dat dit perfect in ons platform past en dat we er mee verder moesten gaan.”

Microsoft Office 365
Na Kaspersky volgde de innovatieve IT-management-tool Pulseway. “En toen kwam Office 365 eigenlijk per toeval op ons pad”, vervolgt hij. “Een populair product, natuurlijk. Zij hebben ook een API en die mochten we gaan integreren met ons platform. De gesprekken met Microsoft waren heel prettig, je merkt dat ze open staan voor kleine en flexibele partijen zoals wij. Na de integratie konden we Office 365 dus als maandelijks betaalbare en zeer schaalbare diensten aanbieden in ons eigen platform. Daarmee kwam ons cloudaanbod echt in een bizarre stroomversnelling. Op dit moment zijn er zeshonderd partners die in dit model zijn gestapt. Het is nu nog niet zo groot als onze ESD-tak, maar ik verwacht dat het over twee jaar voor meer dan vijftig procent van onze totaalomzet zorgt.”
“Voor ons is het heel interessant dat we hiermee ook Managed Service Providers bereiken”, vervolgt Van de Moosdijk. “Resellers en retailers blijven belangrijk voor ons, want aan hen hebben we ons succes te danken, maar het is heel mooi dat we nu een ander soort partners weten aan te spreken.”

Compleet ondersteunen
Na Kaspersky, Pulseway en Microsoft kwam heel recent ook Acronis Backup Cloud erbij in het cloudportfolio. “Een echt kwaliteitsproduct, net als Pulseway, maar dan ook nog met een grote naamsbekendheid. Het is belangrijk dat we nu naast security-, office- en monitoring-software ook back-up en recovery aan kunnen bieden. Later dit jaar voegen we nog een tweede securitymerk toe en starten we met Microsoft Azure. Op die manier kunnen we resellers compleet ondersteunen in hun maandelijks business. We willen alles kunnen aanbieden in een virtuele werkplek door middel van een oplossing met workspace-software. We zijn druk bezig met het zoeken van de juiste partner daarvoor.”

Snel en flexibel
Van de Moosdijk: “Ons grote voordeel ten opzichte van veel grote distributeurs is dat cloud bij ons geen aparte afdeling is. Binnen ons platform kun je gewoon aanklikken of je het consumentenproduct, het zakelijke product, of de clouddienst wilt aanschaffen. We doen ook niet aan afnameverplichtingen of een startbedrag. Daardoor bereiken we kleine en grote partners die allemaal op dezelfde manier in ons platform werken. Om succesvol te worden in cloud services heb je kleine en snelle spelers nodig die inspelen op de snel veranderende vraag. Dat zijn wij en daarnaast hebben we een groot developersteam in eigen huis. Kaspersky lanceerde kort geleden een nieuwe cloudoplossing, dezelfde dag hadden wij het in ons platform staan. Daarop winnen organisaties, zoals ons, het van de grotere en loggere spelers, waarbij zoiets eerst door vier lagen van de organisatie moet.”

Beschermen
Ondertussen blijft de elektronische distributie van licenties, vooral richting de retail, belangrijk voor DSD. “Maar het is niet makkelijk, want de retail heeft het zwaar. Grote reuzen hebben directe modellen richting consumenten en de verkoop in de pc/laptopmarkt  daalt. We zien de gemiddelde afname per partner dalen, maar doordat wij telkens nieuwe partners vinden groeien wij toch nog op dit gebied. Dat lukt ons onder andere, doordat we heel actief zijn met leadgeneratie door callcenters en omdat we met DSD Frankrijk behoorlijk succesvol zijn. Daarnaast doen wij heel hard ons best om die markt, waar het voor ons allemaal begon, goed te beschermen. Zo bieden we bijvoorbeeld security-software, van een aantal vendoren, aan met een key, zodat de eindgebruiker de licentie alleen met het DSD-platform kan verlengen. Het gaat daardoor altijd via de partner, zodat het onmogelijk rechtstreeks bij de vendor verlengd kan worden.”

Carnaval
Het afgelopen jaar stapte DSD ook nog eens over naar de vierde versie van haar platform. “Een enorme migratie, die achter de schermen veel energie heeft gekost. De klant heeft daar gelukkig weinig van gemerkt. Nu staat het, werkt het en zijn we klaar om door te gaan met onze ontwikkeling. De voordelen zijn groot: het design is beter en het platform is volledig responsive. Hiermee zijn we klaar voor de toekomst.”
Enige probleem is nu het pand in Schijndel, dat te klein aan het worden is. “We gaan volgend jaar zeker verhuizen, zodat we ook qua personeel verder kunnen groeien. Waarschijnlijk wordt het Den Bosch. Dat is een mooie stad voor een IT-bedrijf en heel gezellig met carnaval.”

Door: Johan van Leeuwen 

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 Beyonder 23/06/2025 t/m 30/06/2025 BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 4

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!