Redactie - 25 maart 2017

Arend Karssies (NETGEAR): ‘Wij maken producten die onderscheidend zijn’

Arend Karssies is net 32 geworden. Toch is hij al enige tijd Regional Director Benelux & Other EMEA bij NETGEAR. Afgelopen november was hij zelfs al tien jaar in dienst bij deze wereldwijde fabrikant van netwerkproducten voor zowel de consumentenmarkt als het MKB. We blikken kort terug op zijn succesvolle opmars binnen NETGEAR, en evalueren vervolgens wat voor stappen zijn bedrijf het afgelopen jaar in de zakelijke MKB-markt heeft gemaakt.

De carrière die Arend Karssies achter zich heeft bij NETGEAR mag zonder te overdrijven steil worden genoemd. Hoe is hij terecht gekomen op de plek waar hij nu zit? IT heeft hem altijd al getrokken, begint hij zijn verhaal. Als zevenjarig mannetje haalde hij al een afgedankte pc van de vuilstort in zijn dorp, maakte hem schoon en kreeg het ding nog aan de praat ook. Het bleek heel toevallig de computer te zijn van iemand die in de straat woonde en wiens belastingaangiftes er nog opstonden. “Langs die weg kwam ik er al snel achter dat ik het leuk vond om met elektronica te hobbyen”, vertelt hij. En zo ontwikkelde hij een passie voor IT in het algemeen.

Op zijn eenentwintigste kwam hij bij toeval bij NETGEAR terecht, waar hij begon in de binnendienst verkoop. “Daar kreeg ik letterlijk de opdracht: begin maar bij de A, en als je klaar bent met de Z, begin je gewoon weer bovenaan”, herinnert hij zich nog. “Ga maar kijken hoe je een zakelijk kanaal kunt ontwikkelen, want dat hebben we hier nog niet.” Door gesprekken met resellers en uit te zoeken waar die mee bezig waren, bouwde Karssies gestaag terreinkennis op. Toen hij merkte dat hij die resellerverhalen makkelijk kon vertalen naar marketing en distributie, ging hij dat soort taken er ook bij doen. En zo rolde het balletje langs steeds grotere resellers, steeds grotere projecten en steeds grotere eindgebruikers uiteindelijk door tot aan de stoel van ‘Regional Director Benelux & Other Emerging Markets’, (onder meer Turkije, Israël, Zuid-, Oost en West-Afrika) waarop hij nu zit. “Ik ben een man die uitdagingen nodig heeft om energie bij te tanken. Op deze plek kom ik wat dat betreft volledig aan mijn trekken.”

NETGEAR in 2016

Van de regionaal directeur van NETGEAR terug naar het bedrijf zelf. NETGEAR profileerde zich ook in 2016 weer als 'MKB networking innovator' bij uitstek, kan worden vastgesteld. De fabrikant van netwerkapparatuur, voor zowel professionele als thuisnetwerken, lanceerde onder andere de eerste multi-gigabit switch voor het MKB. En ook omtrent de lancering van Quad-Mode Wireless was veel te doen.

“2016 was een jaar waarin NETGEAR voor mij opnieuw heeft bewezen dat het precies de juiste dingen doet”, blikt Karssies terug. “NETGEAR is een bedrijf dat alleen producten wil maken die onderscheidend zijn en toegevoegde waarde bieden op een innovatieve manier. ‘Connect with innovation’ is al 20 jaar ons motto. De klant moet bereid zijn daarvoor iets extra’s te betalen. Dat gebeurt natuurlijk alleen als onze producten onderscheidend genoeg zijn, want geen mens betaalt twee keer zoveel voor een apparaat, als hij niet ziet wat het anders maakt dan een product dat de helft goedkoper is.”

Multi-gigabit

Zakelijk heeft NETGEAR weer grote stappen gemaakt, vervolgt Karssies. “Wij waren de eerste met een multi-gigabit switch voor het MKB, voor het doorsnee kantoor in Nederland. Het is nu bijna een jaar op de markt. Dat loopt goed, zolang je het maar verkoopt in het kader van de 802.11ac Wave-2 draadloze oplossingen. Maar als ik tegen bedrijven zeg: jullie hebben Wave-2 ac nodig, dan weet niemand waar ik het over heb. Daarom zijn wij intensief bezig de markt nader in te lichten. Ook richting onze resellers: wat is het, welke voordelen biedt het, en waarom heb je daar nu een andere switch voor nodig. Het begint allemaal met een stukje kennis. Daarom zijn we begonnen met het geven van trainingen en hebben we er een webinar voor op poten gezet. Bovendien zijn we bundeltjes aan het samenstellen om het verhaal voor onze resellers compleet te maken.”

Hoe kan je dat als reseller het beste pitchen? “Ze moeten aan de eindklant duidelijk maken dat ze met hun access points, of de dekking die ze hebben, voor meerdere apparaten de maximale snelheid kunnen aanbieden”, legt Karssies uit. “Dus een hogere beschikbaarheid, hogere doorvoersnelheid, voor alle devices in hun netwerk. Bedrijven gaan ook steeds meer centraal en/of in de cloud opslaan, dus er is veel netwerkcommunicatie vandaag de dag. Dat wordt alleen maar meer. Je moet zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt, of de beperkende schakel is. En dat kun je doen met Wave-2 ac. Je hebt gewoon meer bandbreedte naar je clients toe. Het heeft geen zin om die Wave-2 ac access points aan te sluiten op 1 Gb. Dan gooi je die heel hoge snelheid namelijk bij de eerste de beste kabel weer de prullenbak in.”

Storage

Op gebied van storage heeft NETGEAR met ReadyDR ook weer wat innovatiefs bedacht voor het Nederlandse MKB. Dat betreft datareplicatie op blocklevel-niveau tussen devices, zegt Karssies. “NETGEAR ReadyDR maakt een automatische snapshot-gebaseerde backup naar een tweede ReadyNAS, waarmee bedrijven snel data kunnen backuppen en herstellen.”

Online steeds belangrijker!

Qua verkoop en marketing wordt online steeds belangrijker vertelt Karssies tot slot. “Zo zie je bijvoorbeeld retail steeds meer naar e-tail gaan. Zelf zoeken we de eindgebruiker met onze marketing ook steeds meer rechtstreeks op. We sturen niet af en toe een mailing, maar gebruiken echt een social-strategy door continu via Facebook of LinkedIn de eindgebruiker te contacten. Daar zien we duidelijk de effecten van terug. Bovendien zien we dat steeds meer zakelijke eindgebruikers producten online gaan kopen. Wij vinden het daarom belangrijk dat de informatievoorziening en kennis bij al onze partners zo optimaal mogelijk is.”

Door: Dick Schievels 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!